Frågor om första vattenbytet mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anni71
    • March 2014
    • 23

    Frågor om första vattenbytet mm

    Halloj,
    Nu har mina första fiskar, 10 små neontetror, bott i akvariet en vecka. Hur fina som helst. :-) Nästa vecka tänkte jag köpa några guppys.
    Jag har läst på många sidor på nätet men tycker att all info mest snurrar i skallen på mig. Så jag tänkte att jag skulle slänga ut lite frågor här på zoopet så att jag har alla svar på ett ställe och jag har märkt att man får bra svar av trevliga och kunniga akvarister här. :-)

    Jag funderar på det här med vattenbyte, stämmer det att man bör vänta 3-4 veckor med att göra första vattenbytet vid nystartat akvarium? Även om jag förstår att de goda bakterierna ska etablera sig så låter det länge...

    Jag har ett 54 liters akvarium, har som sagt 10 neontetror nu och ska ha några guppys och även en algätare lite längre fram. Hur mycket vatten behöver jag byta varje vecka sen när jag har kommit igång ordentligt?

    Och så undrar jag om jag ska hälla i vattenberedningsmedel när jag fyller på akvariet med ett eller ett par liter vatten för att ersätta det som har avdunstat?

    Jag har hört att man dels kan räkna med att nitriten ökar kraftigt efter ett par veckor och dels att det inte gör det om man sköter akvariet rätt (måttlig matning av fiskar, regelbundna vattenbyten). Vad är era erfarenheter? Lika bra att kolla vattnet om någon vecka? Jag har test och Nitrivec hemma, fall i fall.

    Tack på förhand!!

  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #2
    Startade mitt akvarium ganska nyss, jag fick detta råd: vänta ca 3 veckor med första vattenbyten. Var mycket sparsam med mat, ta bort döda växtdelar och löst skräp. Kör sedan vattenbyten, rengöring av filter och allmän koll ca varannan vecka. Byt då 1/3 av vattnet. Jag blev aldrig rekommenderad Nitrovec så jag har inte kört det. Du får en peak på Nitrit efter ca 14 dagar, jag märkte inte av det dag 14, däremot har jag misstänkt Nitrit vid andra tillfällen. När du rengör filtret så krama det i en bunke med akvarievatten tills det ser någorlunda rent ut. Passa på att vattna dina krukväxter med äckelvattnet då det är rejält med bra näring i det! Glöm inte att dra ut kontakterna till akvariet innan du börjar greja med pump och filter så slipper du ny frisyr Du vet säkert detta innan men det är lite tips!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      Oroa dig inte gällande det första vattenbytet.
      Det gör ont i oss alla medan man väntar.
      Det viktigaste är att du INTE matar alls mycket, vi pratar ett par korn 2ggr /veckan.
      Dina fiskar kommer klara sig.
      Det viktigaste är att nyttobakterier börjar frodas.

      Efter att alla värden kommit till fina nivåer så gör du detta:

      *Byt 30% av vattnet varannan vecka. Du märker med tiden om du bör byta ut mer vatten per gång, eller gör tätare vattenbyten, dvs byta kanske varje vecka. Matar du sparsamt, så förorenas inte vattnet lika mkt, lika fort.

      *När du gör vattenbyte, passa på att skrapa rent rutor från eventuella alger. Har du algätare, skrapa bara framrutan och eventuellt sidorutorna, låt alger växa på bakre rutan så att han har lite extra käk.

      *Släng inte ditt akvarievatten, vattna dina blommor med det.
      Spara dock lite i hinken. Medan det är i hinken, som du skall fylla, kan du tvätta rent ditt filtervadd om du vill på massa foderrester. Låt alla bollar, kulor och eventuella makaroner vara kvar tills filtret är rejält igenkleggat (det lär dröja mååånga månader). Om det kleggar igen fort så matar du för mkt, eller så är det för klent för ditt akvarium.

      *Plocka upp döda växtdelar under vattenbyte också. Slamsug inte botten, det behöver man inte göra mer än någon gång per år egentligen och det sitter väldigt mycket nyttobakterier i bottensubstratet.

      *Fyll på och häll i lite växtnäring så håller sig växterna fina och fräscha.
      Gällande specialmedel så har jag börjat hålla mig borta så gott det går, tänker mest på Happy Life och liknande.

      =)
      Kommer säkert på mer senare, men lägger till det senare då. Lycka till!
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • Anni71
        • March 2014
        • 23

        #4
        TACK för era utförliga svar!! :-)

        Jag gjorde ett dropptest för nitrit efter två veckor och det var bra, gjorde ett nytt igår efter ca tre veckor (eftersom jag köpt fler fiskar) och det var också bra.
        Jag tycker att jag matar väldigt lite och all mat äts upp på sekunder. Riktiga matvrak de små liven. :-)

        Ett par frågor bara - bollar, kulor och makaroner??? Jag har bara sett en stor fyrkantig typ "svamp" i filtret... Och vattnet jag tvättat rent den i ska alltså tillbaka i akvariet med den nya vattnet?

        Kommentar

        • V8Bear
          • October 2013
          • 38

          #5
          Frågor om första vattenbytet mm

          Bollar, kulor och makaroner är olika sorters föremål med stor yta för nyttobakterierna och fungerar som biologisk filtrering.

          I endel filter (särskilt mindre) skippar man dessa och kör endast med en svamp. Svampen är både ett mekaniskt (tar bort partiklar) och ett biologiskt (bryter ned avfall).

          När du rengör så gör du detta som sagt helst i en spann med vatten från akvariet för att undvika temperaturskillnader eller annat som kan skada nyttobakterierna (rengör inte för noga för detta är mer eller mindre det enda stället dina nyttobakterier håller hus på).

          Vattnet som du tvättat filtret med kommer att innehålla mycket nitrat och det vill du inte ha för mycket av i ditt akvarium men om du har några växter så tycker dom om bajset

          Kommentar

          • Anni71
            • March 2014
            • 23

            #6
            Tack då vet jag! :-)

            Kommentar

            Arbetssätt...