Min Resa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niklasmyrtenblad
    • March 2014
    • 2

    Min Resa

    Halloj Halloj

    Niklas heter jag och och har precis i dagarna satt igång mitt första akvarium. Det är ett 38l kar jag fått ifrån en vän och efter mycket sökande och frågande både hr på webben samt i affären (Arken zoo) har jag tagit mig modet att börja.

    Jag testade först själva karets täthet i ett badrum för att se om jag kunde lita på fogarna, visste ju bara att det var gammalt och inte använt på ganska länge, efter 48tim utan läckage ansåg jag det tillräckligt helt för att fortsätta.
    Jag hörde mig för angående vad för fiskar/djur man faktiskt kunde bosätta karet med samt vilken annan utrustning jag kommer att behöva för att lyckas med karet. Storleken på karet får en ju verkligen att tänka till på vad man faktiskt kan ha för fiskar inneboende i ett litet kar, detta var verkligen inte ngt jag visste men fick iallafall veta att ett gäng rasboror alternativt endler guppys kan vara ok i karet. Har en tanke att tillsätta räkor när karet är mer inkört...
    I varje fall... Pump hade jag redan, en eheim 2048, vilken jag fått veta skulle vara väldigt bra och användningsbar i mitt kar. tyckte dock att när jag körde den under tiden jag testade tätheten i karet var relativt kraftig. Detta sa även expediten på arken zoo till mig så jag köpte en mindre, eheim 2006. Sedan blev det också en doppvärmare också den ifrån eheim. vattenberedningsmedlet Easy-life, lerkulor med järn i samt easy life Profito (växtnäring). En bakterie kultur ficka jag också med, en tablett med pulver i.
    KH/PH samt nitrit dropptester inhandlades med. Växterna blev hornsäv, kolväxt (javaormbunke?) och en variant av en rödare dvärgsvärdsplanta? (eller ivarjefall ett substitut för denna). En rot följde med samt en skivsten (den saknas i karet då den blev för stor att ha i, ska slå sönder den i mindre delar för att kunna göra lite mer gömställen).
    Igårkväll så fyllde jag således upp karet som redan hade rent grus i botten med tech, växter och rot. Insåg att jag har alldeles för lite grus i karet (kommer att åtgärdas vid fiskinköp). Det var riktigt svårt att få i växter och dess rötter....

    Här kommer då en av säkert många fler frågor:
    Kan/ hur och bör jag fylla i mer grus nu? nåväl back to the story...

    Jag tillsatte vattenberedning, växtnäring, lerkulor samt bakteriekultur och tillbringade resten av kvällen med att beundra mitt arbete. Så harmoniskt att bara sitta o titta på växterna och deras rörelser nästan hypnotiskt. Jo vattnet blev grumligt har färgats en del av roten med men det ska nog ge sig. värmaren är satt på 25 grader och detta hålls i karet.
    Jag tog några tester idag för att se hur KH och PH låg. KH-värdet på tre och PH-värdet 7-7.5 lite svårt att se när det kommer till färgtesterna. PHet har sänkts då kranvattnets ph ligger på 8.
    Imorgon bär det iväg till Bromma akvarielagret för inhandling av endlers alternativt rasboror. 2 honor och en hane, test piloterna!

    Se bilderna och ge mig gärna feedback ifall jag missat något, "overkillar" på ngt eller allmän input.

    fortsättning följer....Märkte dock att jag ej kan lägga in några bilder
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #2
    Du måste vara Guldmedlem för att kunna lägga upp bilder. Men länka till bilder kan du göra :-)
    /Lars

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Lycka till med akvariet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Ta det lite lungt med växtnäringen de första veckorna, och sedan köper du någon av dina föreslagna fiskar, vilken spelar ingen roll. Sedan väntar du med fler fiskar c:a 4 veckor, och mata extremt sparsamt under den tiden.
        5:2 dieten fungerar utmärkt till fiskar. Och när du matar ge dem extremt lite de första veckorna, för att slippa nitritproblem.

        Vad gäller sanden, så kan du fylla på mer om du tycker att det verkar vara lite i. Fiskarna bryr sig inte om det..

        Det är inte så svårt som det verkar, men läs gärna igenom guiden i denna tråd.

        Kommentar

        • niklasmyrtenblad
          • March 2014
          • 2

          #5
          liten update i min resa. Jag har nu fyllt upp karet med mer grus och även skaffat mina första fiskar Lokalt odlade endler guppys. Malte, Dooris och Doriis ;D
          De verkar gå jättefint i min lilla burk, trivs som fisken i vattnet ;D

          Kommentar

          Arbetssätt...