Paletter, ancistrus, kuhlii o väderål ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anjo
    • April 2014
    • 1

    Paletter, ancistrus, kuhlii o väderål ihop?

    Hej allihop!
    Jag har köpt mina 2 akvarium med 2 veckors mellanrum o är minst sagt nybörjare. Zoopet o Google har varit mina bästa vänner ett tag nu.

    Det första är ett 54l med filter, doppvärmare, vallisneria o nån flytväxt. Några grottor, fint ljust grus o ett lekpar palettciklider, samt 2 ancistrus som nyss fått flytta in.

    Det andra är på 150l med 2 filterpumpar, dubbla lysrör (olika "färg"), värmaren sitter inte i då karet ändå håller 26 grader. Dansk sjöstensgrus som är ganska grovt, 2 grottor, en kruka, 2 små amforor, en stooor snäcka att gömma sig i, några skifferstenar som bildar 2 grottor, en rot med en torva konstväxt som hålls ner med några stora stenar. Ett par anubias, lite vallisneria samt flytväxter. I detta karet medföljde även 2 kuhlii ålar, 1 guldväderål (vill ha en kompis..) o ett ancistruspar med över 20 avkommor i olika stl...

    Min fundering är om jag kan släppa över paletterna till övriga firrar i det stora karet? Gruset är ju långtifrån optimalt för dem men det kanske går att ha finare substrat i en del av tanken? Ska göra mig av med en del malar oxå, har nämligen några tonårsligister på 8 cm som börjat försöka skaffa revir. :/

    Tacksam för ev. svar o erfarenheter
    // A
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kul med nya kar Själv funderar jag på att dra ner på antalet med ett eller par stycken.

    Ja, du kan nog flytta över paletterna, det är t.o.m att rekommendera, då 54-litersakvariet är i minsta laget för dem. Apropå grus tycker jag det känns mindre optimalt för många vanliga akvariefiskar, fin sand är nog mer naturligt och enklare att leva med, för både fiskar och växter, och i mitt tycke snyggare. Grus känns som om det mer hör hemma i forsbiotoper. Om du försöker ha fin sand i en del av akvariet, så kommer det nog tyvärr att sluta med att det blandas med gruset.

    Nu under sommaren kan det funka utan värmare, men håll koll på tempen i karen, om det blir kallare inomhus.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...