Fiskuppsättning till 100-liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sorgmanteltetran
    • March 2014
    • 52

    #46
    Jag googlade på Halfmoon betta och jag tror aldrig jag har sett någon sådan kampfisk!

    Jag tyckte att det var en gul som var riktigt snygg!

    Kommentar

    • Sorgmanteltetran
      • March 2014
      • 52

      #47
      Ursäkta min okunskap, men jag skulle vilja veta hur man bifogar bilder till ett inlägg?

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #48
        Fiskuppsättning till 100-liter?

        Du måste vara guldmedlem för att kunna lägga in egna bilder. Annars får du länka från nätet. Man ser vilka som är guldmedlemmar då de har en guldig fisk under sitt nickname. (Iaf om man tittar på datorn, inte i min telefon ser jag nu.) Guldmedlem blir du om du betalar in en liten summa. Då får du dessutom tillgång till hela artdatabanken.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Sorgmanteltetran
          • March 2014
          • 52

          #49
          Okidoki, tack! :-)

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #50
            Tror inte kampfisk + ciklider är särskilt bra, självklart beroende på ciklid. Jag tror att Guramis är ett bättre val med ciklider (har för tillfället glömt bort vilka fiskar du ville hålla *oops*)

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #51
              Sådär ja, med fiskarna du skriver ovan i tråden tror jag att guramis funkar utmärkt. Min erfarenhet av paletter är relativt liten men som jag kommer ihåg dom så var dom inte allt för ättriga

              Kommentar

              • Sorgmanteltetran
                • March 2014
                • 52

                #52
                Okej, ursäkta att jag ändrar mig hela tiden och krånglar till det, men nu tror jag faktiskt att jag vet precis hur jag vill ha det! Jag hoppar över paletterna pga att jag faktiskt redan har skaffat en röd, fin, blåskimrande siamesisk kampfisk. Så nu kommer det förhoppningsvis när akvariet är klart finnas 2 ancistrus, 1 kampfisk, 6 fläckiga pansarmalar, ett stim zebrafiskar, 5-6 korallplaty och möjligtvis några guramier (fast längre fram i tiden). Låter det okej?

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #53
                  Låter bra!
                  Med risk för att låta lite barbarisk:
                  Om nu korallplatysarna är lika lättlekta som vanliga platys så är det kanske bra att ha kampfisken där i för att hålla platy-beståndet nere. Självklart ska du ju spara och flytta över yngel som du vill ha men platys är kända för att yngla väldigt lätt och ofta. Vet inte hur aggressiv kampfisken är när det gäller att ta andras yngel (eftersom jag inte har haft någon själv) men den lär nog ta ett gäng.

                  Kommentar

                  • Sorgmanteltetran
                    • March 2014
                    • 52

                    #54
                    Att den håller nere yngelmängden är bara bra!
                    Några får gärna klara sig men det får ju inte bli för många.

                    Jag måste också säga att kampfisken snabbt har blivit min nya favoritfisk! Jag har ju bara haft i ett par dagar men den är så underbar... :-)

                    Kommentar

                    • Sorgmanteltetran
                      • March 2014
                      • 52

                      #55
                      Nu har 5st fina korallplatys fått flytta in i karet. 2 hannar och tre honor. Riktigt fina och pigga små fiskar som samsas bra med dem andra fiskarna. Honorna är riktigt tjocka så jag hoppas på lite yngel snart!

                      Just nu dominerar färgerna grönt (från växterna) och rött (från fiskarna) i karet så när jag sedan ska i med något stim så skulle det vara snyggt med någon slags blå färg kanske som väcker lite uppmärksamhet. Det är nämligen så att jag nog kommer välja en enda stimfisk istället för både zebrafiskar och pansarmalar. Några förslag? Några som jag har funderat lite på rödmunstetror och praktbotior, men det skulle säkert kunna bli riktigt snyggt med neontetror eller nåt sånt.

                      Kommentar

                      • Sorgmanteltetran
                        • March 2014
                        • 52

                        #56
                        Korallplatysarna har redan fått yngel!
                        Jag håvade upp fyra och la dem i en yngelkasse. Hoppas att jag får se dem växa upp.

                        Jag har tänkt på frågan med stimfisk och funderat även på andra alternativ. Skulle man kunna öka platy-beståndet, fast kanske då med indianplatys? Eller skulle kunna vänta tills akvariet är tillräckligt moget för ett par dvärggurami?
                        Men frågan om stimfisk kvarstår.

                        Kommentar

                        • Sorgmanteltetran
                          • March 2014
                          • 52

                          #57
                          Finns det någon hjälpsam själ där ute som har lust att svara på frågorna?

                          Kommentar

                          • Sorgmanteltetran
                            • March 2014
                            • 52

                            #58
                            I akvariet bor just nu 3 korallplatys, 2 ancistrus-malar och 3 siamesiska algätare.
                            Siameserna var från början tänkta att ta hand om vissa alger och gjorde mig sedan mycket fäst vid dem!

                            Jag ska fixa lite med inredningen och sedan öka fiskbeståndet lite. Ett stim neontetror var det tänkt, följt av kanske honungsgurami?

                            Vad tror ni?

                            Sedan lite frågor om guramin speciellt:

                            Tanken var från början egentligen mosaikgurami eller dvärggurami, men jag vet inte om de finns att få tag på i min närhet... Där de möjligen finns (Djurkompaniet) vill jag inte köpa. Känns som och ser ut som att fiskarna inte mår helt okej.

                            Jag får nog ändå kolla i den lokala butik jag inte kikat i.

                            Men frågorna lyder;

                            Måste man flytta hona eller hane efter lek? Skulle helst undvika det. Kanske går att fixa med många gömtällen?

                            Vad ska man göra med ynglen om det blir några? Man kan ju inte ha hur många som helst?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...