Nytt akvarium, 1000 frågor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denwik93
    • May 2014
    • 2

    Nytt akvarium, 1000 frågor..

    Hej!
    Har precis köpt ett nytt akvarium, jag är inte helt nybörjare, men det var ett tag sedan jag senast hade akvarium, och då inte i denna storlek. Därför har jag nu massor av frågor och funderingar som jag hoppas någon där ute kan hjälpa mig med.
    Detta är mina förutsättningar:
    Akvarium: Juwel Rio 125 L m. tillhörande filter. Får i ca 100 L efter all inredning är på plats.



    Filter: Juwel Bioflow 3.0 på 600L/h med 7 olika filterinsattser.

    Bottenmaterial: Engelsk Sjösten 2-5mm
    Växter: Ca 11 stycken bla. Anubis, Hornsärv, Tjockblad (tror jag) + ett gräs samt en till växt jag ej kan namnet på.
    Övrig inredning: Stenar samt 1 stor rot + 2 små bitar av mangroverötter som Anubisarna sitter på.
    Tempen ligger på ca 26 grader.

    Nu till alla mina frågor, ska försöka ta dem i kronologisk ordning!
    1. Pumpens utblås? Enligt bilder på filtret så är pumpens utblås (som liknar en böjd arm) riktat in i akvariet. Alla växter svajar, men vattenytan tycker jag bara far runt som i en cirkel då strömmen bara går runt och runt. Detta resulterar i att all ”skit” på ytan inte kommer till insuget, eller gör det de tillslut?


    2. Gällande filtret så sitter där bl.a ett kolfilter, detta skall man ju ta bort efter ca 1 månad för då börjar det släppa alla gifter det samlat in igen. Men är det dumt att ha detta ifrån början? När jag väl tar bort det sen, vad ska jag ersätta det med?
    Jag har även köpt till boxen med de vita keramik kulorna, som skulle va bra hemvist för bakteriefloran.