Fiskar mår ej bra efter flytt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snooze
    • April 2014
    • 15

    Fiskar mår ej bra efter flytt.

    Hej! Jag har under en längre tid endast läst på detta forum utan att skapa ett konto men nu behöver jag er hjälp.
    Jag har i några månader haft mina malawi ciklider i ett 180L som jag i söndags flyttade till ett 240L. Vid flytten tog jag med ungefär 70% utav vattnet i 180L, pump från 180L och en inkörd pump ifrån mitt 55L följde med till det nya akvariet för att få med allt det nyttiga.

    Nu till problemet, alla fiskar ligger på botten och rör sig knappt. De äter inte mat och vill inte flytta in i grottorna som jag har gjort åt dem utan ligger stilla där det är öppet vatten.
    Följande finns i:
    4 Mpanga, 3 Borley red kdango, 4 socolofi, 4 maingano, 1 hongi och en gibbiceps.

    Är det så att jag har gjort något fel vid flytten från 180 till 240? Eller är detta normalt när de inte riktigt känner sig hemma i ett främmande akvarium.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja det låter som om något är fel - men vad är omöjligt att svara på?
    Vattnet i det nya akvariet är väl inte väldigt kallt?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Snooze
      • April 2014
      • 15

      #3
      Tack för svaret Kjell. Det ligger just nu på 26,5 grader.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ok - då är det inte det.
        Nitrit borde det väl inte heller ha hunnit bli så snabbt så avvakta lite och se vad som händer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Snooze
          • April 2014
          • 15

          #5
          Okej då avvaktar jag. Tack för det snabba svaren, hoppas att dom rycker upp sig inom kort!

          Kommentar

          • Snooze
            • April 2014
            • 15

            #6
            Nu är de mer aktiva efter ett mindre vattenbyte på 10% och lite tid. Men fortfarande inte samma beteende som i förra akvariet. Jag märkte idag efter jobbet att det låg en "geggig dimma" på ett ställe på botten. Jag har sökt men hittar inget om detta. Någon som vet vad det kan vara?

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Kan det vara så att fina filter låg utan cirkulation lite länge? Men lite otur så kan det då bildas gifter i filtret, som nu har rubbat balansen i karet.

              Kommentar

              • Snooze
                • April 2014
                • 15

                #8
                Det var inte mer än en timma som filtret inte var igång. Skall jag krama ur mina filter eller vad tycker du att jag gör nu Dopply?

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  En timma räcker gott och väl för att det ska bildas otäcka saker i ett filter.

                  Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

                  Kommentar

                  • Snooze
                    • April 2014
                    • 15

                    #10
                    Ojdå det hade jag ingen aning om. Vad finns det jag kan göra nu ?

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Vad du kan göra är väl att göra vattenbyten för att "späda ut" det dumma i vattnet.

                      Kör ett 40% byte om dagen i tre dagar, och kör bakterier på flaska..

                      Jag vet inte riktigt hur man helst ska göra med filtret.

                      Kommentar

                      • Snooze
                        • April 2014
                        • 15

                        #12
                        Tack för svaret. Jag tror att min flaska med bakterier är slut, får se efter när jag kommer hem. Jag testar att köra några vattenbyten och lpter filtret vara tills vidare.

                        Kommentar

                        • Snooze
                          • April 2014
                          • 15

                          #13
                          Efter några vattenbyten och en rengörning utav ena filtermattan i pumpen är både fiskarna tillbaka till sitt normala beteende och den geggiga dimmanbär borta. Tack för hjälpen !

                          Kommentar

                          Arbetssätt...