Rätt eller fel av akvariebutiken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Rätt eller fel av akvariebutiken?

    Nu är det fjärde gången jag köpt fisk.

    Hittills har jag mest köpt en sort i taget, men idag köpte jag tre siamesiska algätare och 3 metallpansarmalar (för att få ett stim tillsammans med de jag har från förr).

    Jag fick alla fiskarna hem i en och samma påse, från två olika akvarier i butiken. Då jag kom hem var en siamesisk algätare död, en annan är väldigt slö men den tredje verkar må fint.

    Min fråga är - kan man verkligen hälla ner vatten och fiskar från två olika akvarier i samma påse? Blir inte fiskarna chockade då? Med tanke på hur noga det verkar vara att "koppa i" fiskarna när man kommer hem?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Pasnarmalar har varsin tagg på vardera sida vid bröstfenorna och när de känner sig hotade elle blir stressade så åker de fram. Blir man stucken så kan det svullna upp och göra ont. Algätarna har nog blivit stuckna eller så kan pansalamalar med ha släppt ut gift i den lilla vattenmängden och skadat Algätarna. Varit med om detta skälv. Så därför ska man aldrig packa corydoras med andra fiskar.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Bara att gå tillbaka till butiken och kräva ersättning!
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av lamano
        Min fråga är - kan man verkligen hälla ner vatten och fiskar från två olika akvarier i samma påse? Blir inte fiskarna chockade då? Med tanke på hur noga det verkar vara att "koppa i" fiskarna när man kommer hem?
        Normalt sett så har man alltid samma vatten (samma kranvattenvärden, akvarierna sköts på samma sätt etc) i de olika akvarierna i en affär så ur den synpunkten så skall det inte vara något problem att blanda fiskar från olika akvarier.

        Däremot som nämns ovan så utsöndrar Corydoras ett gift som dels förstör vattnet och därför skall Corydoras egentligen alltid packas ensamma och man bör även byta vatten några gånger innan transporten. Dock så utsöndrar de vanligaste pansarmalarna (och det var ju sådana som du köpte) väldigt lite av detta gift och eftersom de själva också är känsliga för detta gift så låter det ju inte som detta är orsaken.

        Så vad var det då? Ja jag vet inte, kanske är det taggarna som Macke nämner, kanske något annat.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lamano
          • April 2014
          • 44

          #5
          Tack för era svar!!

          I akvariet bredvid siamesernas så låg det tre döda fiskar, så jag fick en dålig känsla av hela butiken, bara jag inte fick någon sjukdom hem "på köpet"!

          Första gången jag köpte fisk, så köpte jag 10 rödmunstetror och 2 metallpansarmalar, då var det samma sak - alla fiskar i samma påse, 1 tetra dog redan i påsen, de andra inom ett dygn. Då misstänkte jag förgiftning av en keramikkruka jag hade i akvariet, men den tog jag ju bort, så det kan ju inte vara det som spökar den här gången eftersom det inte varit några problem med de andra fiskarna jag köpt. Kanske det var malarnas "fel" att tetrorna dog då också?

          Börjar bli lite trött på de fiskbutikerna vi har här i trakten, det dyker upp fel efter fel och dålig hantering. Problemet är att närmaste "proffsigare" zoobutik ligger 80km härifrån, klarar sig fiskarna så länge i påse? Dvs ca en timme i bil?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Jag köpte fiskar på en auktion i Danmark i lördags och de hade packats tidigt på fredagen och jag kom hem på söndag eftermiddag såm de klarade utan problem 2,5 dygn.
            Dock så säg till vid packningen om de skall transporteras länge.
            Zoopetartikel om packning och transport av fisk. Dock det mesta (inte allt) som står där gäller för långtidspackning och inte för koratre transporter på några timmar
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 May 2014, 20:54.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Nästa gång du köper fisk i den butiken så säg att du vill ha pansarmalarna seperat packade . OM personalen frågar varför så kan du säga dra upp detta som vi har sagt i tråden , showa lite.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Ingen tvekan om att du ska gå tillbaka och begära ersättning. På tv-programmet plus för några veckor sedan så gjorde man det klart att det är handlarens ansvar. Det bästa hade ju förstås att gått tillbaka så snart du såg dem döda i påsen.

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Instämmer med föregående talare. Tänkte inte på att säga det inna.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                    Så vad var det då? Ja jag vet inte, kanske är det taggarna som Macke nämner, kanske något annat.
                    Angående taggar så kan jag säga att jag stack mig ganska rejält på en ancistrus som spärrade ut sina taggar i håven. Blev en ganska ordentlig inflammation i handen som höll i sig ett par veckor... Bra att veta när man handskas med dem
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Angående taggar så kan jag säga att jag stack mig ganska rejält på en ancistrus som spärrade ut sina taggar i håven. Blev en ganska ordentlig inflammation i handen som höll i sig ett par veckor... Bra att veta när man handskas med dem
                      Utsöndrar de med något gift? Ursäkta OT, bara nyfiken.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av macke_fisk
                        Utsöndrar de med något gift? Ursäkta OT, bara nyfiken.
                        Vet ej men den inflammerade ju handen så nåt kan man ju tänka att den utsöndrar kanske? Eller så var det bara bakterifloran som orsakade det?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Vet ej men den inflammerade ju handen så nåt kan man ju tänka att den utsöndrar kanske? Eller så var det bara bakterifloran som orsakade det?
                          Aldrig hört någon som blivit inflammerad av ancistrus förr. De kanske har något sorts gift i sig som pansarmalarna. Där ser man .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • lamano
                            • April 2014
                            • 44

                            #14
                            Ursprungligen postat av fisheye
                            Ingen tvekan om att du ska gå tillbaka och begära ersättning. På tv-programmet plus för några veckor sedan så gjorde man det klart att det är handlarens ansvar. Det bästa hade ju förstås att gått tillbaka så snart du såg dem döda i påsen.
                            Ja, det hade ju varit bäst, men jag var för trött (är långtidssjukskriven och orkar inte köra bil så mycket som jag skulle behöva, det är 3 mil till butiken).

                            Tack för alla era svar!

                            Den andra siamesen dog inom en timme efter att jag släppt ner den i karet, den var slö redan då... men den tredje verkar märkligt nog må finfint, följer mina kilfläcksrasboror som en skugga och äter alger från växterna mellan varven. Borde nog köpa nya som sällskap till den, men de blir väl ruskigt stora, så jag är rädd att de växer ur min tank.

                            En av de nya malarna hoppade ur tanken och dog idag då jag planterade en ny växt som kom på posten. Så nu har jag för få igen. Visste inte att de ens kunde hoppa... jag höll ögonen på siamesen eftersom jag läst att de kan hoppa, men men. Jag känner mig lite otursförföljd här.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Ursprungligen postat av macke_fisk
                              Aldrig hört någon som blivit inflammerad av ancistrus förr. De kanske har något sorts gift i sig som pansarmalarna. Där ser man .
                              Sorry för ot men vill också dela med mig

                              Jag har stuckit mitt i handen på en ancistrus ryggfena en gång. Fick en svullnad i handen och hade ont i över en vecka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...