Svärdbärarhonor bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raketen
    • September 2014
    • 4

    Svärdbärarhonor bråkar

    Så jag skaffade ett 220 liters akvarium för ca 10 dagar sen och i det har jag nu tre svärdbärare och en ancistrus. Svärd bärarna är en hane och två honor. I början bossade ena honan men senaste dagarna har den andra tagit över och är mer aggresiv och jagar iväg de andra två. Ancistrusen verkar få vara ifred i stort sett. Det jag har märkt är att svärdbärarna "tar" algtabletterna och den aggressiva honan bevakar den. De bråkar inget när jag matar som vanligt. Vad kan jag göra? Behöver jag fler honor?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kommer troligen att lugna ner sig med tiden, ge det ett par veckor till.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Raketen
      Så jag skaffade ett 220 liters akvarium för ca 10 dagar sen och i det har jag nu tre svärdbärare och en ancistrus. Svärd bärarna är en hane och två honor. I början bossade ena honan men senaste dagarna har den andra tagit över och är mer aggresiv och jagar iväg de andra två. Ancistrusen verkar få vara ifred i stort sett. Det jag har märkt är att svärdbärarna "tar" algtabletterna och den aggressiva honan bevakar den. De bråkar inget när jag matar som vanligt. Vad kan jag göra? Behöver jag fler honor?
      Om du har väldigt lite inredning kanske lite mer växter, gärna som går upp mot ytan också kan bilda lite gömställen.

      Kommentar

      • Raketen
        • September 2014
        • 4

        #4
        Jag blir lätt lite orolig man vill ju att fiskarna ska ha det bra. Jag har också hittat lite växter på blocket som förhoppningsvis dyker upp om inte allt för länge.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tätt planterat hjälper dels mot gruff, då de inte kan få syn på varandra hela tiden. Sedan är en annan stor fördel ifall honorna föder yngel, då klarar de sig bättre i grönskan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...