EasyStart OCH AquaSafe?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anni71
    • March 2014
    • 23

    EasyStart OCH AquaSafe?

    Hej!
    Jag är nybörjare på det här med akvaristik och startade upp mitt första akvarium (54 liter ) i lördags och hällde i EasyStart enligt anvisningarna. De i djuraffären sa att man skulle börja med det i två veckor och sen fortsätta med AquaSafe vid vattenbyten.
    Men jag har läst runt en massa och är nu alldeles snurrig av all info... På flera ställen står det att man ska hälla i vattenberedningsmedel och flytande bakteriekultur i det nystartade akvariet. Är inte EasyStart både och? Så uppfattar jag det iaf. Eller bör man hälla i AquaSafe också?

    Jag har också fått olika info om när man "ska" köpa de första fiskarna, allt i från så fort temperaturen är ok och vattnet är klart till vänta minst en vecka... Så, när kan jag köpa de första fiskarna?

    Som sagt, jag har visserligen läst på mycket men är nybörjare och jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för de små liven. :-)

    Tack på förhand!!


  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Easystart hjälper igång bakteriekoloniseringen i filter och sanden/gruset. aquasafe neutraliserar kloraminer och tungmetaller i kranvattnet. Det är aldrig fel att vänta en vecka och låta vattnet "mogna" litegrann, MEN nyttobakterierna växer inte till förrän du börjar belasta karet med fisk och mat. Om du tillsätter en bakteriestart (easystart) så brukar det vara så att man ska introducera fisk inom 24 timmar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Anni71
      • March 2014
      • 23

      #3
      Tack för svaret!

      Grejen är att EasyStart även sägs rena vattnet från tungmetaller och andra kemiska föroreningar, det var därför jag undrade om man behöver använda både och samtidigt. :-)
      Nu har jag ju som sagt hällt i en omgång EasyStart i lördags, efter rådet jag fick i djuraffären, men inga fiskar då. Ska jag även hälla i AquaStart nu och köpa första fiskarna till helgen när jag hällt i omgång två av EasyStart? Eller blir det dubbelt av rengöring av vattnet då? Om det nu kan bli det... Eller är karet redo för ett gäng firrar redan nu?

      Säkert dumma frågor, men jag ställer dem hellre än inte och hellre en gång för många och blir helt säker på att jag har fattat rätt.. :-)

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Häll i easy start dagen innan fiskköpet därefter enligt anvisningarna.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Swamp
          • January 2009
          • 88

          #5
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

          Gör som åheim säger och starta med bara ett par få fiskar som får köra igång karet. Aldrig använt uppstartsmedel så ska inte uttala mig specifikt på det men tipset är ju att ta det lugnt i början så brukar det mesta ordna sig.

          Och skippa algätarna innan du har alger de kan äta...

          Kommentar

          • Anni71
            • March 2014
            • 23

            #6
            Tack för era svar!! :-)

            Kommentar

            Arbetssätt...