Tips på fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JuliaIversen
    • January 2014
    • 6

    Tips på fisk?

    Hej Hej! Jag har haft mitt akvarium sen i December förra året (112L) just nu har jag 7st citrontetror(2st har på något sätt lyckats att hoppa ur akvariet) och 4 kampfiskar, 1 hane och 3 honor. Detta trivs jag bra med. Men är så sugen på att starta upp ett nytt akvarium, har nämligen en bekant som vill sälja sitt 200L för en billig peng. Jag skulle vilja ha några tips på roliga fiskar att ha då? gärna lite större än de fiskar jag har nu och gärna färgglada eller ska man kanske ha saltvatten, eller är det kanske alldeles för komplicerat för en nybörjare som mig? jag är väldigt intresserad av detta och villl lära mig mycket, men vill inte rusa fram med för mycket på en gång så klart tacksam för svar.
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #2
    Puntius denisonii är en vacker fisk.
    /Lars

    Kommentar

    • JuliaIversen
      • January 2014
      • 6

      #3
      Ja de är fina, hade nog velat ha fiskar som är mer hel färgade eller fläckiga kanske?

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Har du tittat något på Malawiciklider? Många tycker att de påminner om saltvattensfiskar men med fördelen att det är sötvatten.
        Mbuna-gruppen har väldigt färglada hanar men oftast även honor. De blir ca 8-10cm och är väldigt livliga och pigga. Här finns allmän info om dem: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=article&id=25

        180-200L brukar anses som det minsta man kan ha (ca 100cm akvarielängd), men har fortfarande ett helt okej utbud att välja mellan
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          VAD är roliga fiskar enligt dig?

          Det finns ju en mångfald fiskar med väldigt olika beteenden etc.

          Tex levandefödare från syd/mellanamerika som guppys, svärdbärare

          Snäckskalslekare från Tanganyikasjön, lever sina liv i och runt snäckskal

          Olika munruvare

          bla bla bla

          Ursprungligen postat av JuliaIversen
          Hej Hej! Jag har haft mitt akvarium sen i December förra året (112L) just nu har jag 7st citrontetror(2st har på något sätt lyckats att hoppa ur akvariet) och 4 kampfiskar, 1 hane och 3 honor. Detta trivs jag bra med. Men är så sugen på att starta upp ett nytt akvarium, har nämligen en bekant som vill sälja sitt 200L för en billig peng. Jag skulle vilja ha några tips på roliga fiskar att ha då? gärna lite större än de fiskar jag har nu och gärna färgglada eller ska man kanske ha saltvatten, eller är det kanske alldeles för komplicerat för en nybörjare som mig? jag är väldigt intresserad av detta och villl lära mig mycket, men vill inte rusa fram med för mycket på en gång så klart tacksam för svar.

          Kommentar

          • JuliaIversen
            • January 2014
            • 6

            #6
            Har tittat mer o mer på malawiciklider nu, tycker verkligen om dem, precis sådana fiskar jag tycker om Kan inte så mycket om dom så försöker läsa på, tack för länken!

            Kommentar

            • JuliaIversen
              • January 2014
              • 6

              #7
              Roliga fiskar för mig är fiskar på 5-10cm, färglada och livliga och som inte gömmer sig utan är framme så man helst kan ta vackra bilder och åskåda dom hela dagarna(;

              Kommentar

              • simka
                • November 2013
                • 326

                #8
                Ursprungligen postat av JuliaIversen
                Har tittat mer o mer på malawiciklider nu, tycker verkligen om dem, precis sådana fiskar jag tycker om Kan inte så mycket om dom så försöker läsa på, tack för länken!
                Vad kul! Tänk bara på att Malawi inte alltid uppför sig bland växter (kan gräva loss dem och ibland käka) så malawiakvarium är ofta lite kargare med mycket sten och grottor.
                450L Malawi - Pågående projekt
                180L Malawi - Avvecklat
                60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Jag köpte ett begagnat akvarium och fick med stora Malawi cirklades. De är verkligen fina och riktigt underhållande att titta på. Har även hört att de ska ha relativt lätta att få yngel om förhållandena är rätt. Däremot är de väldigt röjiga, växterna sliter de sönder och käkar upp. Gräver upp rötter och bygger egna grottor under stenar. De skyfflar runt sand på nätterna så akvariet ser aldrig likadant ut på morgonen. Vissa av mina fiskar är ganska aggressiva och går på andra fiskar ganska hårt. Men det är kul fiskar som jag inte ångrar att jag satsade på. Själv har jag förälskat mig i Diskus, som jag kommer skaffa när erfarenheten växt en aning. De är lugna stilfulla och bedövande vackra! Lycka till!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #10
                    Precis som föregående två talare skriver, Malawiciklider kan stöka omkring rätt bra. En frigolitskiva i botten som stenarna placeras på och sanden hälls över detta gör att just stenarna ligger på plats hur mycket än fiskarna gräver. När det gäller växter gäller det att växterna planteras på stenarna (med hjälp av gummiband, fisklina etc.)

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Jag håller med, älskar växter så jag köpte riktigt stora fina exemplar men knöt inte fast dem. Mums, salladsbuffé kvar!!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • JuliaIversen
                        • January 2014
                        • 6

                        #12
                        Jag ber om ursäkt för att jag inte varit aktiv, mitt internet har nämligen inte fungerat.
                        tack så jätte mycket för alla tips! (: Har verkligen förälskat mig i malawiciklider, Jag ska åka och kolla på ett begagnat 250L akvarium i veckan, som jag ska köpa om det helt och fint.
                        250L är väl lagom stort för malawiciklider?

                        Kommentar

                        • simka
                          • November 2013
                          • 326

                          #13
                          Volymen är inte alltid det mest begränsande för malawi, utan även akvariets längd spelar roll. Många malawi håller sig gärna kring botten och gräver och skyfflar, så ett onödigt högt akvarium är lite slöseri tycker jag.

                          Kolla gärna lite arter du är intresserad av innan, så vet du ungefär vilka volymer/mått de kräver. Står fint beskrivet i zoopets artbeskrivningar
                          450L Malawi - Pågående projekt
                          180L Malawi - Avvecklat
                          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                          Kommentar

                          • JuliaIversen
                            • January 2014
                            • 6

                            #14
                            Jaha okej, tack så jätte mycket! Ska ta mig tid och läsa på lite mer (:

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #15
                              Ursprungligen postat av JuliaIversen
                              Jag ber om ursäkt för att jag inte varit aktiv, mitt internet har nämligen inte fungerat.
                              tack så jätte mycket för alla tips! (: Har verkligen förälskat mig i malawiciklider, Jag ska åka och kolla på ett begagnat 250L akvarium i veckan, som jag ska köpa om det helt och fint.
                              250L är väl lagom stort för malawiciklider?
                              Ett 250 liter akvarium kan knappt räcka som yngelakvarium eller vara fullt tillräckligt. Det beror på VILKA arter etc du tänkt dig, läs simkas svar också...

                              Men med rätt arter så visst kommer det kunna fungera, och vips kommer du vilja lägga till någon art och några fler fiskar och så behöver du ett större akvarium :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...