Transport vatten i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jrm
    • February 2014
    • 4

    Transport vatten i akvariet

    Hej! Vi har haft vårt akvarium sedan dec-13 och allt har gått bra hittills. Med idag köpte sonen en till guppy och gjorde som han skulle med att sätta påsen i akvariet i 15 min och sedan fylla på med lite vatten osv, men i slutet istället för att plocka fisken med håven, släppte han all påsinnehåll i akvarievattnet. Eftersom det handlade om en enda fisk, var transport vattnet inte så mycket men nu är jag orolig för ev kontamination men också för att medlet de sätter i påsen unför transporten har hamnat i akvariet. Vi har ett 120 L kar med sötvattens fiskar. Alla verkar må bra och lika livliga, men finns det risk för något annat än det självklara när man släpper främmande vatten i akvariet? Tack!
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Jag har alltid gjort som din son och hittills utan problem. Vad är det för medel din handlare har i påsen?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det är i regel bara vanligt vattenberedningsmedel och ev. salt som tillsätts och det är inga som helst problem.
      Det är ju bara vid mycket långa transporter (importsändningar) som varar flera dygn som en del lungnande medel tillsätts och sådant skall man inte ha ner i akvarier - men detta lär det knappast röra sig om i detta fall.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • jrm
        • February 2014
        • 4

        #4
        Tack så mycket! Det var skönt att höra!

        Kommentar

        Arbetssätt...