Fluval Edge 23liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinholger
    • May 2014
    • 6

    Fluval Edge 23liter

    Hej!
    För några veckor sedan köpte jag ett begagnat Edgeakvarium. Fick byta lampor (halogen) och filterprylarna.
    Sanden fick jag med, har ingen aning om vad det är för något. Den är vit! ;-)

    Jag köpte tre plantor vattenpest, en Anubiasplanta och en Javaplanta.

    Nu har jag haft de igång en vecka, med 6st guppys (två hanar och 4 honor) och allt verkar frid och fröjd!
    Köpte idag tre räkor, två CR och en Pinochio.
    Jag har redan fått 6st yngel från guppysen, och jag vet att det börjar bli väldigt överbefolkat!
    Har nog tänkt att se hur bebisarna blir och sen ge bort honorna så jag slipper det bekymret i framtiden.

    Jag har gjort två vattenbyten hittills och tillsatt Happy Life beredningsmedel när jag har bytt vatten eller köpt fler fiskar.
    (gjorde vattentest idag med 6-1 remsa som var bra!)

    Nu har jag lite funderingar efter att ha läst på lite.

    1) kolfilter, ja eller nej?
    Om jag tar bort kolet, funkar de bra om jag skaffar ett till biomaxfilter när stoppar i? Eller finns det en annan bra lösning?

    2) om jag gör mig av med några fiskar och bara har tre eller fyra hanar kvar, hur många räkor skulle jag kunna ha då?

    Det kommer säkert dyka upp lite fler frågor med tiden, men detta är de jag kan komma på nu!

    En lite halvdålig bild på akvariet:



    Senaste tillskottet!

  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    1. Nä det behöver du inte ha i om du inte vill ta bort medicin eller nått annat.
    2. vet faktiskt inte, ett gäng kan du kanske ha :P

    Sen om du inte har dåligt vatten så borde du inte behöva ha i happy life varje gång du byter vatten. Själv har jag aldrig använt sådana medel. Men karet ser ju fint ut

    Kommentar

    • amandus
      • February 2006
      • 36

      #3
      Jag har ett Fluval Edge som funkar kanon, ta bort kolfiltret. Köp ett biomaxfilter till och det utrymmet som blir kvar sätter du in en bit filtermatta blå pp10, det har jag och det funkar bra. Har ett stim kardinaltetra i mitt och lite andra småfisk. Byter c.a 30% vatten varje vecka med halv dos Happy Life och växtgödning.
      //Bengt

      Kommentar

      • elinholger
        • May 2014
        • 6

        #4
        Hej!
        Tack för era svar!
        Jag har nu tagit bort kolfiltret och kör utan de tills jag får tag på biomaxfilter! Djuraffärerna här i stan brukar inte ha de filtrena hemma på lager..
        Men jag ska fixa med filtermatta också!

        Köpte tre räkor i torsdags förra veckan, de små röda visade sig sen vara körsbärsräkor (älskar verkligen personal med koll på saker och ting!!) och en större räka, har dock ingen som helst aning om vad de var för sort, men tyvärr var han spårlöst borta dagen efter, han var spårlöst borta när jag möblerade om och bytte vatten i akvariet.
        Tur att jag har en snäll sambo som åkte med mig till djuraffären så jag kunde köpa tre körsbär till!
        Nu börjar jag dock tröttna på mina fiskar, räkorna är så mycket roligare!

        Blir nog till att försöka bli av med några guppys och eventuellt ha i några fler räkor, är så kul nu när jag har några fler, då har de blivit lite kaxigare och kryper fram mer och mer!
        Sen börjar jag bli mer och mer sugen på ytterligare ett akvarium eller en räkvas! Snacka om att man får blodad tunga fort när det gäller akvarium!!

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Visst är detta beroendeframkallande!

          Tänk bara på att ta det lugnt i början. Tålamod. Sakta och säkert. Tex tillsätt ny fisk/räkor en gång varannan vecka, så att akvariet hinner med och hinner skapa lite balans.
          Kan du så placera om antingen hanarna eller honorna så att de inte producerar massa yngel nu i början. Folk brukar väl säga att det tar ca 3 månader innan ett akvarium är stabilt och bra. Akta dig för nitrit, framförallt första månaden.

          Lycka till och njut!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • elinholger
            • May 2014
            • 6

            #6
            Ja, verkligen! :-D
            Jag har inte det bästa tålamodet utan jag vill NU NU NU!!! ;-) men försöker att hålla mig!
            Blev en miss av mig att köpa sex fiskar på en gång, men jag kollar vattnet regelbundet och ska som sagt göra mig av med brudarna om ett tag!

            Skickat från min ST26i via Tapatalk

            Kommentar

            • elinholger
              • May 2014
              • 6

              #7
              Nu har jag gjort om lite i akvariet, flyttat om lite och planterat in två nya växter som jag vann på tradera!
              Nu börjar de fasen likna en skog eller nåt, nu är det riktigt grönt i karet!

              Funderar faktiskt på att göra mig av med javan och mina brudar! Vill att räkorna ska våga sig fram mer!

              Finns det någon som vill byta javaormbunken och/eller fiskarna mot några körsbärsräkor?

              Nytagen bild:

              Kommentar

              • elinholger
                • May 2014
                • 6

                #8
                Nu har jag gjort om lite i mitt kar igen! Har svårt att hålla fingrarna i styr!
                Denna bilden är med blixt:



                Och denna utan!



                Jag upplever att både räkorna och fiskarna verkar uppskatta det mörka bättre än de ljusa, räkorna är framme mycket mer och verkar inte tycka att fiskarna är lika läskiga längre!

                Kommentar

                Arbetssätt...