Funkar detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maffe
    • January 2003
    • 241

    Funkar detta?

    Håller på att se över fiskinköp för ett 350 l kar.

    Mina tankar:

    6 st scalarer Peru eller Manacapuru
    10-20 st Rosentetror (whitefin)
    2 Ancistrus
    4 st Pictusmalar
    3-4 st Otocinclus
    10-20 st Kardinaltetror

    Skulle oxå kunna byta Pictusmalarna mot Pittbull Pleco....

    Kommer det fungera med så mycket fisk och funkar dom ihop. Vet att scalarer kan äta Kardinaltetror...

    Funkar det att börja med 10 st Rosentetror i ett nystartat kar eller mer/mindre?
    Med vänlig hälsning, Mathias
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Funkar detta?

    Jag ser inget fel med detta. tycker du har utrymme över även efter din tänkta lista. Runt 40 tetror blir nog jättebra med scalarerna som fisk upptill i karet. Dock hade jag haft 10-15 pansarmalar som slutmål.

    Pictusen däremot behöver väl rätt bra med utrymme med tanke på deras spröt. Jag kan inget om dem så jag lämnar det området.

    Börja du med 10 rosentetror. Sedan om 2-4v kan du ta pansarmalarna som exempel. 2 v efter det resterande rosentetror (eller tvärtom) och sedan fortsätta med en liten grupp varannan vecka. Ottosarna är riktigt känsliga så ta dem sist om du fått alger då. Annars avvakta med dem. Jag har hört att de är svåra att hålla om man inte har alger som just de äter.

    Vad har du för mått på karet?

    Lycka till.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Maffe
      • January 2003
      • 241

      #3
      Ursprungligen postat av Likan
      Jag ser inget fel med detta. tycker du har utrymme över även efter din tänkta lista. Runt 40 tetror blir nog jättebra med scalarerna som fisk upptill i karet. Dock hade jag haft 10-15 pansarmalar som slutmål.

      Pictusen däremot behöver väl rätt bra med utrymme med tanke på deras spröt. Jag kan inget om dem så jag lämnar det området.

      Börja du med 10 rosentetror. Sedan om 2-4v kan du ta pansarmalarna som exempel. 2 v efter det resterande rosentetror (eller tvärtom) och sedan fortsätta med en liten grupp varannan vecka. Ottosarna är riktigt känsliga så ta dem sist om du fått alger då. Annars avvakta med dem. Jag har hört att de är svåra att hålla om man inte har alger som just de äter.

      Vad har du för mått på karet?

      Lycka till.
      Vad bra!

      B121 D51 H66 cm
      Med vänlig hälsning, Mathias

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Som Likan skrev, Jag ser inget fel med detta. Ser riktigt bra ut, 350l är ändå hyfsat stort och jag tror att du fyller karet på många plan

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Jag hade utökat antal malar och haft en grupp på 6 st som inte blir allt för stora. Går ha fler beroende på gömställen och hur dagaktiva de är. Om du vill ha ancistrus är den röda varianten en fin sort som färgar upp botten.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Maffe
            • January 2003
            • 241

            #6
            Tack för tipsen! Är ute på rätt spår då.
            Ska se över lite Ancistrus varianter.

            Nu är det bara växterna.

            Går det att ha dessa med 4xT5 54w utan co2?

            Eleocharis parvula
            Staurogyne repens
            Pogostemon erectus
            Hemianthus callitrichoides "cuba"
            Fissidens fontanus "mossa"
            Anubis
            Limnophila hipputidoides
            Eustralis stellata

            Vet att dom växer betydligt mindre men klarar dom sig?
            Med vänlig hälsning, Mathias

            Kommentar

            Arbetssätt...