"Stor och gullig"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    "Stor och gullig"

    Har ett 180 liters med 12 sorgmanteltetror.

    Ungarna vill ha någon "stor och gullig" fisk.

    Självklart har ungarna kärat ner sig i slöjstjärtar och papegojciklider.


    Tips på nån fisk som kan väga upp dessa två?
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    slöjstjärtar är ju bra val , går bra med sorgmanteltetror har jag för mig med då dem ej kan svälja dem , slöj tål en del och lever ett tag så dem lär ej bli ledsna över att dem dör ^^

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Hm jag kan inte riktigt komma på någon som stämmer in på beskrivningen. Finns ju andra ciklider som ser lite söta/roliga ut, typ kurvciklid, men hade inte du redan nyckelhålsciklider?
      Annars finns ju olika fina gurami, men de är ju inte lika orädda och framåt som slöjstjärtar direkt.
      Några mindre kulfiskarter finns det ju med som ser både söta ut och har lite roligt beteende, men de är ju rätt griniga typer, kan vara svåra att ha i sällskapskar, och inte de lättaste att mata/sköta. Lite annorlunda krav på vattenvärden än tetrorna med, högre pH etc.
      De vanliga levandefödarna brukar ju vara rätt modiga av sig, finns ju en hel del avelsformer där med. Lite olika vattenvärden där med, men går ju att hitta värden som passar både tetrorna och tex svärdbärare eller molly iaf.
      Men fortfarande inte direkt någon slöjstjärt/papegojciklid-ersättare

      Du tror inte det skulle funka med Corydoras av något slag? Albino versionen av vanliga metallpansarmalar tex? De brukar ju inte vara skygga, är rätt söta och bökar och har sig så rätt roliga att titta på. Eller något som håller till i övre delen av karet, pirangatetor tex som är lite som fiskversionen av kolibrier, och verkar vara rätt nyfikna och framåt av sig.
      Annars hoppas jag någon annan har några bättre förslag
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Slöjstjärt skulle jag personlig hoppa över, då de tetrorna kan vara fenbitare ibland. Svårt att ge ett bra svar annars, kanske ett par skalarer skulle funka, ifall karet är helst 50 cm högt eller mer.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          blaze1337: Har hört att karet är för litet för slöjor men kanske inte?

          Rebah: Stämmer, har nyckelhål i mitt kar där jag även har scalarer. Inga fiskar barnen gillar.

          Corydoras panda har jag i mitt kar och dem gillar ungarna.

          ansjo: Tetrorna Kan flytta in i mitt kar annars.. Hur många slöjor skulle man kunna ha däri då?

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av gickan_87
            blaze1337: Har hört att karet är för litet för slöjor men kanske inte?

            Rebah: Stämmer, har nyckelhål i mitt kar där jag även har scalarer. Inga fiskar barnen gillar.

            Corydoras panda har jag i mitt kar och dem gillar ungarna.

            ansjo: Tetrorna Kan flytta in i mitt kar annars.. Hur många slöjor skulle man kunna ha däri då?
            för litet är det inte , tycker jag inte iaf har sett flera ha dem i 200 liters akvarier , ska gå , dock enligt andras erfarenhet så kommer dem förlora eller få bitna fenor så de hade jag undvikt

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av gickan_87



              ansjo: Tetrorna Kan flytta in i mitt kar annars.. Hur många slöjor skulle man kunna ha däri då?
              4-5 Ser jag inte som något större problem, då de inte är några storsimmare som tex deras släkting Guldfisk.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Ursprungligen postat av blaze1337
                för litet är det inte , tycker jag inte iaf har sett flera ha dem i 200 liters akvarier , ska gå , dock enligt andras erfarenhet så kommer dem förlora eller få bitna fenor så de hade jag undvikt

                https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
                Men å vad glada ungarna kommer bli isåfall
                Så vad kan man ha för sällskapsfisk till dem?
                Hur många slöjor Kan vi köpa?

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  4-5 Ser jag inte som något större problem, då de inte är några storsimmare som tex deras släkting Guldfisk.
                  Underbart! Finns det nån fisk som Kan gå som sällskap med dem eller bör dem vara ensamma?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    En del malar funkar ju, men tänk på att Slöjstjärtar gärna har lite lägre temp och att du väljer kamrater utifrån detta. Samt att du kan glömma växter förutom anubias, de är grymma på att dra upp och käka växter.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Tänk på att slöjstjärtar inte bör gå med för snabba fiskar, då deras missbildning(ar) gör att de rör sig lite som skadade fiskar, och större, revirhävdande fiskar, som många ciklider, funkar heller inte.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #12
                        Vi kör slöjorna utan andra arter (med undantag för ancistrus). Tror att dem trivs bäst så. Tänk också på att slöjorna gärna vill ha kallare vatten än många andra arter. Vi har ca 22-24 grader i slöjkaret och 28-29 grader i diskuskaret. I övrigt tycker jag slöjorna är väldigt trevliga, blir fort tama och helt orädda.


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Vi har nu haft våra 5 små slöjor i ca 3 veckor och dem är så himla charmiga!

                          Det tråkiga är när man vill visa upp karet med dess invånare på diverse forum får man så mycket skit. Akvariet är för litet b.la. blir så less

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #14
                            Ursprungligen postat av gickan_87
                            Vi har nu haft våra 5 små slöjor i ca 3 veckor och dem är så himla charmiga!

                            Det tråkiga är när man vill visa upp karet med dess invånare på diverse forum får man så mycket skit. Akvariet är för litet b.la. blir så less
                            tills dem blivit fullvuxna är det ej för litet , + att slöj knappt kan simma så 180 liters räcker bra till oavset.. bullshit alert från dem på forumet antagligen tycker man de värt o ha 1000 liter för en slöj får man självklart göra det men att säga det är nödvändigt e skitsnack

                            Kommentar

                            Arbetssätt...