köp fisk som är odlad här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Finns ju en del artiklar huruvida man skall ha vildfångat eller odlat på Zoopet som denna och denna

    Sedan rent allmänt håller jag definitivt inte med om att storodlingar utomlands skulle ha sämre koll på sina fiskar än lokala odlare. Snarare är det faktikst ofta tvärtom eftersom det för en storodlare är livsnödvändigt att ha bra koll medan det knakse inte är så viktigt för en hobbyodlare eftersom det "bara" 'är dennes hobby och inte levebröd.
    Många dör definitivt inte heller under transporten som du skriver - om det hade varit på det viset hade en sådan exportör snart fått bomma igen sin exportanläggning. Nu var det länge sedan jag odlade och importerade fisk men på den tiden tog jag säkert in över 500 importsändningar och i en enda av dessa så var svinnet större än 3% (pga av en sändning glömdes kvar utomhus ett dygn vid omlastning i London).

    Jag anser att det optimala nog är att man har en blandning av såväl vildfångat som odlat och att detta i längden är det bästa ur såväl miljö som djurskyddssynpunkt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...