Nystart 120L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strumpa
    • April 2014
    • 3

    Nystart 120L akvarium

    Hej!

    Vi håller på och ska starta ett akvarium.
    Har lite fiskar ur ett annat akvarium som ska få utöka sin värld från 60 till 120 liter

    Fiskarna som finns är:
    • 3 Musse Pigg Platy, 2 honor och en hane
    • 1 Sugproppsmal
    • En annan sorts mal som rensar sand och äter skit
    • 1 blå fisk vet inte vad för någon men den gillar sällskapet av platys och är snäll
    • 1 eldstjärt 7-8 cm
    • 1 räka


    Fyllde upp akvariet igår, planterade även växter av tre olika sort. Byggde en liten grotta av stenar.
    Hällde även i Happy Life och ektozon.

    Hur gör vi nu?

    Har läst att man ska vänta en vecka. När den veckan har gått så kan man börja lite smått med ett par fiskar. Ska vi ta till exempel eldstjärten och låta den simma runt ensam ett par dagar, tror den är lite deppig i sitt nuvarande hem. Kanske ska ta den plus en mal eller den blåa fisken eller ska jag kanske ta de tre platyfiskarna först, eller kanske ta allesammans direkt?

    Hur gör vi sen?

    Tanken är att skaffa fler fiskar. Har ni några rekommendationer? Vill inte ha en "fisksoppa" ... Hade varit kul att ha ett litet stim kanske tetror eller något jag vet inte kom med förslag!

    Andra funderingar

    Behöver växterna verkligen extra näring, klarar de sig inte med bara vatten och ljus?
    Är nitrittest viktigt? Isåfall varför?
    Finns det några andra saker jag bör tänka på som jag verkar ha glömt?

    Tack på förhand!
    Med vänliga hälsningar
    Senast redigerad av Strumpa; 14 April 2014, 17:09.
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    #2
    Hej!
    Ska du stänga ner 60l akv.?
    Isåfall för över allt vatten från 60l till det nya och även låter det gamla filtret hänga med ett par veckor kan du väl flytta fiskarna på en gång!
    Tips är då att krama ur det gamla filtret i en spann och låta det nya stå och gå i spannen ett par timmar först!
    Mvh och lycka till!
    Akvariehuset på 112L

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej och välkommen till Zoopet
      Killis75 har nog sagt det viktiga tror jag, men en sak tänkte jag på.
      Eftersom du har malar så är det bra om du köper Algae Wafers om du inte har tillräckligt med alger i det nya karet. Så har dina malar något att äta

      Lycka till och välkommen till forumet
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Strumpa
        • April 2014
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av Killis75
        Hej!
        Ska du stänga ner 60l akv.?
        Isåfall för över allt vatten från 60l till det nya och även låter det gamla filtret hänga med ett par veckor kan du väl flytta fiskarna på en gång!
        Tips är då att krama ur det gamla filtret i en spann och låta det nya stå och gå i spannen ett par timmar först!
        Mvh och lycka till!
        Ursprungligen postat av Bisho
        Hej och välkommen till Zoopet
        Killis75 har nog sagt det viktiga tror jag, men en sak tänkte jag på.
        Eftersom du har malar så är det bra om du köper Algae Wafers om du inte har tillräckligt med alger i det nya karet. Så har dina malar något att äta

        Lycka till och välkommen till forumet
        Var lite osäker på om man kunde köra med det gamla akvariets vatten men när jag tänker efter bör det ju inte vara någon fara. Hade varit väldigt kul att få igång det direkt, är väldigt ivrig!
        Är bara ett litet problem, måste åka bil för att komma till det gamla akvariet. Ni har inga tips på hur man transporterar 60 liter vatten i bilen? Får nog ske i omgångar.
        Har sådana där tabletter Bisho så det ska nog lösa sig fint för malarna med!


        Ni har inga tankar på vilka andra sorters fiskar som kan passa bra in med gänget vi redan har?

        Tusen tack!

        Kommentar

        • Killis75
          • September 2013
          • 118

          #5
          Då blev det ju lite svårare, men inte omöjligt;-)! Själv har jag ett par 25liters plast dunkar till påfyllning och tömning! Borde väl finnas på byggvaruhusen!?!? Ang fiskarna får jag lämna över till ngn annan med större kunskap, kan bara själv lite om sydamerikanska dvärgciklider!
          Akvariehuset på 112L

          Kommentar

          • Strumpa
            • April 2014
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av Killis75
            Då blev det ju lite svårare, men inte omöjligt;-)! Själv har jag ett par 25liters plast dunkar till påfyllning och tömning! Borde väl finnas på byggvaruhusen!?!? Ang fiskarna får jag lämna över till ngn annan med större kunskap, kan bara själv lite om sydamerikanska dvärgciklider!
            Hehe, får ta och lösa någonting har säkerligen några stora dunkar liggandes här, får se imorn!

            Okej tack ändå, säkert någon här som vet!

            Kommentar

            Arbetssätt...