Röda ciklider, zebra ciklider och en massa malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teamdanne
    • July 2014
    • 2

    Röda ciklider, zebra ciklider och en massa malar

    Hej.

    Äntligen fick jag mitt akvarium som jag har trånat efter en längre tid. Jag visste att det var mycket att tänka på men trodde jag skulle kunna få det att funka galant ändå. Men jag stötte på problem redan efter 1 vecka med grumligt vatten, löste det med att mörklägga akvariet i några dagar och ska nu hålla nere matningen en smula.
    Har nu haft det i 3 veckor.

    Fick med mig ett tiotal malar när jag fick akvariet och köpte 2 röda ciklider och 2 zebra ciklider till mitt ca 120 l akvarium i samråd med personalen på djuraffären. Dom varnade att zebrorna kunde vara aggressiva men dom första dagarna var det den röda ciklid hanen som styrde och ställde, men det gick snabbt över och nu är det zebrorna som puttar bort dom andra cikliderna och malarna, kanske mest beroende på att dom har lagt ägg som jag tror har kläckts nu.

    Nu till mina frågor.

    *Hur stor chans tror ni jag har att zebra ynglen överlever utan att flytta dom till ett annat akvarium? och kan jag göra något för att bättra på oddsen? Har en kruka där zebrorna lagt äggen i, en hög med mindre stenar och växter på 5 ställen dom kan gömma sig i.

    *Tror jag har en cirka 10-14 malar, 2 lekmalar och dom andra i storlekar från 6-7 cm till 3-4 cm Den stora hanen är över 10 cm och honan kanske 8. Vet inte vad det är för sort men dom är prickiga och har skägg. suger alger från rutan. Hur många kan man ha i samma akvarium? Hanen har legat gömd i sin grotta fram tills idag så funderar lite på om det kommer nya yngel nu.
    Har algtableter till malarna, hur mycket och ofta ska jag mata dom med det? Just nu har alla samlats vid innerfiltret, vet inte om dom är desperata för mat eller om zebrorna har jagat dit dom. Kan man mata dom med något annat med?

    *Vad ska jag som nybörjare tänka på för att få fiskarna att må så bra som möjligt. Alla skriver olika om vattenbyten men efter det var grumligt byter jag bara lite vatten varje dag nu. Ska jag hälla i något medel efter varje vattenbyte? läste något om det någonstans.


    Förlåt för mina dumma frågor men hoppas på lite hjälp då jag verkligen vill bli bra på detta och hoppas bli det med hjälp av er!
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Hej!

    Kan du fixa några bilder på dom röda cikliderna och malarna då det är lite svårt att veta vilka arter det handlar om

    Min första tanke var väl att det är mycket fisk för att vara så pass tidigt i akvariets "gång".

    Angående ynglen så är det lite svårt att veta då det är oklart vilka andra arter du har men jag skulle tro att dina Zebror klarar att ta hand om dom själva, kanske inte första kullen men efter något försök så går det nog bra.

    Som sagt det är svårt att veta vilken mal-sort det är då du inte har identifierat dom och därför svårt att veta vad dom ska ha för mat och hur pass stora dom blir. Det finns nämligen hur många mal-sorter som helst

    Byta vatten varje dag är lite "over-kill", en gång i veckan funkar gott. Jag häller själv inte i vattenberedningsmedel men det kan man göra, vissa gör och andra inte.

    Lycka till!

    Kommentar

    • teamdanne
      • July 2014
      • 2

      #3
      När jag fick akvariet så fick jag med 50% av vattnet som fanns i innan plus alla växter, inredning och filter så tänkte att en "inkörnings period" inte behövdes

      röd ciklid
      LÄNKTEXT

      Mal
      LÄNKTEXT

      mal
      LÄNKTEXT


      Hoppas ni får ut något av bilderna

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Malarna är "vanlig" Ancistrus:


        De röda cikliderna är nå'n art ur det afrikanska släktet Hemichromis, en av de vanligare i handeln är nog den här:


        Vilken är lite svårt att avgöra, då de vanligaste arterna är rätt lika, och har sålts under felaktiga namn. Dessutom kan det röra sig om korsningar mellan olika Hemichromis.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag tycker nog inte att det är en bra kombination eftersom röd cikliderna i längden kräver ett betydligt större akvarium som du kan se i artbeskrivningen
          Även för zebracikliderna är det väl litet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...