Hur många fiskar är "lagom"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Hur många fiskar är "lagom"?

    Jag har ett ganska nystartat 112l akvarium, som innehåller 2 metallpansarmalar, 6 platys och 10 kilfläcksrasboror.

    Nästa vecka har jag tänkt besöka akvariebutiken och köpa lite mer fisk, men är osäker på hur mycket fler som ryms i akvariet. Skulle behöva nån algätare, måste man ha ancistrusar (min son är rädd för dem) eller finns det andra alternativ? Snäckor?

    Jag skulle gärna ha ett par fiskar som "blickfång" eller hur man ska uttrycka sig, som gärna får vara lite större än de jag har nu.

    Alla ideer och funderingar tas tacksamt emot!
  • Kvarnvik
    • February 2014
    • 113

    #2
    Ottocinclus är en liten algätare som inte ser ut som en ancistrus och passar i lite mindre kar. De är stimfiskar så de behöver vara flera, samt de behöver stödmatas med algtabletter då de lätt magrar av annars.
    Som blickfång kan kanske någon mindre ciklid passa, nyckelhålsciklid, kurvciklid eller kanske dorsigerus? Kolla artbesktivningarna under dvärgciklider, där finns mycket att välja på.

    Kommentar

    • lamano
      • April 2014
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av Kvarnvik
      Ottocinclus är en liten algätare som inte ser ut som en ancistrus och passar i lite mindre kar. De är stimfiskar så de behöver vara flera, samt de behöver stödmatas med algtabletter då de lätt magrar av annars.
      Som blickfång kan kanske någon mindre ciklid passa, nyckelhålsciklid, kurvciklid eller kanske dorsigerus? Kolla artbesktivningarna under dvärgciklider, där finns mycket att välja på.
      Tack, ottocinclus ser ju inte lika "läskig" ut som ancistrusarna, kanske det får bli såna om de finns i butiken.

      Ciklider vet jag ingenting om, så jag får nog sätta mig och googla. Barnen vill gärna ha skalare, men jag tror de kanske får lite för trångt i vårt kar?

      Jag kan ju förstås fråga i butiken också men jag gillar att ha lite fakta om fiskarna först innan jag köper, för jag har märkt att man inte alltid kan lita på personalen, tyvärr.

      Kommentar

      • Kvarnvik
        • February 2014
        • 113

        #4
        Scalare är ju en ciklid och det är rätt att den behöver större akvarium, minst 50cm högt. Titta i artbesktivningarna, där kan du välja att ställa in akvarielängd, så får du upp de fiskar som passar för ditt akvarium. Och det är rätt att läsa på hemma, man kan råka ut för att säljaren bara säger det man vill höra, eller en extrapersonal som egentligen inte kan något om fiskar, eller så har man tur och får en säljare som verkligen är intresserad och kunnig, men det kan man aldrig veta i förväg. Om man råkar få syn på något och förälskar sig i det i affären, som man inte läst på om tidigare, så sätt upp som regel att kolla upp innan vad den behöver, så slipper du stå där med ett impulsköp som inte alls passar i akvariet eller med tidigare sällskap.

        lycka till!

        Kommentar

        • Kvarnvik
          • February 2014
          • 113

          #5
          Metallpansarmalarna är en stimfisk och skulle behöva vara några till, förresten :-)

          Kommentar

          • Kvarnvik
            • February 2014
            • 113

            #6
            När det gäller mängden fiskar så känner jag mig lite ringrostig, har inte haft igång något större akvarium (har två nystartade nanos just nu i väntan på att få igång vårt 375-L) på nio år, så jag hoppas att någon mer kan uttala sig om huruvida det är lämpligt att sätta till några otocinclus och ett par ciklider. Vad har du för filtrering? Det kan ju vara avgörande för om det "får plats" fler fiskar.

            Kommentar

            • lamano
              • April 2014
              • 44

              #7
              Ursprungligen postat av Kvarnvik
              Scalare är ju en ciklid och det är rätt att den behöver större akvarium, minst 50cm högt. Titta i artbesktivningarna, där kan du välja att ställa in akvarielängd, så får du upp de fiskar som passar för ditt akvarium. Och det är rätt att läsa på hemma, man kan råka ut för att säljaren bara säger det man vill höra, eller en extrapersonal som egentligen inte kan något om fiskar, eller så har man tur och får en säljare som verkligen är intresserad och kunnig, men det kan man aldrig veta i förväg. Om man råkar få syn på något och förälskar sig i det i affären, som man inte läst på om tidigare, så sätt upp som regel att kolla upp innan vad den behöver, så slipper du stå där med ett impulsköp som inte alls passar i akvariet eller med tidigare sällskap.

              lycka till!

              Tack!

              Ja, jag har redan hunnit komma fram till att det är stor skillnad på försäljarna!

              Kommentar

              • lamano
                • April 2014
                • 44

                #8
                Ursprungligen postat av Kvarnvik
                Metallpansarmalarna är en stimfisk och skulle behöva vara några till, förresten :-)
                Det har jag lärt mig nu i efterhand, och lärde mig min läxa när det gäller försäljarnas kunskaper, för försäljaren sa att man bara "ska" ha en eller två malar. När jag kom tillbaka till butiken en vecka senare så hade de sålt slut på dem, och än har de inte fått in några nya. Tyvärr finns det bara en butik som säljer fiskar på den ort där jag bor, annars skulle jag välja en annan butik i fortsättningen!

                Jag har ett färdigt "paket" som innehöll akvarium, doppvärmare och pump, pumpen är en sån här: https://www.livefish.com.au/aquael-f...er-2-plus.html

                Kommentar

                Arbetssätt...