Hur går jag vidare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Hur går jag vidare?

    Hej igen,
    tänkte få lite råd kring hur jag går vidare och introducerar nytt i akvariet.

    Så här såg det ut när det var på plats:


    Efter en vecka (jag hade otvättade filter och otvättad sand från den tidigare ägaren) så släppte jag i lördags i 3 st Black Molly, 4 st Korallplaty och 2 st Ancistrus. Den ena Korallplatyn har varit lite hängig ända sedan dess men de andra är livliga och verkar trivas bra. Satte även i lite blandade växter.


    Min tanke är att utöka med några Platy/Molly till, ett gäng pansarmalar och toppa med lite Scalarer. Frågorna jag har så här långt är;

    1, I vilken ordning skulle ni släppa i de nämnda fiskarna och med vilket mellanrum?
    2, Akvariet håller idag 22 grader, rumstemp+lysrör. Scalarerna vill ha lite högre temp och rummet akvariet står i brukar hålla rumstemp på 19-20 grader på vintern. Hur ska jag dimensionera doppvärmare till karet som är på 240 liter? Fläska i en 300 wattare eller sätta i två lite mindre?
    3, Borde jag sätta i fler växter?

    /Joel
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vänta några veckor med att släppa i ny fisk, då otvättad sand och pump troligen inte har hjälpt dig med att få igång balansen i akvariet utan troligen tvärtom. Bakterierna harkanske dött, om du inte skötte övergången på ett bra sätt, och gjorde du detta är även risken att näring från fiskar fattades eftersom du väntade med att släppa i fiskarna.

    En doppis till ditt kar räcker gott med en på 150 watt.

    Ja, lite mer växter hade kanske inte skadat, kanske någon sorts Vallisneria baktill, och lite Cryptocoryne i mitten. Limnophila sessiflora funkar fint att bryta av med, även denna planteras oftast baktill i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      Hmm ok, inte för att jag har behov att stressa på - jag kan gott vänta några veckor till - men är det idé att hälla i bakteriekultur nu i efterhand eller är det försent nu?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ja att flytta en filterkultur via filtret är optimalt men det skall vare från ett filter som precis varit igång innan det flyttades. Det bästa är att flytta filtermatrialet i en plastpåse och då får det ta högst ett dygn annars är risken stor att effekten istället blitr negativ som ansjo skriver.
        Du skall definitivt köpa betydligt fler växter och som sagt inga nya fiskar än på en bra tid. Köp istäälet in en kommersiell bakteriekultur.

        Jag tycker att en doppvärmare på 150 w blir lite väl stor - hellre en något mindre för säkerhets skull
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av joyride
          Hmm ok, inte för att jag har behov att stressa på - jag kan gott vänta några veckor till - men är det idé att hälla i bakteriekultur nu i efterhand eller är det försent nu?
          Det är en bra idé.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • joyride
            • June 2014
            • 110

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja att flytta en filterkultur via filtret är optimalt men det skall vare från ett filter som precis varit igång innan det flyttades. Det bästa är att flytta filtermatrialet i en plastpåse och då får det ta högst ett dygn annars är risken stor att effekten istället blitr negativ som ansjo skriver.
            Du skall definitivt köpa betydligt fler växter och som sagt inga nya fiskar än på en bra tid. Köp istäälet in en kommersiell bakteriekultur.

            Jag tycker att en doppvärmare på 150 w blir lite väl stor - hellre en något mindre för säkerhets skull
            Ok, bakterier och växter it is :-) Akvariet var igång hos förre ägaren och han tömde det på morgonen samma dag jag hämtade det och så fyllde jag i vatten på eftermiddagen. Däremot transporterades inte filtermaterialet i plastpåse utan det låg kvar i akvariet.

            När jag tittar på doppvärmarna i butiken så rekommenderas det watt-tal som är detsamma, eller större, än litertalet på karet. Är det eftersom jag inte behöver höja tempen så mycket som ni säger 150 eller till och med lägre?

            Gällande växterna så är det ju en arena för sig. Svårt att tänka sig hur de ser ut när de tar sig bättre. Om jag vill ha pansarmalarna i karet så behöver de väl också lite fri bottenyta, eller?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Angående doppvärmare så kan man nog säga att ett av de vanligare katastroferna i akvarier orsakas av doppvärmare som hänger sig (oerhört mycket vanligare än akvarier som götr sönder) så i alla fall jag hade aldrig vågat gå över 50% av literantalet i watt, snarare en bit under
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                MItt 720 värmer jag lätt till ca 29 grader med en 300W doppis (har diskus).
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • joyride
                  • June 2014
                  • 110

                  #9
                  Jamen dåså :-) Här är det väl fråga om att komma upp i 25 om jag läst på artbeskrivningarna korrekt.

                  Kommentar

                  • joyride
                    • June 2014
                    • 110

                    #10
                    Utifrån er bedömning, skulle ni möblera om lite bland stenarna för att få plats med fler högväxande plantor eller bara fylla ut i framkant/ytterkanterna?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Frågar du, så får du ett ärligt svar av mig.
                      Jag hade definitivt ändrat om bland stenarna, och troligen tagit ur 90% av dem. Skaffar du en eller ett par rötter som du lägger i karet, med bara några setnar sporadiskt lagt i karet blir det en mycket naturligare känsla. Planterar du sedan lite växter mellan dessa utrymmen kommer det att bli kanonsnyggt.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • joyride
                        • June 2014
                        • 110

                        #12
                        Jag har ingen prestige i detta och vill snappa upp och lära mig av er som varit med, så ärliga svar och synpunkter funkar fint.

                        Jag ska se vad jag kan åstadkomma, för så som det ser ut nu så får jag inte plats med jättemycket växter. Åtminstone inte i bakkant.

                        Knäpp fråga kanske men blir fiskarna och/eller balansen i akvariet påverkad av att man håller på och rotar i det med armarna?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Inte armarna i sig, men du rör upp mulm och annat bös som i sin tur kan påverka vattenkvalitén. Vid vattenbyte kan det vara bra att suga upp löst liggande skräp, när man ändå håller på.
                          Fiskarna blir snabbt vana, och bli inte förvånad om de kommer och noppar på dig för att se om du går att käka...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • joyride
                            • June 2014
                            • 110

                            #14
                            Är det vettigt att ta de mindre fiskarna om ett par veckor och sedan släppa på eventuella scalarer ytterligare tid därefter?

                            Kommentar

                            • joyride
                              • June 2014
                              • 110

                              #15
                              Sådärja, bakteriekultur tillsatt, en del sten borttagna och några nya växter inhandlade. Svårt att få till det när jag inte riktigt vet hur växterna kommer te sig på sikt men det blev en klar förbättring i alla fall så tack för tipsen!

                              Inhandlade en liten termometer också. Tryckande högsommarvärme ute, 28 grader i karet.... Hur ska jag resonera kring detta och vad kan jag göra för att sänka? Molly och Ancistrus fixar tempen medan det verkar högt för Platyfiskarna? Provar att öppna luckorna lite och dra ner på belysningstiden.
                              Senast redigerad av joyride; 10 July 2014, 17:28.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...