Går i valet o kvalet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nyfisk
    • June 2014
    • 4

    Går i valet o kvalet

    Har några frågor,

    Kan man med fördel odla matfisk/ skaldjur i ett hemma-akvarium som är max. 500l?

    Om jag startar upp ett sötvattensakvarium ( det sägs väl 100SEK+ för salt per liter? ) på på låt oss säga 200l, hur
    mycket kommer detta att kosta om jag köper allt nytt och ok grejor?

    Jag går i tankarna om jag ska starta upp antingen ett mera tropiskt
    sötvattensakvarium, ett saltvattensakvarium eller t.o.m. ett
    akvarium innehållande matfisk, några tankar om detta?

    Hur många timmars arbete per vecka kan man tänkas lägga ner på
    ett sötvatten alt. saltvattensakvarium?

    Jag är lite rädd för bett om man sticker ner handen beroende givetvis fiskarter, kan man skydda sig med nån typ av handske och skydd för underarm? Jag är heller inte förtjust i dessa sniglar och dylikt som jag hört talas om, kan man slippa dessa trots att man väljer sötvatten, för jag vill som sagt ifall detta blir fallet mera komma åt en Sydamerikansk biologityp.

    Har ni några förslag på Akvarier och kanske även andra produkter som hör till? Jag lägger gärna till lite extra för att få kvalité förutsatt att det är inom en rimlig prisgräns.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det stämmer nog ungefär att ett saltvattensakvarium går på ca. 100kr/liter fast det kan också bli betydligt dyrare och lite billigare.

    Sötvatten knappt halva priset - men också där är förstås priset väldigt variabelt över vad man vill ha i det.

    Ett akvarium tar väl ungefär 2 timmar i veckan att sköta - ingen större skillnad mellan ett söt och ett salt

    Man kan ha handskar på sig om man nu känner för det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • nyfisk
      • June 2014
      • 4

      #3
      Tack! Om jag nu skulle bestämma mig för att köpa ett sötvattensakvarium till att börja med, då tänkte jag att detta skulle ev. passa: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/ak...0x40-6-mm.html

      Vad på ett ungefär skulle man behöva mer tror ni och vad kan dessa artiklar bli att kosta sammanlagt? På ett ungefär alltså, standardartiklar samt fiskar.

      Jag är också lite svagt inne på att köpa ett saltvattensakvarium på en gång och ha sötvattenfiskar i det från start, vad tror ni om det, skulle det kunna funka?

      I såna fall så slipper jag ju byta akvarium om jag bestämmer mig för att köra salt senare, bara att det blir lite dyrare i inköp förstås och att jag ev. går upp kanske 100l extra i storlek eller nåt sånt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nja ca. priset angav jag ju ovan - och sedan varierar ju priset oerhört mycket utefter vad du vill ha i det.

        Det är väl inga problem att sedan börja med ett salt men det är ju inte så många av sötvattensprylarna (förutom själva akvariet) som man sedan kan använda till saltakvariet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • nyfisk
          • June 2014
          • 4

          #5
          Ja, då ska jag tänka över detta. Nej, så är det säkert med tillbehören, men akvariet slipper jag ju byta och det känns som en fördel i så fall.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ja fast akvariepriset är ju en liten del av det totala priset.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • nyfisk
              • June 2014
              • 4

              #7
              Det har du helt rätt i, så det kanske inte blir nåt saltvattensakvarium till sötvattenfisken Tack för allt!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Det var så lite så - återkom när du har lite mer kött på benen. Besök några akvarieaffärer och undersök alternativen,.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...