200L Malawi (första gången)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarvirus
    • April 2014
    • 2

    200L Malawi (första gången)

    Hej,
    Har alltid haft akvarium men aldrig med Malawi-ciklider, men nu efter att jag gett bort mina gamla firrar är det äntligen dags!
    Har nog läst allt som går att läsa om dessa vackra fiskar så både dom och jag får en bra start på denna nya eran!

    Har förstått att 200L kanske är i minsta laget, kan hända att det blir ett större kar i framtiden när jag har mer plats.
    Nu till mina frågor jag inte lyckats läsa mig till i något av de 200 forum jag besökt.. (zoopet var det mest lättlästa och också det med trevligast ton därför valde jag att regga mig här)

    Har tänkt mig att ha 2st arter varav den ena blir golden. Vilken art passar bäst ihop med golden och dess relativt lugna lynne? Var länge inne på rödzebra, men dem kan bli lite aggressiva?
    Och hur många bör jag ha av varje? Fördelning mellan hane/hona? Tankar jag har haft är 5+2 av varje art, 4+1, 4+2.. ja vad rekommenderar ni lite mer erfarna Malawiägare?

    Tacksam för svar och alla tips man kan tänka sig såhär i början!

    Mvh.
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Det brukar gå bra att blanda de flesta sorter om du inte väljer en sort som är extremt aggressiv. Jag har mer stött på att det är enstaka individer som är elaka och försvinner de så blir det lugnt i gruppen.

    Fördelning är att ju mer honor du har destå lugnare får honorna med hanen. Så 1 eller 2 hanar till 4-6 honor brukar bli bra.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Henrikl sammanfattar det hela bra, det viktigaste är överskottet på honor. Har du få fiskar så skall det vara bättre med 1 eller 3 tre hanar då 2 hanar kan göra att den ena blir ständig hackkyckling. I ditt akvarium borde du kunna få ner 14-18 Mbunas.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • oskarvirus
        • April 2014
        • 2

        #4
        Tack för svar båda!
        Är det lämpligt att ha lika många fiskar av varje sort? Tex 7 golden och 7 RZ?
        skall införskaffa fiskarna om 2v cirka när jag är helt klar med mitt kar som jag tömt på allt.. Har läst lite olika när det kommer till att släppa i de första, en del förespråkar att släppa i bara 3-4st till att börja med medan andra menar att det då blir revirproblem, vad anser ni är bäst?
        Just nu lutar det åt 14 st Malawi sammanlagt, 7 av varje sort, får väl bli 6+1, fullt upp för hanarna Mao är det förresten lätt att urskilja könet på fisken?
        Till sist får det bli en mal eller 2, vad är lämpligast där i mitt 200 kar?

        Ha det gott!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ja det är rätt lagom att ha ungefär lika många av varje art och köp sedan in samtliga av varje art på en gång. Sedan är det så klart en fördel att ha många honor men det funkar faktiskt även att ha flera hanar (2 hanar är dock det sämsta). Det är också bra om du börjar med yngel (där det för de flesta arter är svårt att se könsskillnad) istället för vuxna fiskar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...