Hur får jag filtret att passa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Hur får jag filtret att passa?

    Har just köpt Juwels Cirax filter. En plastkorg med små vita stenar i. Det skulle passa mitt akvarium. Nu får jag inte ner filtret i behållaren då pumphuset tar emot. Jag ser på bilden att det är ett likadant filterutrymne som jag har. Någon som vet hur jag får i detta filter? De andra skumgummi plattorna är ju formbara även om jag får trycka till ganska rejält för att få i dem. Detta filter har jag just nu fått ställa på hög kant högst upp under filtervadden, gör den någon nytta på det viset? Spelar det någon roll vart i ordningen av filter den ligger och går det att ha den på kant?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Personligen så tycker jag inte att detta Juwels innerfiltrer gör sitt jobb riktigt i mitt 180, så jag tänker koppla dit mitt lilla Fluval ytterfilter, vilket jag skulle ha gjort från start

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Du kan ha köpt fel storlek. De har 2 eller är det kanske 3 olika storlekar?
      Förut hade de bioflow 3.0 och sedan bioflow 6.0
      Vet inte om de även har en ännu mindre variant nu. Så kolla om du köp rätt storlek?

      Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Tulebo
        • June 2011
        • 40

        #4
        Hej,

        Om det är samma filter som jag har i mitt Juwel-kar måste du plocka bort pumphuvudet först. Ta först bort utblåsrören, sedan roterar du pumpen något moturs och lyfter det sedan rakt upp.

        Tror jag hade en Cirax-korg långt ned i mitt filter för några år sedan. Kolla på filterbilderna på Juwels hemsida så ser du hur de tänkt.
        Lycka till!
        Barnens 180l:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=781
        Pappas räkkar 20l:
        http://zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=802

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Tack! Har köpt ett 3.0 vilket skulle passa Trigon 190 kar. Tagit bort pump med utblås, annars hade inte ens nästan gått i. Men ändå vill det sig inte. Vad menar du med ytterfilter Inger? Allt är inbyggt i mitt hörnkar så det känns inte som om valet finns? Har du något ytterligare, utanför filter facket?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Hur får jag filtret att passa?

            Men då är något ändå fel, Juni. Cirax "låda" har exakt samma storlek som filterkuberna. Så håller du en sådan bredvid ciraxlådan ska de ha samma mått. Jag har min Cirax emellan två filterkuber och jag har 3,0.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av Juni
              Tack! Har köpt ett 3.0 vilket skulle passa Trigon 190 kar. Tagit bort pump med utblås, annars hade inte ens nästan gått i. Men ändå vill det sig inte. Vad menar du med ytterfilter Inger? Allt är inbyggt i mitt hörnkar så det känns inte som om valet finns? Har du något ytterligare, utanför filter facket?
              http://www.aquatic-village.com/wp-co...013/10/106.jpg
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Men då är något ändå fel, Juni. Cirax "låda" har exakt samma storlek som filterkuberna. Så håller du en sådan bredvid ciraxlådan ska de ha samma mått. Jag har min Cirax emellan två filterkuber och jag har 3,0.
                Korgen och filterkuddarna är samma storlek, men eftersom de är mjuka och flexibla går de att trycka ner, men det är bom stop med den hårda plastkorgen. Måtten på filterhuset är ju standard så jag fattar inte hur det är möjligt. Har filtret någon funktion om det ligger överst och inte sitter som det ska?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Min cirax sitter ju i undre avdelningen och glider lätt ner.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Jag ser ju på bilder att det är så det ska sitta. Kan det vara så att jag har en äldre modell av trigon? Jag har köpt det begagnat och har i efterhand förstått att tex lysrörsarmaturen ser annorlunda ut på ny och gammal modell. Kan filterhuset se något annorlunda ut på ett äldre kar?
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Ok, det var ett långskott men blir så frustrerad när skiten skall passa och det bara inte går att få filtret förbi pumphuset!! Har hela tiden tänkt på att jag får ta i med full kraft för att få ut filterkuddarna, men de har ju trots allt gått i.
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Det filter som är mindre än Bioflow 3,0 är Bioflow super. Detär en äldre modell. Då skall filterkuddarna stå på högkant vilket i så fall innebär att du egentligen bara får plats med 2 kuddar. Det går med Cirax i den på högkant (som jag förstått det i varje fall) men det skulle inte rekommenderas. Tror det bara är vettigt med svamparna i den modellen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...