Bottenfisk till mitt 60l sexkantigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xisca
    • March 2014
    • 16

    Bottenfisk till mitt 60l sexkantigt?

    Hejsan!
    Jag har 5 platy fiskar och 2 otocinclus vittatus i mitt akvarium just nu.
    Jag har funderat på om jag ska skaffa mig någon bottenätare av något slag men vet inte vilken sort som hade passat in där... har läst mycket på olika trådar osv men blir inget klokare. Pansarmalar har jag läst ska vara minst 5 st? Om jag tänkte ha någon tänkte jag i så fall på typ panda pansarmalen. Men som sagt är det inte särskilt stort bottenutrymme för så pass många som 5 st i ett sexkantigt 60l. Jag vill ju inte överbefolka akvariet heller. Sen hade jag en fundering på räkor och små ålar också. Har ni några förslag eller ska jag strunta i det?

    Tack på förhand!

    // B
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej!
    Vad jag vet att otocinclus räknas som bottenfiskar "Jag kanske har fel".
    Gällande pansarmalar så vad jag vet att vissa av de funkar inte så bra med grus, bäst med sand.
    Här har du en länk om många sorts pansarmalar fast några behöver att man skall vara en guldmedlem:


    Kinesiska algätare räknas som bottenfiskar. Skulle rekommendera ancistrus om du hade större kar, de är så bra och jätte fina
    Hoppas jag har varit till hjälp. Och om jag har fel så önskar att någon erfaren rättar mig
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Xisca
      • March 2014
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av Bisho
      Hej!
      Vad jag vet att otocinclus räknas som bottenfiskar "Jag kanske har fel".
      Gällande pansarmalar så vad jag vet att vissa av de funkar inte så bra med grus, bäst med sand.
      Här har du en länk om många sorts pansarmalar fast några behöver att man skall vara en guldmedlem:


      Kinesiska algätare räknas som bottenfiskar. Skulle rekommendera ancistrus om du hade större kar, de är så bra och jätte fina
      Hoppas jag har varit till hjälp. Och om jag har fel så önskar att någon erfaren rättar mig
      Mina ottosar är aldrig nere på botten sitter mest på rutorna, växterna och red moore roten jag har i akvariet plus att de bara äter alger och inget annat vad jag har provat. Kinesiska algätare har jag hört att de kan vara aggressiva :/ Skulle vilja ha en som inte bara äter alger eftersom ottosarna sköter det bra så det behövs inte

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Sandsnäckor kan passa i ett litet kar, måste dock vara finkornig sand.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Xisca
          • March 2014
          • 16

          #5
          Jag har sån här mörk lergrus? Som skulle vara bra för räkor enligt förpackningen m.m. Jag är inte jätte förtjust i sniglar av olika slag. Men tack för förslag! :-)

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            Ja ok, men annars är de här väldigt fina... https://www.google.se/search?q=sands...h=674#imgdii=_
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Xisca
              • March 2014
              • 16

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Ja ok, men annars är de här väldigt fina... https://www.google.se/search?q=sands...h=674#imgdii=_
              Har snäckor i akvariet som jag upptäckte för några dagar sedan har redan rensat ur 5 st xD Rädd för att de ska föröka sig som tusan! Något mer avlånga i sina skal.
              Men ingen som har något annat förslag?
              Är tacksam för alla svar

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av Xisca
                Har snäckor i akvariet som jag upptäckte för några dagar sedan har redan rensat ur 5 st xD Rädd för att de ska föröka sig som tusan! Något mer avlånga i sina skal.
                Men ingen som har något annat förslag?
                Är tacksam för alla svar
                Bara 5st?! :P Jag hade över 500st för någon vecka sedan :P
                Men efter att jag köpte både Pakistanbotia & Zebrabotia så ser jag bara 10-15st bara :P

                Tycker själv att Malaysia sandsnäckor är fina, men att de är för många är inte kul
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #9
                  Kolla gärna på Zebrabotia de är så fina och aktiva, men enligt zoopet så är det minsta karet bör vara 70l


                  Pakistanbotia som får minst vara i 80l kar:


                  Här har du en artikel om olika botior som kanske kan vara till nyttja. Har själv läst lite men inte alls som står i den
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  Arbetssätt...