Fasen var svårt det känns att kombinera fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Fasen var svårt det känns att kombinera fiskar

    Nu börjar jag få problem med att bestämma mig för invånare i mitt akvarium. Så fort jag hittar någon fisksort jag gillar så kan jag inte hitta något att kombinera dem med. Det är ju tusen faktorer som spelar in och alltid är det något som trasslar till det. Antingen käkar de varandra, trivs i olika vattentemperaturer/ph-värden eller något annat krabb. Jag blir galen

    Jag har ett 240 l akvarium med två skumkvadratsfilter med cirkulationspumpar om 1200 resp 1500 l/h. Relativt fin sand och kalkstenar. Jag tror att killen jag köpt det av hade ciklider. Skulle gärna ha lite växter men det är, vad jag läst, ingen större idé med ciklider (malawi iaf).

    jag gillar färg, varit såld på både slöjstjärtar (som är inavlade) och clownfiskar (som är saltvattensfiskar) men ni förstår kanske vart det lutar.

    såå, även om det är den tusende tråden om fiskkombinationer så behöver jag lite guidning. Kanske inte så mycket om rena kombinationsförslag utan mer om hur tusan ni hittar de där kombinationerna. Jag är lite modstulen.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja man får ju först bestämma sig vilken art man absolut skall ha och sedan får man välja övriga utifrån det. Det fins ju flera tusen att välja på så det brukar aldrig vara något problem
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Slöjstjärtar och clownfiskar? så ståtliga fenor och mycket färg?

      Kommentar

      • joyride
        • June 2014
        • 110

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nja man får ju först bestämma sig vilken art man absolut skall ha och sedan får man välja övriga utifrån det. Det fins ju flera tusen att välja på så det brukar aldrig vara något problem
        Nä, det var det jag inte heller trodde. Men jag kämpar på

        45000+ inlägg Kjell? Det är respekt

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Fasen var svårt det känns att kombinera fiskar

          Jag tror som Kjell. Man får bestämma sig för den man absolut vill ha och utgå resten från den. Det blir ju så att man får välja bort en del till förmån för andra. Tex skulle jag vilja ha lite SA ciklider men de konkurrerar om samma utrymme som mina malar, och malarna är nummer ett här hemma, så därför blir det inga ciklider.

          Så i ditt fall får du väl välja mellan saltvatten eller kallvatten. (Om jag förstått slöjstjärtarna rätt.) Och utgå från det sen.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Börjar man tänka för brett så blir det lätt splittrat i skallen efter ett tag. Jag tycker det är bäst att börja med att bestämma världsdel för fiskarna. Sedan tycker jag sökguiden i fisksök är utmärkt så att du får begränsade urval att utgå ifrån. Börja med att leta fram endast en art som du verkligen vill ha. Sedan kan du väva ihop ett urval med utgångspunkt från den arten. Försöker du greppa allt på en gång så blir det lätt tankar i huvudet som en vimsig bisvärm. Så leta rätt på åtminstone en art du gillar Kom igen nu. Det fixar du
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Den känslan kan jag allt om, det var så det blev 16 akvarier här hemma.

              Beroende på var du bor tycker jag du ska ta en dag när du är ledig och åka till en riktigt bra akvarieaffär, en med mycket fisk. Ta god tid på dig i minimalt med kläder (för det är varm och fuktigt) och bara gå runt och kolla.

              Sedan tror jag det är en klassisk nybörjarfälla att tänka färg, när de allra flesta med tiden uppskattar roligt beteende mer än färg. Även de grå fiskarna är fantastiskt vackra i rätt ljus tex.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • joyride
                • June 2014
                • 110

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Börjar man tänka för brett så blir det lätt splittrat i skallen efter ett tag. Jag tycker det är bäst att börja med att bestämma världsdel för fiskarna. Sedan tycker jag sökguiden i fisksök är utmärkt så att du får begränsade urval att utgå ifrån. Börja med att leta fram endast en art som du verkligen vill ha. Sedan kan du väva ihop ett urval med utgångspunkt från den arten. Försöker du greppa allt på en gång så blir det lätt tankar i huvudet som en vimsig bisvärm. Så leta rätt på åtminstone en art du gillar Kom igen nu. Det fixar du
                Sökguiden hade jag missat. Får ta mig en titt där. Tack för peppen :-)

                Kommentar

                • joyride
                  • June 2014
                  • 110

                  #9
                  Ursprungligen postat av HWH
                  Den känslan kan jag allt om, det var så det blev 16 akvarier här hemma.

                  Beroende på var du bor tycker jag du ska ta en dag när du är ledig och åka till en riktigt bra akvarieaffär, en med mycket fisk. Ta god tid på dig i minimalt med kläder (för det är varm och fuktigt) och bara gå runt och kolla.

                  Sedan tror jag det är en klassisk nybörjarfälla att tänka färg, när de allra flesta med tiden uppskattar roligt beteende mer än färg. Även de grå fiskarna är fantastiskt vackra i rätt ljus tex.
                  haha, ja vi får se var det landar. Hustrun är måttligt imponerad av det kar som nu invaderat vardagsrummet. Hon hörde inte ens när jag halverade ljudet från cirkulationspumparna :-6 jag ska ta till mig av ditt tips och åka en sväng i eftermiddag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...