Nybörjare 230l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swiink
    • July 2014
    • 3

    Nybörjare 230l

    Hej jag ska få ett akvarie imorgon, clayman 110 pro 230liter. Allt jag behöver fixa sj är fisk, aand, växter. Resten får jag.

    grejrn är att jag har inte så mkt koll på allt än (läser på så gott ja kan)

    typ vilka fiskar som passar och vilken sand dom passar med vad osv.
    Tips? Nåt man behöver tänka på? Eller tips på coola fiskar som passar?
  • Swiink
    • July 2014
    • 3

    #2
    Hämtat prylarna nu och fick med en hel låda med massa prylar att sätta mig in i

    läser denna sida på kvällarna för att lära mig mer, aldrig haft akvarie innan så är helt grön. Det jag först tänkte va att göra rent det noga och sen börja planera mer. Blir nog ett steg i taget med typ få igång så allt funkar sen sand, inredning, växter o sen fisk. Vill helst ha öronål då jag tycker dom är urläckra men de får funderas på.

    Men som sagt är helt grön så finns det nånstans man kan läsa mer? Nån bra onlinesida att handla inredning?

    Fick med 2 rötter sen får ja skaffa allt nytt

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Hej!

      Öronålen blir aaaaaningen för lång för ditt kar, 70cm och behöver enligt Zoopet's artregister 200cm och 700l.
      Inredning hittar du lätt ute i naturen, fina stenar, grenar från lövträd m.m annars är pwss.se en bra hemsida.

      Angående fiskval så hitta en tuff fisk som du gillar (typ som öronålen) och fråga om den passar i ditt kar eller liknande, annars finns ju artregistret och google

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Nybörjare 230l

        Välkommen hit!
        Detta är ju en underbar sida när det gäller information. Så bara genom att söka runt här kan man få svar på det mesta. Om du har prylar som du undrar över så kan du alltid lägga ut en bild så kan folk säkert hjälpa dig att identifiera vad det är för något. Bild kan du dock bara lägga in som Goldmedlem, annars får man länka till en bild någon annanstans.

        Sedan har vi det utdöende (?) som kallas böcker. Det jag gillar med akvarieböcker är att man får en god insyn i detta och ofta får man följa en uppstart med allt vad det innebär. Vad för teknik som behövs, lite att tänka på etc. I böckerna finns också oftast en drös med artbeskrivningar. Om du hittar en bok så kolla att den är skriven på tidigast 90-talet. Då är det tillräckligt modernt iaf.

        I övrigt så är tålamod en bra egenskap. Ta det lugnt i början, planera väl, framförallt när det kommer till fisken sen. När du vet hur du ska inreda, använda för teknik, ha för fiskar etc så sätt dig in i hur en bra uppstart går till. (Kort och gott - liiite fisk och liiite mat första månaden.) För det är där många tabbar sig.

        När det gäller växter så välj enkla nu i början. Vid uppstarter är alltid snabbväxande bra också. Själv är jag sämst på växtnamn men det finna många här som säkert kan ge tips på det. Själv gillar jag anubias och cryptocoryne bäst, för de funkar utmärkt hos mig. :P och är himla fina i mitt tycke. En del växter vill ha näring i sanden/gruset, en del i vattnet och en del båda delarna. En del vill ha mycket ljus, andra klarar sig med vad som. Så det kan vara en idé att kolla runt bland olika växter. En del vill dessutom ha svalare vatten och andra varmare.

        Har du tillgång till en bra akvarieaffär så är det guldvärt. En plats där du kan kolla på olika växter, fiskar, prylar och få råd. Dock kan det vara svårt att hitta dina guldklimpar då de flesta (verkar det som) som jobbar med fisk i zooaffärerna tyvärr inte vet vad de pratar om och kan göra mer skada än nytta. :/ Så det är alltid bra att googla lite efter ett sådant besök.

        Det är en stor värld detta. Tjusningen är att man alltid lär sig något nytt. Lycka till!
        Senast redigerad av Likan; 12 July 2014, 06:50.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Hej och välkommen.
          Ta en titt här först,


          Och sen finns det massvis av bra artiklar i artikelarkivet. Lycka till!
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Swiink
            • July 2014
            • 3

            #6
            Ja det blir att kolla upp lite i zooaffären här nere tack för infon. Ska rengöra filter o kar nu i veckan så man kan sätta igång med inredning sen.

            Har läst guiden och läst rätt mkt på forumet redan o börjat ge mig in på artiklar går alltid in helhjärtat för hobbies o kunskap är makt
            läste dock om att ha frigolit under sand/grus som skyddar glaset. Är de nåt man borde ha?

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Om du ska ha större eller kantiga stenar i karet så kan du ha frigolit/liggunderlag under sanden. Ska du bara ha rötter och små sten så behövs det inte.

              (Kan vara bra att ha om du har tex grävande fiskar och mycket sten. )
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              Arbetssätt...