Städa akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Städa akvariet

    Är det någon som kan rekommendera någon artikel eller länk om hur och när man ska städa akvariet. Det pratas om när du städar karet, men kom på idag att jag faktiskt aldrig läst om hur man gör på bästa sätt?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Kar skall inte städas. Om man behöver göra det bör man tänka om och försöka komma tillrätta med vad som gör att det blir skitigt!

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Var vecka byta ca 30% vatten, ta bort döende växtdelar och allmänt gallra växter, byta filtervadden som är överst i innerfiltret (som Juwel har det), tillsätt PMDD. Det är allt
      Vid behov;
      *flödet i filtret gått ner markant, rengöra hälften.
      *bryta av snabbväxarna och plantera om.
      *göra sig av med överskott på fiskar
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        Gör ungefär lika som ovanstående fast jag gör rent rutorna också Det gör jag ca 2ggr/veckan så inte alger sätter sig så hårt på glaset - ett tips från Oliver Knott
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Jag får väl också hålla med, men att byta vatten och ansa växter ser jag inte riktigt som städning.
          Vad jag menade att man inte skall behöva göra är till exempel slamsugning av botten...

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Ok, det jag frågade. Annars hade jag börjat dammsuga botten och hela köret. Måste jag byta filtervadden eller går det att skölja den? Gör den någon nytta? Tycker den ligger ihopkorvad varje gång jag kollar. Ta bort överflödig fisk? Vad gör du då? Vill jag veta?
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jag får väl också hålla med, men att byta vatten och ansa växter ser jag inte riktigt som städning.
              Vad jag menade att man inte skall behöva göra är till exempel slamsugning av botten...
              Lite enkelt att säga så generellt...

              Har du 'fel' fiskar eller mängd, tex behöver du packa många av riftlakecikliderna från Afrika för att de inte ska döda varandra utan ha många fiskar att mobba så de inte hinner med alla så blir det för mycket skit och man får då vid vattenbyte suga upp lite skithögar.

              Däremot behöver man inte luckra upp och vända runt på hela bottenlagret utan kan ta bort överflödet.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Har du läst Zoopet-artikeln?
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Ja, den är bra. Det jag saknar är HUR jag bär mig åt med städningen. Vilket gör man först? Slamsuger man hela botten, spelar sand eller grus någon roll? Det står också riktlinjer om man har stort akvarium eller mycket fisk. Vad räknas som stort? Hur mycket är mycket fisk? Allt står ju i relation så det är inte lätt att sätta ut standard råd.
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Var vecka byta ca 30% vatten, ta bort döende växtdelar och allmänt gallra växter, byta filtervadden som är överst i innerfiltret (som Juwel har det), tillsätt PMDD. Det är allt
                    Vid behov;
                    *flödet i filtret gått ner markant, rengöra hälften.
                    *bryta av snabbväxarna och plantera om.
                    *göra sig av med överskott på fiskar
                    Håller med. + skrapa rutor + slamsuga bottnen vid behov. Hos mig fastnar alltid avföring etc intill/under rötter. Då tar jag det vid behov. Dock bara översta lagret, aldrig ner och gräva/stöka runt för mycket i gruset. Har du sand så det som ligger ovanpå sanden.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      Efter en tid kommer du in i det men ser du mycket bajs så sug upp det vid varje vattenbyte. Där det finns/samlas mest. Ser du inget så skulle inte jag slamsuga. Vadden kan du antingen byta eller skölja av. Jag brukade köra min vadd 2 veckor, (med en rengöring/sköljning = ett vattenbyte) sen kastade jag den.

                      Fiskmängden avgör väl hur "smutsigt" det blir, liksom filtrerna.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...