Alger och död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emsi
    • July 2014
    • 17

    Alger och död

    Hej! Blev osäker på vilken kategori jag skulle välja men eftersom det är för min mammas räkning jag ber om hjälp och hon är nybörjare så blir det kanske bäst här. Min mamma tog över min lägenhet för drygt ett år sedan och "ärvde" därmed mitt 350L kar. Jag hade haft det i 3 år innan och det var mitt första så jag har lärt mig en del på både gott och ont. Tyckte ändå jag fick bra ordning till slut.
    Men nu har hon jätteproblem med det och inget jag råder om hjälper. Återkommande svartalger och plötslig död på enstaka fiskar med jämna mellanrum. I karet bor slöjstjärtar, guldfiskar, malar, gurami och ett tetrastim. Nyligen även 3 grodor men de dog. Det finns både levande växter och plastväxter. Riktiga stenar och konstgjorda "grottor".
    sanden är grovmald, dammsugs ungefär var 10:e vecka. Gör då även ett 40% vattenbyte. Annars byts ca 30 liter oftare. Köpt nya pumpar, använt medel mot alger efter rekommendation från Trop Akvariefiskimport i Göteborg. Provat färre ljustimmar (har lysrör) och matar bara var 3:e dag. Ändå kommer mer alger, det är svarta tofsar på växterna och gröna prickar på glasväggarna. Alla fiskar ser krya ut, ändå dör plötsligt nån åt gången, utan synliga sjukdomssymtom. Det kan gå veckor emellan. Min stackars mamma har börjat tröttna, är det någon som kan hjälpa oss??
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Tror lite mer info kan hjälpa, tex hur många fiskar, vilka fiskar som dött, vattenvärden/temp. Då ni köpte nya filter, bytte ni ut de gamla rätt av eller lät ni de gå bredvid ett tag?
    Känns som om vattenbyte var 10:e vecka + 30L vattenbyten låter lite lite då ni har både slöjstjärtar och guldfiskar i, hur ofta byter ni då? Gissar även att de växter som finns inte är några snabbväxande saker (då nämnda fiskar brukar äta sådana ). Då ni handlar på trop antar jag att ni har göteborgsvatten? Har nämligen vi med och vi har inte behövt använda vattenberedningsmedel, så kanske kan utesluta klor/kloraminer då iaf.
    Angående tofsalgerna har jag för mig att de bla gillar järn, använder ni någon gödning? Svajigt CO2 nämns som en anledning med. Finns ju en fisk vad jag vet som äter sånt, men är ju bäst att försöka fixa anledningen först.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag tycker nog också att du borde mer vatten oftare - speciellt eftersom hon inte verkar ha så många riktiga vattenväxter.
      Algmedel tror jag inte alls på
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #4
        Kan bara skriva under angående vattenbytena, idealt vore kanske 25% i veckan samt ett vettigt ytterfilter. ( herregud vad många mer som skulle blivit långvariga akvarister med ett vettigt filter och förståelse för hur det ska skötas) tofsar kommer ju av svajiga nivåer, så byta vatten, mata vettigt, bra filtrering och några siameser kommer nog återställa glädjen i karet.
        Glöm alla medel.

        Kommentar

        • Emsi
          • July 2014
          • 17

          #5
          Tack för svar! Pumparna byttes ut en åt gången, det började med att den ena gamla började väsnas så den byttes ut. Efter ett tag märkte vi att den nya pumpen hade bättre kapacitet än de gamla så även den andra gamla byttes ut. Båda de nya pumparna har kapacitet för 200L var och karet är på 375L (inte 350 skrev fel tidigare) Temp. ca 23 grader.
          Det är nu 2 slöjstjärtar och 4 guldfiskar kvar, samt 2 gurami, 3 malar och det som en gång var ett terastim, endast 4 kvar.
          Kanske skulle ha tillagt att en nystart gjordes i slutet på april då karet behövde flyttas vid renovering, vi sparade då endast vattnet som fiskarna hölls i under tiden. Resten fylldes på med nytt och sanden sköljdes, glasväggar och innerlister fick sig en rejäl skurning. Inredningen när vi startade upp igen var dock den samma som innan. Problemen med alger började komma i slutet på maj, kan nystarten ha startat nåt?
          Yes vi har Göteborgsvatten och använder sällan beredningsmedel. Inte heller några gödningsmedel. De få levande växter är relativt små och utvalda sorter som slöjstjärtarna och guldfiskarna ogärna tuggar på.

