Nytt akvarium, 1000 frågor..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denwik93
    • May 2014
    • 2

    Nytt akvarium, 1000 frågor..

    Hej!
    Har precis köpt ett nytt akvarium, jag är inte helt nybörjare, men det var ett tag sedan jag senast hade akvarium, och då inte i denna storlek. Därför har jag nu massor av frågor och funderingar som jag hoppas någon där ute kan hjälpa mig med.
    Detta är mina förutsättningar:
    Akvarium: Juwel Rio 125 L m. tillhörande filter. Får i ca 100 L efter all inredning är på plats.



    Filter: Juwel Bioflow 3.0 på 600L/h med 7 olika filterinsattser.

    Bottenmaterial: Engelsk Sjösten 2-5mm
    Växter: Ca 11 stycken bla. Anubis, Hornsärv, Tjockblad (tror jag) + ett gräs samt en till växt jag ej kan namnet på.
    Övrig inredning: Stenar samt 1 stor rot + 2 små bitar av mangroverötter som Anubisarna sitter på.
    Tempen ligger på ca 26 grader.

    Nu till alla mina frågor, ska försöka ta dem i kronologisk ordning!
    1. Pumpens utblås? Enligt bilder på filtret så är pumpens utblås (som liknar en böjd arm) riktat in i akvariet. Alla växter svajar, men vattenytan tycker jag bara far runt som i en cirkel då strömmen bara går runt och runt. Detta resulterar i att all ”skit” på ytan inte kommer till insuget, eller gör det de tillslut?


    2. Gällande filtret så sitter där bl.a ett kolfilter, detta skall man ju ta bort efter ca 1 månad för då börjar det släppa alla gifter det samlat in igen. Men är det dumt att ha detta ifrån början? När jag väl tar bort det sen, vad ska jag ersätta det med?
    Jag har även köpt till boxen med de vita keramik kulorna, som skulle va bra hemvist för bakteriefloran.


    3. Nu till växterna. Har ju ca 10-11 st, och det första jag gjorde efter att jag hade haft i vatten och vattenberedningsmedel var att slå i lite växtnäring av märket ”Happy Life” Plant, så växterna får en skjuts, men det kanske va dumt inser jag nu i efterhand... För nu hade det börja gro lite alger på en del växter, det är av luddig karaktär med en grå/brun färg. Beror detta på växtnäringen eller är det sånt man får leva med i helt nystartade akvarium?
    Sen har jag läst en massa om att man behöver kol för att växterna riktigt ska frodas och trivas, vad är bäst, patroner eller flytande form?


    4. Och så till vattnet, en så viktig och komplex del i ett akvarium.
    Vad behöver jag hålla koll på? Vilka ämnen är det man skall akta sig för? Måste jag ha vattentester för allt, vilka är i sådana fall viktigast att ha? Vilka nivåer ska det ligga på? Om jag nu får nitrit i mitt akvarium, hur kommer jag till rätta med problemet?


    5. Nu till fiskarna. Vet att man skall börja med få fiskar för att komma igång med bakteriefloran och inte chocka akvariet. Jag är inne på Guramis, Kilfläcksrasborra samt räkor. Och så klart en Ancistrusmal och Siamesisk algätare.
    Men vilka fiskar kan jag börja med? Ett stim med kilfläcksrasborra kanske inte belastar akvariet tillräckligt. Är det bättre att bara börja med 2 guramis? Kan man ha i malen från början? Han lär nog ha mat då det finns en del vit slem runt roten som jag läst att de gärna äter (vet att det annars går bort av sig själv efter ett tag). Annars får man ju mata också givetvis


    6. Sista frågan jag har är kring räkor.
    Jag är inne på att köpa ca 2-3 st Amonoräkor samt 1-2 Gabonräkor. Funkar dessa ihop? Vet att Amonoräkan är bra på att städa samtidigt som att Gabonräkan är sjukt häftig! Är jag helt ute och cyklar gällande antalet då jag har ca 100 L vatten?


    Förlåt för en massa text, men jag har försökt att skriva så utförligt som möjligt och vore så tacksam om nån/några vill ta sig tid till att svara.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    1. Tycker det låter ok att ha det som det är. Annars pröva att rikta utblås på annat sätt?
    2. Behöver ju egentligen inte ersättas, utan tas bort helt enkelt.
    3. Jag hade väntat med växtnäring tills växterna etablerat sig, säg en månad iaf. CO2 gör ju underverk ifall det görs med rätt grejor. Happy Carbo eller liknande ger inte i närheten samma effekt.
    4. Inga vattentester behövs egentligen. Dock kan det ev. vara intressant att veta vilket pH kranvattnet har. pH behöver man ju också ha koll på ifall man tillför CO2. I övrigt behöver man alltså inte kolla alla parametrar, utan endast vid problem när man misstänker t.ex. höga nitritvärden eller liknande som orsak.
    5. Några (6-8) kilfläckrasbora kan vara lagom i början tills akvariet blivit "incyklat" något. Jag hade senare hellre satsat på ett gäng ottocinclus som algätare i stället för ancistrus och siamensis som blir lite för stora, för det karet.
    6. Känner inte till Gabonräka men den verkar också bli lite för stor för att "passa in".

