Tips på utrustning, nystart av akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #16
    Tycker det låter som en Plecostomus (stavning?) eller Gibbiceps.

    "vanlig" ancistrus? annars är Slöj-ancistrus riktigt fina också
    Man måste ju inte köra med algätare, har t.ex ingen i mitt Tanganyika-kar.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #17
      Finns mängder av vackra L- malar. Kolla på planetcatfish.com så hittar du register över samtliga malar. Den malen jag anser är vackrast är peckoltia compta L 134. Den är dock dålig på att äta alger. Men malar ör ganska dyra och det är därför ancistrus är populära då de inte kostar så mycket jämfört med många övriga L malar.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Maffe
        • January 2003
        • 241

        #18
        Hittade pitbull pleco, verkar intressant....
        Med vänlig hälsning, Mathias

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #19
          Ursprungligen postat av man nam1
          INTE BARRTRÄD. Jag har kört murell, ek, björk och diverse grenar jag har hittat i en skog där jag vet bara växer lövträd. Barrträd innehåller någonting som är farligt (terpentin tror jag) och ska därför inte användas, kottar känns som att dom innehåller samma grejer som föräldrarna till dom (barrträden), Alkottar är ett undantag dock så färgar dessa vattnet otroligt mycket.

          När det kommer till löv och blad har jag helt enkelt testat mig fram, jag har kört med päron, rönn, ek, björk, murell, körsbär och säkert någon till. Eklöv är dom som jag vet är bäst både av personlig erfarenhet och av andras erfarenheter. Ormbunkar funkar också. Varken Rönn eller päron var någon hit av löven då dom förmultnar väldigt snabbt och då blir det hyffsat skitit i vattnet, typ som damm.

          Man vet att saker och ting är dött när det är torrt, då menar jag snustorrt. Annars blir det lätt att grenarna kan börja växa i akvariet (håller på i mitt just nu..). Grenar färgar gärna vattnet i gulaktig ton och borde därför ligga i blöt innan i någon dag (om man inte vill ha färgen vill säga..). Akta dig för att plocka saker som har legat nära eller i en vattensamling då det kan innehålla farliga bakterier som dina fiskar inte är vana vid (osäker på denna punkt). Skulle ändå säga att Ek är en av de bästa att plocka saker av för att grejerna är ofarliga och bladen innehåller garvsyra som är bra för akvariet. Tror det var allt
          Hej!
          Tack för ditt svar och din hjälp! Skall tänka på det när jag tänker att plocka något
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          Arbetssätt...