Akvariet varit igång i ca 3 veckor. Att tänka på framöver ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Girre
    • March 2014
    • 15

    Akvariet varit igång i ca 3 veckor. Att tänka på framöver ?

    Tjo. Jag skulle se om man skulle kunna få lite råd om hur man går vidare med sitt akvarie efter stadiet jag är i nu.

    Jag köpte då ett 125 liters juwel akvarie för ca 3 veckor sedan.

    Bifogar en bild på hur det ser ut just nu.


    Fiskarna som jag har är:
    5st Tiger barber
    2st Väderål
    2st Honugsgurami
    2st Rödrandig torbedbarb
    6st Koppar barber

    Har ett par växter också som växer i en rasande fart, kan tyvärr inte namnen på dessa.

    Jag mätte både ph värde och nitrit värde nu ikväll. Och både var inom den gröna skalan på testet.

    Ena växten har fått en hel del brunalger och även kommit lite gröna alger på rutan. Min tanke var att köpa ancistrus som jag har hört ska gilla dessa alger, även en rot till dem. Min andra tanke var också att kommer mina väderålar gå ihop med ancistruserna? Eftersom båda är bottenfisk.

    Har även sett just idag att 3st av mina tiger barber har fått röda gälar, men att nitrivec som jag har köpt ska funka bra mot detta då de kan vara hög ammoniak halt. Planerar även ett 25% vatten byte varannan dag i en vecka och då tillsätta nitrivec för att få bort ammoniaken.

    Tackar för alla svar som kan vara bra att ha med sig framöver.
    Senast redigerad av Girre; 19 May 2014, 22:24.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ancistrus och väderålar funkar ihop, och mycket riktigt äter gärna ancistrus kiselalger (vilket nog är de brunalger du skriver om). Efter tre veckor borde du ha fått en nitrittopp i karet. Om den inte kommit ännu, så är den nog på gång. Ös i en matsked vanligt salt i karet, så har du viss försäkring mot det. Håll i övrigt koll på nitriten, om den blir för hög, byt vatten och tillsätt Nitivec. Om ca 2 veckor kan du sätta i flera fiskar om du vill.
    Honungsguramis älskar flytväxter, så lägg gärna i en sådan i karet, om du vill.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Girre
      • March 2014
      • 15

      #3
      Köpte mig 2st algätare idag. av typ kinesisk algätare då djuraffären sa att ancistrus även kunde gå lite väl hårt på växter, Säkert en tolkningsfråga.
      Men ja aptiten är god på dessa 2 redan efter ett par minuter i karet.

      Jo har läst på en hel del angående de med nitritspik så är förbered för detta.
      Jag har en flytväxt i just nu men den syntes inte så bra på bilden då den sjunkit lite.

      Tackar för tipsen.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ancistrus tenderar väl att vara bättre algätare än fisken som av nå'n anledning säljs just under namnet algätare. Vad jag förstår så slutar den sistnämnda äta alger när den blir större, och den blir rätt mycket större än den vanliga Ancistrusen (kinesisk algätare blir ca 25 cm), och vad jag förstår blir de även aggressiva och territoriella som vuxna, och väl egentligen inte särskilt lämpliga för sällskapsakvarier. Vad jag kan minnas har jag aldrig haft nå't direkt problem med att Ancistrus har ätit växter.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Girre
          • March 2014
          • 15

          #5
          Okej det är ju väldigt bra att veta framöver. Nu vet jag inte hur snabbt dessa algätare växer men börjar de bråka och vara aggresiva mot andra fiskar så kanske man får agera därefter. Men att dessa algätare blev så pass stora hade jag inte en aning om. 2st fullvuxna algätare på 25cm i ett 125l akvarium låter ju inte direkt som en bra ide.

          Kommentar

          • Girre
            • March 2014
            • 15

            #6
            Så då var de dags! första nitritspiken är kommen då jag kollade vatten värdet i förrgår och då var de inom den grön skalan 0.03mg/l. Idag när jag kom hem från jobbet så hittade jag båda mina rödrandiga torpedbarber flyttandes på ytan. Vatten värdet idag var under den rosa skalan så det fick bli ett 50% vatten byte och en bra dos nitrivec. Tänkte göra denna behandlingen ett par dagar här nu framöver.

            Efter en koll i akvariet igår så såg jag att alla mina 6 koppar barber hade massor med små vita prickar. Vita pricksjukan som jag konstaterade ganska snabbt efter lite sökande på google! Fiskarna som dött hittils har haft en massa vitt slem på sig. Blir att köpa Protozin som många rekommenderar och börja behandlingen direkt.
            Senast redigerad av Girre; 14 March 2014, 07:45.

            Kommentar

            Arbetssätt...