Alger ger sig på blad och rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Alger ger sig på blad och rötter

    Jag har läst på om algproblem i forumet och försöker sätta mig in hur man ska få en bra balans. Mitt akvarium är på 160l. 20 tal black molly och 9 killfläckar. 2 malar (en är för stor och jag måste flytta den).

    Jag har rätt mycket anubias, javaormbunkar och även Indisk Hygrophila (snabbväxande). Jag har testat vattenvärdet med ett billigt test och det ska vara ok.

    Jag byter kanske 15-20%% vatten en gång i veckan.

    Jag har rätt lite belysning (på tok för lite...två lysrör på 18 watt...) men jag hoppas kunna klara mig på det eftersom jag inte vill ha för mycket ljus i akvariet. Jag tycker helt enkelt inte att det är snyggt med för mycket ljus.



    Mitt problem är att alger har börja ge sig på mina anubias på blad och rötter. Jag tycker det skulle vara synd om växterna börja dö.

    Jag kommer att skaffa en timer idag. Det är lätt hänt att jag har akvariet tänt för lång tid som det är nu. En annan sak är att jag ger fiskarna rätt mycket mat. Jag har en mal som jag kommer att behöva flytta. Men tills det är löst så vill jag inte att den ska svälta. Problemet är att mina andra fiskar äter malens mat och att jag har lite potatis mm som ligger på bottnen.

    Om jag flytta malen så behöver jag inte mata lika mycket och då kanske det är lättare att få balans på algerna...?

    Sen läste jag om att man kan använda sig av tillskott för att växterna ska få bättre förutsättningar. Har ni något tips på vad jag ska skaffa? Finns ju även tillskott som löser problemet kortsiktigt om det är akut (om jag förstod artikeln rätt)

    En annan sak som jag så på ett youtubeklipp var en kille som tömde 50% av vattnet och spejade på något med en blomsterspruta. Är det någon som vet något om detta?

    När det gäller ljuset så vill jag egentligen inte ändra på det. Jag har hängt upp armaturen i taket och har ett öppet akvarium. Jag tycker det är "gött" att enkelt kunna sticka ner handen och rota i akvariet om man behöver fixa något. Men jag skulle kunna köpa en armatur i samma storlek fast med 3 rör istället. Men det kommer jag inte att göra för än tidigast till hösten.



    Det blev rätt mycket information här (sorry!). Men vad ska jag göra och i vilken ordning? Om jag flyttar malen och matar mindre, kan det lösa problemet?
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    #2
    Jag tar tillbaka att jag skulle ha problem med alger. Nu när jag kollar så ser rötterna och de flesta bladen välputsade ut. Kan ha att göra med att jag har planterat in nya växter rätt nyligen och att jag inte tvättade av med. Dessutom så börjar mina snabbväxande plantor att ta sig. Jag har installerat timer nu men tror inte att det har hunnit att påverka algerna än.

    Men det verkar som om de bladen av anubias som ligger närmaste lysrören är mest skadade. Dom kanske få för mycket ljus.

    Men kom gärna med tips om hur man hanterar alger för man måste lära sig det någongång.

    Kommentar

    Arbetssätt...