Från 54l till 100l på tre månader.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martiis
    • June 2012
    • 6

    Från 54l till 100l på tre månader.

    Hej!

    Jag köpte ett 54l för ca tre månader sedan, startade upp det försiktigt och till slut beboddes det av 10 tetror, 10 sebrafiskar, 5 tigerbarbrar och två snäckor som jag inte vet vad de heter

    Det hittades ett 100l på blocket för en billig peng och jag var snabb som attan på att ta det och efter inhandlandet av nya växter och lite mer sand så kunde det äntligen inredas och häromdagen togs det i drift. Självklart med en större mängd vatten från 54l i det nya och resten kranvatten med tillhörande "igångstartarmedel". Fiskarna trivs bra och än så länge har ingen dött

    Men, nu till "problemet": Jag gillar "småfisk", akvariet är inte inrett från någon särskild världsdel eller med några särskilda växter (gällande växter köpte jag sådana som såg roliga ut och inte var alldeles för krävande, några växter ställde jag dock krav på att de skulle blir höga så man kunde ha något i bakgrunden). Vad finns där mer för småfisk som inte kivas eller som inte har fenor/spröt då jag inte vill reta upp tigerbarbarna? Någon liten färgklick kan jag känna att det saknas, kanske något oranget eller rött?

    Jag saknar någon mal tycker jag. Är sedan tidigare väldigt förtjust i Otocinclus-malarna men har aldrig tänkt på att de heter lite olika efter just det namnet. Är där någon av arterna som är speciell eller kan man lita på att akvariebutiken inte har blandat?

    Och sist men inte minst: Foder. Just nu använder jag Sera flingfoder som de får en nypa av morgon och kväll, är det lönt att ge frysfoder till såhär små fiskar? Antar att det kommer lägga sig på botten också kommer alla att dyka ned och äta av det. Mig veterligen är det såklart nyttigare än torkade flingor.

    All input från er är givetvis välkommen.

    Också tänkte jag självklart bjuda på en bild på akvariumet

Arbetssätt...