Vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Vattenvärden?

    När skall man testa vattenvärden? Ett tag gjorde jag det efter vattenbytet men fick höra att jag skulle göra det före bytet istället då det var mer inkört vatten. Spelar det någon roll? Vattnet luktar friskt av lite växthus doft och det tar jag som ett gott tecken?!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Jag testar i princip aldrig mitt vatten.
    Jag har gjort ett test på mitt kranvatten och så har jag testat igenom allt när jag ökade belastningen med mina rovfiskar för att se att jag låg inom marginalerna.
    Så om man bestämt ska testa så gör ett test på kranvattnet och ett test när du tror att allt funkar (typ nu). Då har du en "baseline" om någon skulle börja strula i framtiden. Det kan vara bra att notera vattenvärdena om du inte kommer ihåg dom eftersom det förhoppningsvis tar lååång tid innan du behöver testa igen.

    Andra tillfällen man kan testa vattnet är om man börjar med någon form av gödning, typ pmdd och/eller co2 för att kalibrera in doseringen.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Man bör absolut testa rätt ofta i början men har väl akvariet satt sig (dvs efter ca. 2-3 månader och vattenvärdena håller sig stabilt) så finns det sedan inte direkt någon anledning att kolla (förutom av de orsaker som KristianE nämner) så räcker det gott och väl med att då och då (med långa mellanrum) göra någon strötest (kranvattnet kan ju ha förändrats vilket ger nya förutsättningar)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Då testar jag nu när allt är bra, så vet jag när det kärvar vart jag ska lägga krutet. köpte Nitrivec men fattar inte riktigt när det ska användas. OM jag förstått rätt så hjälper det endast mot uppkomst av nitrit. Det hjälper inte när nitriten väl är där! Jag vill inte hälla i något i karet om jag inte måste, så då är det knappt lönt med nitrivec? Det är väl endast delvatten byten som hjälper mot nitrit?
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Nitrivec innehåller bakterier som omvandlar nitrit till nitrat, så det hjälper. Får man nitrit, så hjälper det även med att ösa i lite salt i karet (ca 1 msk per 100 lit vatten). Detta eftersom jonerna från saltet konkurrerar med nitritjonerna, och därigenom minskar giftverkan.
          Efter uppstart finns inigen större anledning till att testa vattnet regelbundet, man märker på fiskarna om de inte mår bra. Står de och flåsar eller verkar allmänt tagna kan det vara bra att ha test hemma för att se vad det kan vara. Men i de allra flesta fall räcker det med et vattenbyte, i med Nitrivec plus lite salt.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag är inte insatt i just nitrivec och hur detta fungerar men de flesta bakteriekulturer gör i alla fall att nyttobakterierna kommer tididigare så det är definitivt rätt att använda en sådan bakteriekultur redan vid starten.
            Vid nitrit är delvattenbyten är bra om man byter med vatten i ett annat akvarium - men ett av de sämre alternativen (nödfallsalternativ) om man byter med kranvatten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...