Aggressiva Svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Casual Bum
    • August 2014
    • 2

    Aggressiva Svärdbärare

    Hej,

    Vi har ett nystartat 54-liters akvarium som jag haft 4 st Svärdbärare i (3 honor och 1 hane). Det har gått väldigt bra första veckan, men idag är de oerhört aggressiva mot varandra. Hanen och en av honorna har gaddat ihop sig och tar fart och stöter till de 2 andra honorna. Det är framförallt hanen som är våldsam.

    Till saken hör att vi skaffade 6 st pansarmalar idag. Svärdbärarna är inte det minsta intresserade av dessa, men kan det ändå ha ett samband och vad ska vi isf göra?
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Ursprungligen postat av Casual Bum
    Hej,

    Vi har ett nystartat 54-liters akvarium som jag haft 4 st Svärdbärare i (3 honor och 1 hane). Det har gått väldigt bra första veckan, men idag är de oerhört aggressiva mot varandra. Hanen och en av honorna har gaddat ihop sig och tar fart och stöter till de 2 andra honorna. Det är framförallt hanen som är våldsam.

    Till saken hör att vi skaffade 6 st pansarmalar idag. Svärdbärarna är inte det minsta intresserade av dessa, men kan det ändå ha ett samband och vad ska vi isf göra?
    hur stora är dem? svärbärare blir upp till 16 cm är det så smart att sätta i dem i ett 54 liters? pansarmalar brukar inga fiskar ha problem med och dem är väldigt roliga i ett akvarie , jag skulle rekommendera att du bytte ut svärdbärarna mot något stim med tetror eller guppys , vill du ha kvar svärden , testa o lägga i fler växter så dem kan "gömma" sig från varandra när de blir bråk annars kan du göra som mig när man råkar få en för aggressiv fisk och avliva den om du inte lyckas ge bort den till någon nära zoobutik.

    Kommentar

    • Casual Bum
      • August 2014
      • 2

      #3
      Tack för svaret.

      Jag vill gärna ha kvar Svärdbärarna, men såklart inte om de blir för stora för akvariet. Jag är total nybörjare när det gäller akvarium och kan väl tycka att de borde upplysa i zoobutiken om arten är olämplig för akvariestorleken. Jag har varit väldigt tydlig hela tiden om att det är på 54 liter.

      Jag ger dom ett par dagar och om beteendet kvarstår så får jag göra något åt saken, men förhoppningsvis hade de bara en dålig dag...

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av Casual Bum
        Tack för svaret.

        Jag vill gärna ha kvar Svärdbärarna, men såklart inte om de blir för stora för akvariet. Jag är total nybörjare när det gäller akvarium och kan väl tycka att de borde upplysa i zoobutiken om arten är olämplig för akvariestorleken. Jag har varit väldigt tydlig hela tiden om att det är på 54 liter.

        Jag ger dom ett par dagar och om beteendet kvarstår så får jag göra något åt saken, men förhoppningsvis hade de bara en dålig dag...
        Testa och lägg i fler "stora" växter dem kan gömma sig i kanske löser problemet

        Kommentar

        Arbetssätt...