Förhöjda nitritvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Förhöjda nitritvärden

    Pga rädsla för att grodan skulle svälta så har jag övermatat fiskarna :-( Nitriten mätte igår 0,5 mg/L enligt Seras test. Gjorde delvattenbyte på 30% och pytsade i Sera Nitivec.

    Idag är det fortfarande 0,5 mg/L nitrit. Skall jag 1) vänta. 2) hälla i mer Nitivec 3) göra delvattenbyten varje dag?

    Ingen får någon mat under tiden, det bor en dvärgklogroda, några räkor och 5 glupska platys i ett 2 veckor gammalt 100L.

    0,5 är första värdet över noll i mitt test.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Som ett brev på posten...
    Personligen hade jag haft lite is i magen, fortsätt med Nitrivec och att mäta nitriten. Ser du att fiskarna börjar klia sig, nitriten stiger eller fiskarna mår sämre kan du köra ett vattenbyte. Du kan även tillsätta ett par msk vanligt salt, som hjälper fisken med det osmotiska trycket (kort sagt saltbalansen mellan kroppen och vattnet).
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ElinR
      • September 2014
      • 370

      #3
      Tack! Fiskarna och grodan ser opåverkade ut än så länge, men du menar att jag ska ha i Nitivec varje dag?

      Kommentar

      • ElinR
        • September 2014
        • 370

        #4
        NitRivec! Felstavat i mitt infohäfte [emoji16]

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av ElinR
          Tack! Fiskarna och grodan ser opåverkade ut än så länge, men du menar att jag ska ha i Nitivec varje dag?
          Kör som det står på bipacksedeln, men var dag kan vara en bra idé.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            NitRivec ka doseras flera gångerna , första dagen , veckan efter , och veckan efter (dag 1,7,14) har du följt det?

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #7
              [emoji53] Dag 1 och 14... Fast det är bara 14 dgr och jag har absolut matat för mkt. Ska kolla bipacksedeln.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av ElinR
                [emoji53] Dag 1 och 14... Fast det är bara 14 dgr och jag har absolut matat för mkt. Ska kolla bipacksedeln.
                jag hade tipsat med gör vattenbyte , 40-50% och börja om , gör rätt denna gången :P dag 1 , 7 , 14 ska du lägga i Nitrivec.

                håll koll på nitrit , mata väldigt lite (maten ska bort på 20 sec~~) och lägg ej in fler fiskar.

                Kommentar

                • ElinR
                  • September 2014
                  • 370

                  #9
                  Nitrivec skall hällas i en ggr/ vecka. Det är allt som står i bipacksedeln. I min A4- folder som heter gibbon, Ingo's akvaristik står att vid nitrit under 25 mg/L (så högt går inte mitt Sera-test) skall man göra delvattenbyten och tillsätta toxivec. I butiken sa damen att mina växter skulle ta upp Toxivec och sålde mig Nitrivec. I foldern står det tillsätt Nitrivec varje dag, damen sålde en flaska och sa inget mer. Jag har alltså ingen aning, men provar med gör-om-gör-rätt.

                  Inga fler fiskar förrän mitt system med att mata grodan i egen burk, väldigt lite till fiskarna ger noll nitrit ett par veckor. (Och grodan var såklart inte min idé, men jag gillar den)

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Sera Bio Nitrivec 250 ml


                    Vid nystartade akvarium eller filterrengöring bör du använda ett medel som tillför en viss bakteriekultur som är livsnödvändig. Sera BioNitrivec bryter ner skadliga ämnen och binder föroreningar. Vattnet blir även klarare samt magnesium och kalium som är viktiga för växterna.
                    Dosering: Skaka flaskan kraftigt och tillsätt 10 ml till 25 liter vatten dag 1, 7 och 14


                    Fråga på forumet innan du gör något än i butiker , oftast ( INTE ALLTID) men OFTAST så är dem helt efterblivna och vet ej vad dem babblar om .


                    det är ej så illa , bara kör ett stort vattenbyte , in med Nitrivec och kör 1 gång i veckan 3 ggr , 10 ml till 25 liter alltså (40 ml till ditt akvarie som är på 100 liter) första dagen , efter en vecka och efter 2 veckor sen ska det vara löst ,

                    mata försiktigt i början så lär det lösa sig

                    Senast redigerad av blaze1337; 09 September 2014, 17:37.

                    Kommentar

                    • ElinR
                      • September 2014
                      • 370

                      #11
                      Tack! Stort vattenbyte imorgon så fort jag köpt mer medel.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av blaze1337
                        Sera Bio Nitrivec 250 ml


                        Vid nystartade akvarium eller filterrengöring bör du använda ett medel som tillför en viss bakteriekultur som är livsnödvändig. Sera BioNitrivec bryter ner skadliga ämnen och binder föroreningar. Vattnet blir även klarare samt magnesium och kalium som är viktiga för växterna.
                        Dosering: Skaka flaskan kraftigt och tillsätt 10 ml till 25 liter vatten dag 1, 7 och 14


                        Fråga på forumet innan du gör något än i butiker , oftast ( INTE ALLTID) men OFTAST så är dem helt efterblivna och vet ej vad dem babblar om .


                        det är ej så illa , bara kör ett stort vattenbyte , in med Nitrivec och kör 1 gång i veckan 3 ggr , 10 ml till 25 liter alltså (40 ml till ditt akvarie som är på 100 liter) första dagen , efter en vecka och efter 2 veckor sen ska det vara löst ,

                        mata försiktigt i början så lär det lösa sig
                        Vet inte vad det är för konstig instruktion - så lär det inte stå på förpackningen.
                        OM man har nitrit så kan man fortsätta att använda nitrivec tills det försvinner.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ElinR
                          • September 2014
                          • 370

                          #13
                          Så ska jag ösa i Nitrivec varje dag, byta vatten eller byta vatten och ha i Nitrivec varje dag? Fiskarna uppför sig normalt och nitrithalten har varit konstant de senaste 15 timmarna.

                          Kommentar

                          • ElinR
                            • September 2014
                            • 370

                            #14
                            Till min stora lättnad har halten sjunkit under natten. Kör ett delvattenbyte och Nitrivec idag och håller fiskarna på strikt diet, så kommer det bli helt bra.

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #15
                              Ursprungligen postat av ElinR
                              Till min stora lättnad har halten sjunkit under natten. Kör ett delvattenbyte och Nitrivec idag och håller fiskarna på strikt diet, så kommer det bli helt bra.
                              Eftersom nitrithalten är på väg ned så hade jag lugnat mig med vattenbyte och istället låtit Nitrivec och bakterierna jobba. Byter du för ofta så tar det längre tid för de goda bakterierna att bildas i tillräckligt stor omfattning. Även om det är svårt så är lite is i magen inte fel.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...