Frågor om rengöring av filter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Frågor om rengöring av filter.

    Jag har ett aquael turbo filter 1000 och jag undrar hur man rengör det.



    Jag har skölt av "svampen" med kranvatten men jag har inte skölt ur den helt. Men kanske man skulle skölja ur den direkt i akvarievattnet?!...

    En annan fråga... Hur länge kan man ha pumpen avstäng innan baktererna börja dö? Ibland så vill man justera något och då kan ma behöva stänga av pumpen en stund.

    En fråga till... Skulle det vara lönt och skaffa bättre keramiskt media till filtert? Det som kom med filteret är BioCeraMAX Pro 600. Har ni något att rekomendera som är bättre?
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    ALLTID skölja av filter i det vatten dom är i.
    ALDRIG skölja i kranvatten om det inte är för att du ska sluta använda den.
    Kranvatten tar bort dom bakterier du vill ha där.

    Om du har filtret kvar i karet när det är avstängt så kommer det klara sej en stund.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • Baspojken
      • October 2008
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av ecco
      ALLTID skölja av filter i det vatten dom är i.
      ALDRIG skölja i kranvatten om det inte är för att du ska sluta använda den.
      Kranvatten tar bort dom bakterier du vill ha där.
      Tack för svar. Blir dessutom enklare.

      Ursprungligen postat av ecco
      Om du har filtret kvar i karet när det är avstängt så kommer det klara sej en stund.
      Hur lång tid är en stund ? 30 min?

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av ecco
        ALLTID skölja av filter i det vatten dom är i.
        ALDRIG skölja i kranvatten om det inte är för att du ska sluta använda den.
        Kranvatten tar bort dom bakterier du vill ha där.

        Om du har filtret kvar i karet när det är avstängt så kommer det klara sej en stund.
        Skulle du vilja utveckla det där med att kranvatten tar bort bakterier? Kan inte se att det gäller generellt.

        Tobbe

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Eftersom man sällan/aldrig vet hur mycket kloramin/klor det finns just vid tillfället i vattnet så är det ju generellt ett bra tillvägagångssätt att rengöra filtermaterial med lite akvarievatten! Det här ämnet har ju utvecklats och invecklats i åratal utan att leda nånstans egentligen...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag har nog alltid gjort rent mina filter i kranvatten men
            1/ Jag försöker hålla ungefär samma temperatur på kranvattnet som på akvarievattnet (i alla fall inte väldigt mycket varmare, resp. kallare)
            2/ Jag gör inte filtermaterialet kliniskt rent utan bara hysat rent.

            Men som flera har sagt - det är absolut ingen nackdel att använda akvarievatten vid rengöring - dock, gör inte rent det I akvariet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Eftersom man sällan/aldrig vet hur mycket kloramin/klor det finns just vid tillfället i vattnet så är det ju generellt ett bra tillvägagångssätt att rengöra filtermaterial med lite akvarievatten! Det här ämnet har ju utvecklats och invecklats i åratal utan att leda nånstans egentligen...
              Att komma med kategoriska uttalanden utan att tala om skälet är alltid fel. Om man bor där det används klor är det bra, annars behövs det inte. För att rengöra i akvarievatten måste man då tömma lite vatten, detta vatten ska ersättas och har man då klor i kranvattnet bör man väl göra något åt det eller hur?

              Tobbe

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Att komma med kategoriska uttalanden utan att tala om skälet är alltid fel. Om man bor där det används klor är det bra, annars behövs det inte. För att rengöra i akvarievatten måste man då tömma lite vatten, detta vatten ska ersättas och har man då klor i kranvattnet bör man väl göra något åt det eller hur?

                Tobbe
                Jo visst är det så, sen är det ju bra om man bara rengör en del av filtermaterialet åt gången.

                Jag vet inte riktigt hur mycket kranvattnet kloreras men jag trodde att det alltid gjordes för att inte få bakterietillväxt i rören...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...