Akvarium som spricker...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • valen
    • April 2014
    • 7

    Akvarium som spricker...

    Om olyckan skulle vara framme, hur brukar ett akvarium spricka om det spricker av sig själv pga. att det står felaktigt, dvs utan direkt åverkan:

    spricker det som en explosion så att allt vatten forsar ut direkt, eller

    blir det en spricka och det droppar ut vatten mer eller mindre?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I så fall så brukar det börja sippra ut vatten men det beror förstås på var och hur det spricker.
    Sedan förutsätter jag också att det inte är härdat glas för då exploderar det alltid.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Vanligtvis är ju fogarna den svaga punkten.. Då handlar det ju oftast om kar som antingen står så illa att silikonen tvingas röra sig tills den spricker eller gammalt silikon som tappar elasticiteten..

      om det spricker är det dessvärre ofta botten som går till följd av sättningar, i det fallet kan det gå rätt fort men fortfaeande så att det går att torka upp medans det händer.. Jag har sällan sett en ruta som ramlar ut.. Det är dessutom härdat glas du tänker på som exploderar och akvarier är nästan alltid gjorda av float som inte har den egenskapen..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        2a på bollen..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Vanligtvis är ju fogarna den svaga punkten.. Då handlar det ju oftast om kar som antingen står så illa att silikonen tvingas röra sig tills den spricker eller gammalt silikon som tappar elasticiteten..

          om det spricker är det dessvärre ofta botten som går till följd av sättningar, i det fallet kan det gå rätt fort men fortfaeande så att det går att torka upp medans det händer.. Jag har sällan sett en ruta som ramlar ut.. Det är dessutom härdat glas du tänker på som exploderar och akvarier är nästan alltid gjorda av float som inte har den egenskapen..
          Det stod väl på zoopet i någon tråd för något år sedan om ett 960 ? akvarium där botten sprack i några stora bitar? Anders kan väl ägaren ha hetat.

          Och jag har haft ett 200 där framrutan gjorde en flipöppning i nederkant och släppte ut allt vatten, fisk etc på under 10 sekunder. Glasrutan höll men golvet mådde inte så bra efteråt.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Det var Ansjos 960
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #7
              @johanskis 960 gjorde samma, 2 stora hål, riktigt stora.. Och allt vatten en våning under..
              Mardröm..
              Undrar vilken våning ditt vatten skulle stanna på @ettfettbranamn ?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av valen
                Om olyckan skulle vara framme, hur brukar ett akvarium spricka om det spricker av sig själv pga. att det står felaktigt, dvs utan direkt åverkan:

                spricker det som en explosion så att allt vatten forsar ut direkt, eller

                blir det en spricka och det droppar ut vatten mer eller mindre?
                Är det en fog som ger sig kan det sippra, spricker glaset så går det oftast fort eftersom glaset tappar hållfastheten och sprickar hela vägen!! https://www.youtube.com/watch?v=eN7EYE7pfvk
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Mm.. Men nu tänkte ju jag faktiskt för en gångs skull på att de flesta på zoopet har typ 100l vilket inte ger samma teatraliska effekt riktigt..

                  jag kan i varje givet ögonblick evakuera 36 familjer.. Apokalyptisk vattenskada haha..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    #10
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Mm.. Men nu tänkte ju jag faktiskt för en gångs skull på att de flesta på zoopet har typ 100l vilket inte ger samma teatraliska effekt riktigt..

                    jag kan i varje givet ögonblick evakuera 36 familjer.. Apokalyptisk vattenskada haha..
                    Hahaha!
                    Typ som på filmen ovan!

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Haha.. ungefär så..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        #12
                        Synen....
                        Jonte kommer springande i trapphuset... Ringer på varje dörrklocka och skriker: Utrym!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Mitt urgamla 200L som stod på ett gungigt golv började läcka fint och försiktigt när fogen mellan botten- och frontrutan släppte. Det relativt stillsamma läckaget kan dock ha berott på att jag hade väldigt fin sand i som täppte till läckan lite.

                          I varje fall hann jag:

                          1. Vakna av skvalandet från utblåset och undra vem som byter vatten klockan halv fem på morgonen.

                          2. Förstå att ingen (förutom ettfettbranamn) skulle komma på idén att byta vatten klockan halv fem på morgonen, flyga upp ur sängen, torka upp det mesta av vattnet samt paniktömma karet.

                          3. Rädda samtliga djur som bodde i det.

                          Jag känner mig trots allt lyckligt lottad!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...