Yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Yngel?

    Jag tror att min Socolofi hona har yngel i munnen, det ser ut som hon tuggar på nåt hon satt i halsen. Det sitter som en liten påse under hakan. Om det nu skulle vara yngel på G skulle jag gärna vilja sätta över henne i yngelkasse. Hur lång tid tar det innan det är dax? Vill inte ha henne isolerad onödigt länge. Något annat jag ska tänka på?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Tror honan kommer bli ganska stressad i en yngelkasse när de andra fiskarna simmar runt omkring i jakt på att äta upp ynglen när hon spottar... det bästa är ett yngelkar för ynglen då de annars kommer få bo kvar i kassen under många månader för att inte bli mat...
    Senast redigerad av henrikl; 27 August 2014, 14:54.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Ok, har svårt att ha ett kar till men inser att det nog måste bli så! Har du någon aning om hur lång tid de håller ynglen i munnen? Är inte säker på när hon började tugga.
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Lite olika det där med yngeln... Om du tittar noga på hennes haka... Kan du se ögonen på yngelna? Isåfall kan du ta upp henne och "klämma" lite på hakan och gäl locken så att hon spottar ut yngelna i förslagsvis en yngelkasse... Ibland kan det hända att hon spottar redan i håven när du tar upp henne!
        Men något nytt kar är inget som är ett måste! Funkar lika bra om du får i yngelna i en kasse.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Det är lite olika ruvningstid men runt 20 dagar brukar vara normalt. Men blir de skrämda kan de spotta senare eller tidigare.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Börjar undra om där är några yngel, ögon kan jag absolut inte se några. Kan vara en sken manöver...
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            Arbetssätt...