Frågor om salt i sötvatten och fisktips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sorgmanteltetran
    • March 2014
    • 52

    Frågor om salt i sötvatten och fisktips

    Hej!
    Jag ska snart köpa ett 100 l sötvattensakvarium och funderar på vilka fiskar jag ska ha där.
    Jag har tittat i en akvariebok efter fiskar som jag skulle kunna tänka mig och som skulle passa bra ihop. Det är där frågan om saltet kommer in! I boken står det nämligen att flera sötvattens fiskar mår bra av att ha lite salt i vattnet. Jag tycker det känns lite konstigt att ha salt i ett sötvattensakvarium. Kan någon förklara detta för mig? Är saltet nödvändigt? Mår andra fiskar dåligt av det? Och vad handlar det om för salt i sådana fall?

    Över till fiskarna igen! Jag behöver förslag på vilka fiskar som skulle kunna passa bra ihop. De ska helst vara ganska fredliga och inte allt för känsliga. Funderar lite på några guppys och platys men vill gärna ha något mer? Någon som har några tips? Lite fakta om fiskarnas behov och lite växttips skulle jag också uppskatta!

    Nödvändigt att tillägga är väll att jag är ganska ny i akvariehobbyn. Jag har redan ett 54 l akvarium med 4st minortetror och 3st sorgmanteltetror, samt 2 ancitrusmalar. Även här funderar jag på att utöka antalet men då med fler av sorterna jag redan har.

    Jag är mycket tacksam för svar!
Arbetssätt...