Bra fiskval?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aleex87
    • July 2014
    • 7

    Bra fiskval?

    Hej!

    Har haft akvarium i omgångar när jag var yngre men tänkte dra igång det igen efter några års frånvaro. Akvariet är på 120L . Hade tänkt mig ett ganska snällt och lättskött akvarium då villa och två barn inte ger allt för mkt fritid. Vill ändå ha något som sticker ut lite. Tänkte mig typ denna uppställning:

    - 2st ancistrus
    - 10st kardinaltetra
    - 3-5st Mussepiggplaty
    - 5 st kopparbarb
    - 5 st khuliål
    - ev några zebrafiskar
    - ev ett litet gäng körsbärsräkor.

    Tar gärna emot tips på andra fiskar och samt åsikter om ni tror detta skulle bli bra eller ej. Räkorna känns som det svåraste kanske men finns ju inga större rovfiskar direkt. Vore skoj om det funkade.
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Vill du sticka ut lite ska du välja bort bruna ancistrus och till exempel ha röd ancistrus eller albinoslöj ancistrus. Om du inte vill satsa på en dyrare L-mal för att förgylla botten med.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Zebrafiskar är väldigt aktiva av sig och kan stressa upp andra fiskar. Kan vara bra att ha i åtanke.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • aleex87
        • July 2014
        • 7

        #4
        Röd ancistrus såg häftig ut, ska jag kika efter. Har ju ingen jättebudget heller att röra mig med. Vill ancistrus helst ha sand också som khuliålarna jag tänkte ha?

        Är också lite tveksam till zebrorna, kul att dom är aktiva men man vill ju inte stressa upp dom andra små liven.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Sand blir perfekt till ancistrus. och gömställen måste du ha också. Antingen grottor eller naturliga gömslen bland rötter, stenar etc.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Någon form av kamphane? typ crown eller halfmoon (dom är inte så dyra men skiljer sig mycket från den "vanliga" kamphanen)?

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Khulii-ålar är roliga. Tänk dock på att köpa ganska många, om du vill kunna se dem.

              Jag upptäckte två khulii-ålar i mitt akvarium igår när jag tömde det (har läckt). Hade helt glömt att de fanns där. Var säkert ett år sedan jag såg dem förra gången. Gick dock tillsammans med lite större fisk, kan gjort att de höll sig undan. Sen hade silikonet släppt lite till en bakgrund med filter bakom så det har varit tillhåll för yngel och mindre fiskar.
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • aleex87
                • July 2014
                • 7

                #8
                Tänkte på kampfisk, har aldrig haft någon dock så vet inte hur den isåfall skulle uppföra sig mot dom små fiskarna och räkorna om det blir sådana?? Riktigt sugen på körsbärsräkor faktiskt. Men en kampfisk som stjärna vore något också..

                Måste vara roligt att upptäcka att du hade ålar om du glömt dom Läste någonstans att man bör ha flera för att dom ska bli mer sociala, tänkte köpa typ 5st o se om det funkar.

                Musseplaty blir det för att min 3åring är galen i Musse Pigg

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Har du en kampfisk kan du inte ha räkor....i alla fall inte tillsammans.
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • aleex87
                    • July 2014
                    • 7

                    #10
                    Hur är kampfisken mot tetrorna och kopparbarbarna då? Är dom bara aggressiva mot andra kampfiskhanar? Dom kan ju vara riktigt fina!

                    Kommentar

                    • man nam1
                      • July 2011
                      • 441

                      #11
                      Oops, missade räkorna :s

                      Det ska nog inte vara några problem med kamphane och resten av fiskarna, det är just små krabater som bl.a körsbärsräkor och yngel som är i faro-zonen. Dock så ett gäng större räkor går ju bra.

                      Kommentar

                      • aleex87
                        • July 2014
                        • 7

                        #12
                        Har nog tänkt om gällande räkor, får bli ett nano bredvid isf. Funderar mer på ungefär denna uppställning:
                        2 ancistrus
                        5 khuliål
                        10 kardinaltetror
                        5 kopparbarb
                        5 gula/röda molly
                        6 indisk glasmal

                        Tror ni att dessa rackare skulle kunna leva i harmoni? Har besökt varenda fiskbutik i stan men det är svårt att bestämma sig..
                        Finns det för övrigt någon sorts ciklid som är liten och snäll som skulle kunna klara att leva med de fiskar jag listade?

                        Kommentar

                        • Rebah
                          • January 2012
                          • 410

                          #13
                          Skulle nog skippat glasmalarna då de kan vara lite känsliga, så lättare att få dessa att trivas i större kar.
                          Spontant känns det lite mycket att sätta i ciklider med, de är ju ofta revirhävdande, speciellt vid lek, så det kan bli en del jagande även om du väljer en hyfsat snäll sort.
                          Sen för ett harmoniskt kar skulle jag även skippat mollys, snälla brukar de nog vara men särskilt lugna tycker jag inte att de är
                          Kan ju börja med en sort åt gången, så blir det lättare att se om där finns plats med mer eller om alla nivåer i karet är upptagna så att säga. Blir ju mer lättskött med om man liksom sätter i lite färre fiskar än där finns plats med
                          "The trees move... do you not see it?"

                          Kommentar

                          Arbetssätt...