Tips till nybörjare med litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annamia
    • June 2014
    • 1

    Tips till nybörjare med litet akvarium

    Rotade fram mitt gamla (sexkantiga) 45L akvarium förra veckan. Hade det som barn & nu känner jag mig sugen på att dra igång det igen, denna gången betydligt mer seriöst. (Är alltså egentligen 100% nybörjare.)

    Eftersom det är så litet hade jag tänkt mig några äpplesnäckor & körsbärsräkor som städhjälp. I fiskväg kan jag inte riktigt bestämma mig, funderar på antingen ett litet stim neontetra, några guppys eller en stilig kampfiskhane. Vad tror ni? Vilket alternativ är bäst? Funkar kampfisk med räkorna & snäckorna? Är 45l tillräckligt i så fall?
    Jag vill ju ha ett färgglatt litet akvarium med fiskar som trivs & mår bra trots att det inte är så stort.

    Har ni förslag på andra fiskarter som skulle passa bättre än de jag tänkt mig? Vilka växter & vilken typ av inredning skulle ni rekommendera till dessa?

    Något annat jag bör tänka på?

    Alla tips tas glatt emot!
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Äppelsnäckorna är tyvärr förbjudna numera, eller rättare sagt man får behålla dem om man redan har några men inte flytta/sälja etc (se här). Men det finns ju andra fina snäckor med, kan kika runt lite på skaldjursartbeskrivningarna här på zoopet tex

    Kampfisk och räkor kan vara rätt riskabelt för räkorna, då funkar nog guppy och räkor bättre, men små räkyngel tar nog de flesta fiskar om de kommer åt. Så mycket växter är bra, gärna mossa med, om du bestämmer dig för räkor Gillar själv naturformen av guppy, de blir inte lika stora som de framavlade men är dock inte lika färgstarka så det är ju en smaksak.
    Finns annars flera små stimfiskar som brukar funka i små kar med räkor, moskitorasboran tex.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Vad vill du ha för akvarium? Sällskapsakvarium (blanda fritt bland fiskar som trivs tillsammans), biotopakvarium (bara köra med fiskar från en viss region typ Asien-akvarium, Malawi-akvarium etc) eller artakvarium (som vi i stortsett kan utesluta om man ser ditt inlägg tidigare )

      Räkor och som föregående skrev; moskitorasbora brukar vara en bra kombination. Dom blir mindre än Neon- och Kardinaltetrorna. Det finns givetvis andra rasboror som funkar bra också.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Kanske någon kilifisk av de mera långlivade arterna?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...