Hjälp med svärdbäraryngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hasorite
    • June 2014
    • 5

    Hjälp med svärdbäraryngel!

    Hej, jag skulle behöva ha svar på ett par frågor av någon som är mer kunnig än jag..
    Jag köpte ett akvarium (20 liters) till min son och har en kampfisk, nån liten mal samt 2 svärdbärare (en hane + en hona) och jag har anat nån vecka eller två att hon bär på yngel då hon varit vääldigt rund, och mycket riktigt.. Imorse hade hon inte lagt några men när jag kom hem 6 timmar senare så såg jag ca. 19 stycken små yngel på ca 5 mm (och honan var hälften så smal ) .. Jag frågade i djuraffären om yngelkasse men iom att det är ganska så begränsat med plats så skulle det inte få plats så mitt råd jag fick var att ta nån liten plastbytta och göra en massa hål i så man skiljde dom från kampfisken, så jag tog en ganska plastbytta (en sådan som man får ris i när man köper thai-take away, om det gör nån klokare), dvs ganska platt, och gjorde ca 300 små hål i den och tejpade fast den på sidan av akvariet så att det kommer nytt vatten men där dom varken kan simma ut och är skyddade i
    Hur länge måste man ha dom avskiljda från de andra fiskarna? Stämmer det att svärdbärare aldrig äter sina egna yngel (det sa hon i djuraffären).. Kan man stoppa ner vanlig mat till dom som de andra fiskarna får (kör på granulat-"kulor" till de övriga) osv.. Den som vet hur man ska göra och kan komma med shyssta tips kan ju svara om den känner för det, vore väldigt tacksam för det!!
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Enligt: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=article&id=53 så är dom helt utvecklade när dom föds och kan därför klara sig själva men i ditt fall så skulle jag hålla dom tillräckligt länge så att kampfisken inte äter upp dom, vet inte riktigt hur stor kampfisken är så det är lite halvsvårt för mig att kunna hjälpa dig på den fronten.
    Jag hade nog krossat flingfoder till ett fint pulver och matat med det och vanligt foder för resten av firrarna.
    Jag tror också att mycket vegetation i form av mossa skulle kunna hjälpa dom små väldigt mycket i form av skydd.

    20 liter känns litet för två svärdbärare, enligt artbeskrivningen så bör som ha 60l MEN nu frågade du inte angående platsen utan om yngelvård

    Lycka till!

    Kommentar

    • hasorite
      • June 2014
      • 5

      #3
      Hej, tack för svaret! Mjo men dom är ju redan skyddade iom att jag sänkte ner plastbyttan med typ 3000 små hål i (hehe snacka om att fått blåsor på tummen efter allt hål-tryckande^^) så den är ju som en sil Hur ofta ska man byta vatten i akvariumet, jag byter ca 2 liter varje vecka och har i sånt där aqua safe tror jag det heter. Kampfisken är en sån där https://www.google.se/search?q=bl%C3...k%3B1288%3B865

      Jo jag tycker med att det är lite litet, hade akvarium när jag var liten, 60 liters men nu var jag dum nog att ge efter för 6-åringens tjat om ett eget och han tyckte det var kul 1 vecka typ.. Jag har btw lyckats hitta och rädda 27 stycken nu är inte det ganska bra jobbat? När äts dom upp om dom nu gör det? Är det direkt eller typ när dom andra är hungriga?

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Hej igen, om du vill känna dig helt hundra på att dom inte rymmer så funkar det nog med en vanlig typ nylonstrumpa runt om byttan. Du kan nog utöka till typ 30% (~ 6liter). Jag personligen brukar inte ha i vattenberedningsmedel när jag byter vatten men det gör man som man vill och om du känner att det behövs så kör hårt!

        27st låter toppen! Jag skulle tro att det går rätt fort om kampfisken bara får chansen, men jag är inte helt säker så någon annan får gärna rätta mig om jag har fel

        Det är inte helt lätt att hitta fisk som verkligen passar i ett 20l akvarium tyvärr, diverse räkor och snäckor går ju men som sagt fisk är inte helt lätt att hitta.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av hasorite
          Hej, tack för svaret! Mjo men dom är ju redan skyddade iom att jag sänkte ner plastbyttan med typ 3000 små hål i (hehe snacka om att fått blåsor på tummen efter allt hål-tryckande^^) så den är ju som en sil Hur ofta ska man byta vatten i akvariumet, jag byter ca 2 liter varje vecka och har i sånt där aqua safe tror jag det heter. Kampfisken är en sån där https://www.google.se/search?q=bl%C3...k%3B1288%3B865

          Jo jag tycker med att det är lite litet, hade akvarium när jag var liten, 60 liters men nu var jag dum nog att ge efter för 6-åringens tjat om ett eget och han tyckte det var kul 1 vecka typ.. Jag har btw lyckats hitta och rädda 27 stycken nu är inte det ganska bra jobbat? När äts dom upp om dom nu gör det? Är det direkt eller typ när dom andra är hungriga?
          Det är kanske dags att tänka lite framåt också. Vad har du tänkt att göra med ynglen när de blir stora fiskar? Ditt akvarium är gnska överbefolkat redan. Blir yngel uppätna har du ett problem mindre om 2 månader...

          Kommentar

          • hasorite
            • June 2014
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av simpson
            Det är kanske dags att tänka lite framåt också. Vad har du tänkt att göra med ynglen när de blir stora fiskar? Ditt akvarium är gnska överbefolkat redan. Blir yngel uppätna har du ett problem mindre om 2 månader...



            Framtiden är löst redan serrö

            Kommentar

            Arbetssätt...