Kampfisk i sällskapsakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aventyrarn
    • August 2014
    • 3

    Kampfisk i sällskapsakvarie

    Tjenare! Funderar på att köpa några kampfiskar till mitt 540 liters kar.
    vill gärna ha en hane med några honor och försöka mig på att odla, är det lätt?
    Men här kommer mitt stora problem, jag har redan fiskar i akvariet och undrar om det går att blanda med dessa arter?
    Jag har:
    neon/kardinaltetror
    tigerbarber (dessa kommer jag göra mig av med isåfall)
    knorrmal
    vanliga segelfensmalar
    scalarer
    siamisisk algätare
    kongotetra
    black ghost
    svärdbärare
    slöjskjärtar

    mvh
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Hej ,

    Kampfiskar är roliga men går ej bra ihop med många av dem du redan har idag som svärdbärare slöjstjärter , scalarer etc,

    samt att det är nästan omöjligt och odla dem i ett 540 liters kar med andra fiskar där i , testa istället med ett annat akvarium där han får vara där inne själv (hanen) med några flytväxter ,eller en kopp du klippt i mitten som du tejpar fast ovanför vattnet så att han ska kunna bygga sitt skumbo ,


    Får man fråga varför du vill odla dem? hanarna är ett helvete att ha ihop (går ej) och det är inte så många som köper dem då dem inte är supersvåra att odla och finns rätt så billiga att köpa i butikerna,

    Mitt råd är försöka undvika dessa fiskar även om dem är så fina som dem nu är

    om du ändå skulle vilja försöka odla dem kolla länkarna nedan ^^




    här har du ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=GBclr753j30
    Here is a step by step guide to learn all the steps necessary to successfully reproduce the Betta fish. If you have any questions, don't be shy to ask and I'...
    Senast redigerad av blaze1337; 05 September 2014, 08:44.

    Kommentar

    • Apistojohan
      • January 2014
      • 262

      #3
      Kampfisk går inte att kombinera med alla fiskar, som Blaze påpekar och att försöka "odla" dem i storburken lär vara hopplöst. Jag hade ett par kullar som växte upp och jag behövde inte sortera ut hanarna. En del gruff var det dock, särskilt efter matning med röda mygg för då blev vissa hysteriska. Fiskarna blev sålda (delvis till fantasipriser på de norska klubbauktionerna). En charmig fisk med personlighet är det. Egen burk är tipset och ska du ha hona/honor i, så är tipset att du har djäkligt mycket växter.
      Haninge akvarieförening

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Blaze: Precis som apistojohan säger så går det att ha hannar ihop om de får växa upp tillsammans, däremot så kan de trasa sönder varandras fenor rätt duktigt. :P
        Klart folk köper kampisar, de är tjusiga och trevliga firrar.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu
          Blaze: Precis som apistojohan säger så går det att ha hannar ihop om de får växa upp tillsammans, däremot så kan de trasa sönder varandras fenor rätt duktigt. :P
          Klart folk köper kampisar, de är tjusiga och trevliga firrar.
          Om du räknar att det går att ha ihop om dem ska käka sönder varandras fenor så det med "kan" är mer kommer att göra tills dem inte har några fenor att spänna ut. Man skall EJ ha flera hanar tillsammans , och nej om du lyckas odla 150 st vem kommer köpa dem? man får tänka innan man odlar dem^^ eller andra fiskar för den delen

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ursprungligen postat av blaze1337
            Om du räknar att det går att ha ihop om dem ska käka sönder varandras fenor så det med "kan" är mer kommer att göra tills dem inte har några fenor att spänna ut. Man skall EJ ha flera hanar tillsammans , och nej om du lyckas odla 150 st vem kommer köpa dem? man får tänka innan man odlar dem^^ eller andra fiskar för den delen
            Ja, det är så jag räknar då en generella anledningen till att det inte ska gå är för att de slå ihjäl varandra.
            Dessutom så beror det på hur stort de går och det vara därför som jag sa kan hända och inte kommer att hända. :P
            Absolut, får man fram 150 yngel så kommer det att ta lite tid innan de blir sålda, men det lär inte dröja alltför länge med tanke på att det är en populär fisk. :P
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Alexraptor
              • August 2002
              • 117

              #7
              Vare sig man får dom sålda eller ej så är det kul bara att föda upp.
              Födde upp en kull för många år sedan, som dom flesta levde till sin fulla ålder, fast dock blev det för mycket att försöka sig på en andra generation haha.
              Men roligt var det från början til slut.

              Kommentar

              Arbetssätt...