Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Sniglar

    Jag har fått massor av sniglar på botten, med avlånga skal sandfärgade. Endel börjar bli 2cm. Vart kommer de ifrån? Jag har inget nytt i karet sedan flera månader sedan. Är det tecken på något? Och vad bör jag isåfall göra åt det? Väldigt konfunderad över hur de bara kunde börja växa från ingenstans?!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Kan vara Skräp sniglar. De kommer bland annat om det matas för mycket..
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      ja det är säkert den malajsiska sandsnäckan (ingen snigel) som finns med bland zoopets artbeskrivningar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Grattis säger jag Du har ju fått med nått exemplar nån gång när du köpt växter eller fisk och det är väl nu de börjar bli lite fler som du upptäckte dem. Bara justera antalet med hur mycket du utfodrar så bär det bara bra att du har dem.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Jojjemän! Den lille rackarn ser det ut att vara! Det var ju bra om de gör nytta! Kan de inte bli för många? Och det skall räcka med att mata mindre för att reglera? Låter för bra för att vara sant
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Ofta är det inte sant om nåt låter för bra men i det här fallet är det så att drar du ner på maten så kan de inte föröka sig...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Om det blir för många går det alltid stoppa ner en Anetome Helena snäcka för att minska antalet. ..
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag lägger alltid ner malajsiska snäckor när jag startar ett nytt akvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  varför lägger du i dem Kjell? Blir det inte mängder så fort de etablerat sig? Även om ni skriver att de försvinner med mindre mat, är jag lite nervös att de ska ta över karet.
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Juni
                    varför lägger du i dem Kjell? Blir det inte mängder så fort de etablerat sig? Även om ni skriver att de försvinner med mindre mat, är jag lite nervös att de ska ta över karet.
                    Nej det blir inte mängder om jag inte övermatar eller slarvar med vattenbyten och då är det ju bara bra om det blir mängder av dom
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      #11
                      Med andra ord alltid bra att ha
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...