120 liters , 2 discusar går det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    120 liters , 2 discusar går det?

    Hej

    jag har redan 240 liters sällskapsakvarium med massa fiskar i


    får in snart en 120 liters akvarium av en vän som tappat intresse tänkte stoppa i 2 diskusar i det
    har sett flera ha det i 120 liters (ett par alltså inte fler) skulle det funka bra?
    vi har inte samma standard i Sverige som dem har i usa och jag vill att fiskarna ska må bra så
    någon som har erfarenhet av diskusar i mindre akvarium som vet hur det kommer funka?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inget jag ens skulle testa, om det inte rör sig om diskusyngel. Men de växer snabbt...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Som Ansjo säger är det inget att rekommendera såvida det inte är så att det är 2 vuxna diskusar som bildat par och du vill ta yngel på dom , diskusar trivs i "stim" då de känner trygghet i antal .
      Den enda gången man ska ha 2 diskusar för sig själva är om det är ett lekpar och då är det ett så kubliknande akvarium som möjligt som jag rekommenderar när det gäller det literantalet du talar om här
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av woodlund
        Som Ansjo säger är det inget att rekommendera såvida det inte är så att det är 2 vuxna diskusar som bildat par och du vill ta yngel på dom , diskusar trivs i "stim" då de känner trygghet i antal .
        Den enda gången man ska ha 2 diskusar för sig själva är om det är ett lekpar och då är det ett så kubliknande akvarium som möjligt som jag rekommenderar när det gäller det literantalet du talar om här
        aa jag vill hitta ett par som jag vill ha i 100 liters inte för föda upp men bara för dem e fina och vill inte ha så stort akvarium

        så ifall jag köper lekpar skulle dem trivas tillsammans själv eller är det bara under en kort period sen vill dem vara i en större grup? sorry för frågorna vill ej skaffa fiskar som ska sen må dåligt

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Läs på om Diskus så får du en annan syn

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Att ha en art som fullvuxen blir stor som en middagstallrik i ett 120-liters är nog inte att rekommendera I en 120-liters kub (typ Juwel Lido 120) kan man kanske ha ett lekpar medan de har ägg och yngel.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Läs på om Diskus så får du en annan syn
              har läst på Christer det finns folk som har dem i mindre än 100 liters 2 åt gången som haft i dem där länge undrade bara om det var "ok" så att säga för fiskarna ,

              fast nä får hitta något annat o göra med 120 literns istället för diskus par , tack för alla svar

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Det är som sagt inte OK så du gör helt rätt i att hitta något annat som passar i ditt akvarium
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Det är enbart OK med 2 st i litet kar under lek. Det är inte alls rekommenderat som permanentbostad. Det är inte så snällt emot fiskarna.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Det är enbart OK med 2 st i litet kar under lek. Det är inte alls rekommenderat som permanentbostad. Det är inte så snällt emot fiskarna.
                    Nä håller med funkar det inte som permanentbostad så äre lika bra o undvika sjuka/utråkade fiskar ^^

                    Tack för alla svar , hoppas ingen blev "sur"
                    bäst att jag dubbelkollar innan jag gör det bara för jag sett andra göra det ^^ hoppas ni förstår

                    hepp får se vad för kul man kan göra med 100 literns
                    Senast redigerad av blaze1337; 31 July 2014, 14:19.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Ingen blir sur här! Bättre att fråga för mycket. Spridande av kunskap är forumets viktigaste poäng så du har gjort helt rätt. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...