Högljudd pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Högljudd pump

    Hej,
    skaffade i helgen mitt första akvarium. Ska bli jäkligt kul att se det ta form!

    Akvariet är ett begagnat 240 l Juwel Rio med två pumpar, ett Ferplast 1200 l/h och ett Juwel 1500l/t tillsammans med filtermassa av "diskkuddematerial". Jag upplevde det inte så mycket när jag tittade på akvariet men när det väl kom på plats i mitt vardagsrum så låter den ena pumpen ganska mycket.

    Är det något jag kan göra åt detta? Kan det vara något som behöver servas/justeras på pumpen menar jag eller är det bara att skaffa en ny, tystare, om den låter? Kan jag ha gjort något fel när jag startade upp akvariet? Det enda jag gjort so far är att lägga i sand och sten och därefter fylla upp vatten i akvariet och starta pumparna.

    Pumparna/filtren är gömda på baksidan av en Back-to-nature-bakgrund som har inlopp och utlopp borrade.

    /Joel
    Senast redigerad av joyride; 30 June 2014, 09:47. Anledning: Förbättrad information
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Kan det vara luft i dem?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      Jag är en dålig mekaniker, hur kan jag kolla detta? Ska dom ligga på något visst vis eller förberedas innan man slår på vatten i akvariet? Fick tyvärr inte med någon instruktion för pumparna men får väl ta upp dem och kolla vad det är för grejer.

      Kommentar

      • joyride
        • June 2014
        • 110

        #4
        Googlade lite på det du skrev HWH och att det kanske kan ordna sig efter några dagar, om det t.ex finns luft i skumkuddarna. Tror iofs inte det har med det att göra.

        Tog fram filtren och kollade, det ena är ett Ferplast och det andra ett Juwel. Någon som har en generell uppfattning om dessa pumpar och tips på andra, tystare, om det skulle vara aktuellt.

        Eftersom jag är helt grön på området så uppstår en del andra frågor.
        Pumparna är direkt monterade i genomförningen på bakgrunden, är det generellt så man gör eller bättre med en bit slang mellan?

        Ska pumpens insug var riktad nedåt eller uppåt?

        1200 l-pumpen har ett inlopp högst upp på bakgrunden och ett längst ned, medan 1500 l-pumpen har två inlopp längst ned. I mitt huvud blir det då viktigt att ha skumkuddar ända upp vid 1200:an (något det inte är idag). Rätt eller fel?
        Senast redigerad av joyride; 30 June 2014, 09:59. Anledning: Ny information

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Jag vet ju inte hur dina bakgrundsfilter är byggda riktigt men det är lätt för dig att bara titta vilken väg vattnet kan ta genom filtret och sen fylla material där! En orsak till oljud är vibrationer som kan fortplantar sig och därför är en slang bra mellan pump och utloppet i bakgrunden.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            kika också på följande.. skit i/runt ankaret/rotorn(som driver impellern)/motorhuset
            slitna lager, stålaxel är i mina ögon skräp om pumpen ska kunna gå tyst mer än några månader.
            Det finns till de flest filter nya delar
            tex

            Byt axel också om du byter ankare/rotor(impeller)

            Men även en sträckt sladd som ligger mot ex en reflektor kan låta mer än lovligt.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • joyride
              • June 2014
              • 110

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Jag vet ju inte hur dina bakgrundsfilter är byggda riktigt men det är lätt för dig att bara titta vilken väg vattnet kan ta genom filtret och sen fylla material där! En orsak till oljud är vibrationer som kan fortplantar sig och därför är en slang bra mellan pump och utloppet i bakgrunden.
              Tack för tipsen! Bakgrunden ligger dikt an mot akvariets bakkant. I varje ytterände bygger den ut mot fronten så att det bildas två separata hörnfickor. I den vänstra, framifrån sett, sitter två inlopp i botten. I det högra, som är lite större sitter det ett inlopp i botten och ett nästan ända uppe vid ytan.

              Kan pumpen ligga "löst" på/bland filtermaterialet eller ska jag fästa det på något sätt?

              Kommentar

              • joyride
                • June 2014
                • 110

                #8
                Ursprungligen postat av flygrc
                kika också på följande.. skit i/runt ankaret/rotorn(som driver impellern)/motorhuset
                slitna lager, stålaxel är i mina ögon skräp om pumpen ska kunna gå tyst mer än några månader.
                Det finns till de flest filter nya delar
                tex

                Byt axel också om du byter ankare/rotor(impeller)

                Men även en sträckt sladd som ligger mot ex en reflektor kan låta mer än lovligt.
                Ska kolla på det också, bättre att få ordning på sånt här nu än när fisken kommer i antar jag.
                Googlade den ena pumpen och såg att den kostar 329 kr vilket spontant kändes billigt/lite i den här hobbyn. Är
                det någon Lidl-variant bland pumpar eller är dom inte dyrare än så??

                Kommentar

                • joyride
                  • June 2014
                  • 110

                  #9
                  Ingen skit i impellern/motorhuset men den ena pumpen tystnade betänkligt med en bit slang mellan pump och bakgrund. Ska bara få hålet i bakgrunden tätt.

                  Ett snabbtest av den andra pumpen i handfatet visar att den också kan vara tyst, men där är filterutrymmet mer begränsat så det gäller att få pumpen på plats utan att den stöter i.

                  tack för alla tips, frågan som återstår är om pumpen kan ligga löst på skumkuddarna samt en nyuppkommen om pumpens insug ska vara vänt nedåt, uppåt eller om det kvittar?

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Stummontera aldrig pumpar. Det är alltid lite vibrationer i allt som snurrar. Fäster man det då i en bakgrund så börjar hela bakgrunden vibrera.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    Arbetssätt...