Fiskuppsättning till 100-liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sorgmanteltetran
    • March 2014
    • 52

    Fiskuppsättning till 100-liter?

    Hej!

    Jag ska snart dra igång ett 100-liters akvarium, men skulle behöva lite hjälp med fisktips och fiskval. Jag vill ha fiskar på både botten, i mitten och vid ytan så att det blir jämt fördelat. Hade tänkt mig någon ciklid, kanske kakadua, ett gäng pansarmalar och någon ancistrus eller otocinclops. Ett stim tetror av något slag skulle kanske vara bra att befolka mitten med. Vid ytan har jag ingen aning!

    Nu undrar jag såklart om ni har några tips på mer passande fiskar, om dessa passar tillsammans och allt sånt där!

    Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Hej! Jag tycker att du redan har en bra plan.

    Jag röstar för 6-8 pansarmalar, 1-3 ancistrus (de är mycket lättare än otocinclus) och ett stim tetror på 10-20 beroende på art.

    Vad jag vet så är det inte så jättemånga fiskar som håller till vid ytan. Bilbuk kanske kan vara något?

    Beroende på hur du inreder akvariet så rör sig tetrorna lite olika.

    Lycka till!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Sorgmanteltetran
      • March 2014
      • 52

      #3
      Hej och tack för svaren!
      Tror du att det funkar med någon dvärgciklid också eller blir det för mycket?

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Jag tror att det kan gå med några dvärgciklider där i med den uppsättningen, beroende på hur många av varje sort du skaffar givetvis. Jag tycker också att du ska börja med antingen pansarmalarna eller L-malarna eftersom att enligt min erfarenhet så är dvärgcikliderna dom minst tåliga när det gäller ostabilt pH (vilket det kan vara i början) samt att det inte är optimalt att börja med 10 - 20 fiskar på en gång.

        Lycka till!

        Kommentar

        • Sorgmanteltetran
          • March 2014
          • 52

          #5
          Om man nu förutsätter att fiskarna blir de som vi har pratat om, hur kan man då inreda akvariet?

          Jag måste också passa på att fråga:

          Om man vill ha rötter i akvariet, behöver man göra något särskilt med dem innan man sätter dem i akvariet? Har hört att rötter påverkar vattenvärdena och färgar vattnet.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Det beror sig helt på hur du vill att karet ska se ut, en massa kalksten är ju inte optimalt i det här sammanhanget men typ växtakvarie eller svartvatten eller något däremellan? Jag skulle ha satsat på; rötter och grenar, eklöv på botten (pansarmalar älskar att böka runt med löven, dom har också samma egenskaper som grenar och rötter, färgar och påverkar värdena.), några svärdsplantor kanske.

            Rötterna färgar och sänker pH- och KH-värdena, färgningen kan tas bort med hjälp av att låta dom ligga i blöt en tid då dom bara färgar i början. pH och KH värdena ska i det här sammanhanget inte vara allt för högt och därmed passar dom bra.

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              En annan trevlig fiskkombo är 6 Taterurndina Ocellicauda tillsammans med ett stim Pseudomugil Furcatus. På bottnen funkar det med några Garra Panda.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Sorgmanteltetran
                • March 2014
                • 52

                #8
                man nam 1: Kan man ta eklöv utifrån trädgården då? Eller ska man göra något särskilt med dem? Kan man lägga dem i blöt på samma sätt som rötterna för att undvika att vattnet färgas för mycket? Skulle jag kunna ha en grotta också, i fall att jag även ska ha dvärgciklider?


                Joakim Lundgren: Tack för tipset! Jag ska kolla upp lite info om de fiskarna.

                Kommentar

                • man nam1
                  • July 2011
                  • 441

                  #9
                  Jadå dock så vill man ju ha torkade eklöv då det inte ska börja växa en ek i ditt akvarium (tror det är därför iaf), jag kokar dom innan men det är bara för att få bort allt skit och annat som inte är bra. Normalt så brukar man ha i löv för att färga vattnet och jag tror inte det går att få bort det färgande ämnet i dom eftersom att dom multnar ju bort efter ett tag. Jag tror inte att dvärgciklider behöver grottor speciellt utan du kan köra utan (även dessa är mycket kring löven och gömmer sig osv.). Men ja grottor kan du ha.

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #10
                    Jag har även haft ormbunksblad och det funkade utmärkt. Många strävar efter att få te-färgat vatten (även jag) och tycker det ser bra och naturligt ut.

                    Kommentar

                    • Sorgmanteltetran
                      • March 2014
                      • 52

                      #11
                      Okej, tack för alla svar.

                      Har du eller någon annan möjlighet att länka en bild på ett akvarium med sådant tefärgat vatten? Det skulle vara kul att se.

                      Om vi går tillbaka till fiskarna, vilka tetror skulle passa bäst? Och vilken ciklid kan jag ha? Jag har tittat lite på kakaduaciklidee och tycker de verkar fina, även om de är kortlivade.

                      Kommentar

                      • man nam1
                        • July 2011
                        • 441

                        #12
                        150x51x628x Peru altum (5 months)40x Paracheirodon axelrodi1x Nannostomus beckfordi1x Panaque maccus2x Ancistrus cf. cirrhosusEchinodorus argentinensisEchino...




                        Det finns ju olika grader med tefärgat vatten, men generellt så kan man söka på Blackwater eller Svartvatten.

                        Angående tetrorna så är det nog mest upp till vad du tycker är snyggt men samtidigt ska dom ju inte bli allt för stora eftersom akvariet inte är så stort, det finns ju en hel uppsjö med tetror så det är nog bara att surfa runt, kolla här i artregistret, kolla youtube-videor.

                        Dvärgciklider finns också en hel uppdjö utav och det är väl också mest upp till vad du tycker är snyggt och vilket beteende du vill ha på dem. Det finns ju t.ex. dvärg crenicichlor (gäddciklider) som inte blir så stora, typ 10cm och är väldigt spännande. Apistogramma-sorterna (b.la. kakaduacikliden) är dom vanligaste och finns sjukt många utav, i alla möjliga färger.

                        Det är nog lättast om du hittar en kombination som du skulle kunna tänka dig i ditt akvarium och sedan frågar du om den kombinationen passar och inte dödar varandra

                        Kommentar

                        • Sorgmanteltetran
                          • March 2014
                          • 52

                          #13
                          Okidoki!

                          Jag ska kolla runt lite!

                          Måste säga att det är riktigt snyggt med svartvatten, nu när jag fick se lite filmer. Ser verkligen naturligt ut!

                          En liten fråga bara; Jag har läst att vissa kokar sina rötter för att få bort någon slags hinna som tydligen kan lägga sig på dem. Är det att föredra? Är denna hinna farlig?

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Även om man kokar rötterna så brukar den där hinnan komma ändå, den är inte farlig och brukar försvinna efter ett tag .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Sorgmanteltetran
                              • March 2014
                              • 52

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Även om man kokar rötterna så brukar den där hinnan komma ändå, den är inte farlig och brukar försvinna efter ett tag .

                              //Inger
                              Okej, tack!
                              Skönt att höra!


                              Nu över till fiskarna! Jag har funderat på att ha kanske 10 stycken sorgmanteltetror, 3-4 kakaduaciklider och 6 eller mer panda-pansarmalar.

                              Låter det som en bra idé? Funkar dessa fiskar tillsammans?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...