HJÄLP! Starta ett 100L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Badboll96
    • September 2014
    • 4

    HJÄLP! Starta ett 100L akvarium

    Hej, jag har ett akvarium på ca 100L och vill skaffa lite fiskar Men jag har inte så bra koll vad det finns för arter och hur dom beter sig och så. Så det jag letar är roliga fiskar som är relativt lätt skötta. Så dom ska vara lite aktiva och inte bara gömma sg, vara roliga och mata (alltså vill jag inte ha fiskar som käkar som fågelungar vid ytan) Och gärna kunna få lite yngel. Finns det några arter som passar i min beskrivning så får ni gärna tipsa! Tipset jag fått innan är att skaffa några slags cyklider, så nämn gärna art namn Tack på förhand! jag kan alltså i princip ingenting om fiskar förutom det lilla jag läst på internet, så tala gärna som att jag är ett barn. Tack på förhand!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Läs först på om akvarieuppstart - man inte köpa alla firrar på gång, utan bra bakterier i filtret måste växa till sig först. Det brukar ta 4-6 veckor innan man kan ha max antal firrar i karet. Det finns bra artiklar om det både härinne och på andra ställen på nätet.

    Ciklider av någon sort är ett bra val....kanske någon dvärgciklid. Sök på det, så lär du hitta massor.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Som jens skrev , lägg inte i alla fiskar på en gång utan börja med några sen sätt i 4-5 st varje vecka tills du når antalet du vill komma upp i ,

      Fiskar som funkar bra ihop och är relativt aktiva

      Fjärilciklider , finns i 3 olika färger , väldigt fina , blir ej stora och är ej aggresiva (Dock äter dem yngel , väldigt duktiga på det hos mig)

      Pansarmalar , Finns ingen roligare fisk enligt mig , aktiva , simmar runt o leker 24/7 , leker i strömmen från filtret och är helt underbara städar bra och perfekt storlek. Tänk på att du behöver 5-6 st minst då dem ej lever själva

      Guppys , Behöver jag skriva mer? typ världens mest kända akvariefisk , lätt skött , lätt o få yngel , dock svårt o hålla yngel vid liv med fjärilar i samma akvarie.

      Neontetror,kardinal tetror , fina fiskar , tänk på att du behöver en 10 st minst då dem ej lever ensamma.

      Ancistrus Sp , malar väldigt fina ,





      Alla ovan har jag tillsammans , alla äter från handen / går att klappa , behöver ej använda håv ifall jag ska ta upp dem utan dem kommer direkt till handen förutom tetrorna ,ancistrus så dem är roliga mata, ej skygga , och inte aggressiva dock är det svårt att få yngel då både guppys o fjärilarna gärna tar yngel

      Tänk även på att dem flesta cikliderna ej går att ha tillsammans med andra fiskar då dem är aggressiva osv så köp ej en fisk du ser bara för det står ciklid xx på namnet , många blir större, och aggressiva och går ej att ha tillsammans med annat , kolla alltid upp fisken i forums etc innan du köper annars kan det sluta illa .

      Tänk bara på att ej mata för mycket när du startat akvariet och ha ej i för många fiskar allmänt då det endast är ett 100 liters blir finare , lättare , och allmänt bättre o sköta med rätt mängd fiskar .



      Lycka till!
      Senast redigerad av blaze1337; 04 September 2014, 08:30.

      Kommentar

      • Badboll96
        • September 2014
        • 4

        #4
        Okej, vad är storleken på malarna och fjärilarna då ungefär? För det lät som en skön combo. Skulle du inte kunna visa en bild på hela ditt akvarium på något vis? Och hur ska jag dekorera? och vilket botten material ska jag använda? Hemskt tacksam för bra svar!

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Hej ,

          Fjärilarna blir ungefär 5cm , malarna ancistrus etc blir runt 12 cm , pansarmalarna blir runt 6 cm , jag fixar bilderna ge mig någon minut så länkar jag


          https://imageshack.com/i/idDSpEbgj pansarmalar

          https://imageshack.com/i/hjeRqjo8j en av mina gula fjärilar

          https://imageshack.com/i/ey53StcNj lite blandat

          https://imageshack.com/i/iqWZwz2Hj blå fjäril

          https://imageshack.com/i/iq1fpJsgj blandat fjärils

          pma / om du vill ha fler bilder
          Senast redigerad av blaze1337; 08 September 2014, 20:30.

          Kommentar

          • Badboll96
            • September 2014
            • 4

            #6
            Aa najjs. får börja med att inreda lite och få igång akvariet först så får vi se vad det blir sen! men ska jag har fått för mig att jag ska ner med typ malarna först av allt. Är det så eller bara nå jag fått för mig?

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av Badboll96
              Aa najjs. får börja med att inreda lite och få igång akvariet först så får vi se vad det blir sen! men ska jag har fått för mig att jag ska ner med typ malarna först av allt. Är det så eller bara nå jag fått för mig?
              Nje är akvariet redo så kan du ner med vad som helst ,tror mest att det är folk som tar ner malar först då dem tål mest ifall något är fel så "klarar" dem sig bättre än annat , men kör igång med en bakteriekultur , ha igång filter etc 2-3 dagar sen kan du ta ner fiskarna , sakta i början kör ej in för många åt gången , du vet hur man gör med lägga ner påsen i akvariet etc?

              tänk även på nystartat akvarium har inga alger så du får mata malarna med alg tabletter etc, ett misstag som nästan tog död på mina i början (trodde dem skulle klara sig på endast alger) men hade jag varit du hade jag satt i 4 pansar malar , 2 ancistrus , 4 fjärilciklider som första fiskar , väntat 2-3 veckor sen in med fler , och då hade jag satt i minst 2 pansar malar till (de behöver vara 6 ) sen lagt till vad du nu vill ha i undvik bara att lägga in för många , och undvik att mata för mycket .

              Kommentar

              • Badboll96
                • September 2014
                • 4

                #8
                Men hur får jag igång en "bakterie kultur" då? Är det bara att ställa iordning akvariumet och på med filtret och värmaren sen låta det stå på tomt?

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Badboll96
                  Men hur får jag igång en "bakterie kultur" då? Är det bara att ställa iordning akvariumet och på med filtret och värmaren sen låta det stå på tomt?
                  2 sätt som jag vet ,

                  nr 1 , sätta igång akvariet få igång allt plantera , sätt i filter , ljus ,växter i princip allt du ska ha i , lägg i lite fisk mat o låt allt vara igång i 3-4 veckor ,

                  nr 2 , köpa happy start , tror jag det hette från zoobutiker , en redan klar bakterie kultur , där du gör som ovan men häller i det också , efter 2-3 dagar kan du ha i fiskarna då .

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Nitrivec är ett väl beprövat medel att dra igång ett kar med. Men det finns andra också, som sagt.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...