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      1. Pumpens utblås? Enligt bilder på filtret så är pumpens utblås (som liknar en böjd arm) riktat in i akvariet. Alla växter svajar, men vattenytan tycker jag bara far runt som i en cirkel då strömmen bara går runt och runt. Detta resulterar i att all ”skit” på ytan inte kommer till insuget, eller gör det de tillslut?
      Jag hade nog riktat utblåset lite mer mot vattenytan


      2. Gällande filtret så sitter där bl.a ett kolfilter, detta skall man ju ta bort efter ca 1 månad för då börjar det släppa alla gifter det samlat in igen. Men är det dumt att ha detta ifrån början? När jag väl tar bort det sen, vad ska jag ersätta det med?
      Jag har även köpt till boxen med de vita keramik kulorna, som skulle va bra hemvist för bakteriefloran.
      Jag hade nog tagit bort kolfiltret och ersatt det med någon grovporig filtermatta

      3. Nu till växterna. Har ju ca 10-11 st, och det första jag gjorde efter att jag hade haft i vatten och vattenberedningsmedel var att slå i lite växtnäring av märket ”Happy Life” Plant, så växterna får en skjuts, men det kanske va dumt inser jag nu i efterhand... För nu hade det börja gro lite alger på en del växter, det är av luddig karaktär med en grå/brun färg. Beror detta på växtnäringen eller är det sånt man får leva med i helt nystartade akvarium?
      Sen har jag läst en massa om att man behöver kol för att växterna riktigt ska frodas och trivas, vad är bäst, patroner eller flytande form?
      Algerna försvinner oftast efter en tid. Sedan är CO2 att föredra men en sådan anläggning kostar en del och det kräver ju också att allt annat hänger med (som t.ex. belysningen)
      4. Och så till vattnet, en så viktig och komplex del i ett akvarium.
      Vad behöver jag hålla koll på? Vilka ämnen är det man skall akta sig för? Måste jag ha vattentester för allt, vilka är i sådana fall viktigast att ha? Vilka nivåer ska det ligga på? Om jag nu får nitrit i mitt akvarium, hur kommer jag till rätta med problemet?
      Du bör ju ha koll på vad ditt pH och KH ligger på vid starten. Hur man löser nitritproblem finns info om bland zoopetartiklarna.

      5. Nu till fiskarna. Vet att man skall börja med få fiskar för att komma igång med bakteriefloran och inte chocka akvariet. Jag är inne på Guramis, Kilfläcksrasborra samt räkor. Och så klart en Ancistrusmal och Siamesisk algätare.
      Men vilka fiskar kan jag börja med? Ett stim med kilfläcksrasborra kanske inte belastar akvariet tillräckligt. Är det bättre att bara börja med 2 guramis? Kan man ha i malen från början? Han lär nog ha mat då det finns en del vit slem runt roten som jag läst att de gärna äter (vet att det annars går bort av sig själv efter ett tag). Annars får man ju mata också givetvis
      Jag hade börjat med kilfläskrasborona och ancistrus-malen

      6. Sista frågan jag har är kring räkor.
      Jag är inne på att köpa ca 2-3 st Amonoräkor samt 1-2 Gabonräkor. Funkar dessa ihop? Vet att Amonoräkan är bra på att städa samtidigt som att Gabonräkan är sjukt häftig! Är jag helt ute och cyklar gällande antalet då jag har ca 100 L vatten?
      Har man räkor så skall man ha en rejäl grupp av varje och det är inte ditt akvarium stort förr. Jag hade nöjt mig med Amanoräkorna
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • denwik93
        • May 2014
        • 2

        #4
        Tack så mycket för era svar! Jag va till Arken Zoo igår och köpte ett litet stim med Drottningrasbora, den är ju ganska lik kilfläcken. Ska låta det stå med de fiskarna i minst 1 vecka innan jag släpper i fler.
        Gällande pumpens utblås så rikta jag det lite uppåt, det vart bättre då, det blev lite mer fart i vattnet och man bröt den tråkiga hinnan på vattenytan.
        Tack också för råden gällande filter/alger/fiskar/räkor. Man vill ju att alla ska må bra och att det inte blir överbefolkat

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Nitrittest borde du ha hemma. För det lär komma en dag då fiskarna kanske beter sig lite märkligt och tex då är det bra att kunna konstatera eller utesluta om det är nitrit.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Ursprungligen postat av Likan
            Nitrittest borde du ha hemma. För det lär komma en dag då fiskarna kanske beter sig lite märkligt och tex då är det bra att kunna konstatera eller utesluta om det är nitrit.
            Gör man regelbundna delvattenbyte, sköter filter, och inte överbelastar akvariet med fisk blir det aldrig problem med nitrit. Då står bara nitrittestet och blir gammalt. Köp vid ev. behov alltså, förmodligen och förhoppningsvis aldrig.

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Angående kolfiltret så hade jag inte monterat det från början. Finns ingen anledning i Sverige. Spara det tills om du behöver filtrera efter medicinering istället.

              Tar du det lugnt med matning och fiskmängd i början har du alla förutsättningar att lyckas, speciellt med den växtmassan du har som buffert.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              Arbetssätt...