          Har ni fler tips på hur vi kan få ordning på karet mottages de tacksamt! Ska absolut se till att vattnet byts oftare. Tack igen!

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ta bort guldfiskarna och slöjstjärtarna säger jag, de är kallvattenfiskar och riktiga bajsmaskiner.
            Ni borde inte ha sköljt ur gruset, ni tog därmed bort alla goda bakterier som fanns däri.
            Vad är det för guramier ni har och vad är det för tetror? Vad snackar vi om för malar?
            Växter som slöjisar och guldisar inte käkar upp är inte de bästa för att hjälpa till med att hålla balansen i ett akvarium.
            Jag är inte förvånad om ni har haft en riktigt nitritchock däri, kolla upp om det fortfarande finns nitrit i akvariet.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Emsi
              • July 2014
              • 17

              #7
              Hej... Sökte råd för en lösning att ha kvar slöjstjärtarna och guldfiskarna, inte ta bort dom... De är aktiva färgglada fiskar som gör sig väl i ett stort kar. Så sökte snarare skötselråd nu när karet uppenbarligen kommit i obalans...
              Det är förövrigt marmorgurami i karet, dessa är bland de första fiskarna jag köpte för flera år sedan och de har överlevt allt. Malarna är någon form av skäggmunsmalar, även dom börjar bli till åren och förökar sig med jämna mellanrum. Tetrorna minns jag tyvärr inte namnet på.
              Att vi sköljde sanden i våras vid nystarten var av just oron för nitritförgiftning då man såg vid tömning hur mycket avföring dammsugningen lämnar kvar. Var det fel?
              Är fler levande vattenväxter också en bidragande orsak? Alltså, bör man förse fiskarna med växter som man vet att de kommer att tugga upp? Nu börjar jag själv känna mig som en nybörjare....

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Du ville veta vad du borde göra för att få balans i akvariet.
                I och med att guldfisken är en kallvatten fisk så ska man inte ha den med tropiska fiskar (vill säga de andra arterna), att den dessutom bajsar och äter så att de står härliga till är ännu sämre för er just nu.
                Det finns ett antal färgglada fiskar som också gör sig bra i ett större akvarium, dessutom så blir guldfisken 40 cm som fullt utvuxen vilket innebär att din mammas akvarium är för litet för dessa.

                Men okej, säg att ni behåller guldfiskarna då bör ni ta bort resterande fiskar (möjligen att malarna kan vara kvar). Man ska inte blanda tropiska och icke tropiska fiskar av en rätt självklar anledning.
                För att få någon form av balans med guldfiskar i så skulle du/ni nu behöva göra slamsugning av gruset ungefär var 4e dag fram tills ni har kontroll igen och sedan slamsuga gruset ca en gång i veckan. Och slamsungningen var 4e dag kommer att ge ett bra tag är jag rädd.

                Säg att ni tar bort guldfiskar och slöjstjärtarna så kommer ni att kunna skaffa växter som guldfiskar äter upp för er (så som snabbväxande och flytande växter) och som kommer att hjälpa er ordentligt med att få ordning på burken och ni kommer att få lov att slamsuga en gång i veckan under en kortare tid innan ni får kontroll på akvariet och sedan räcker det med att slamsuga ungefär varannan vecka (beroende på hur mycket fisk ni stoppar i).

                MVH//Patrik
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                Arbetssätt...