köp fisk som är odlad här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    köp fisk som är odlad här!

    Jag vill bara starkt rekommendera alla nybörjare att köpa fisk från de odlare som vi har här i Sverige. Professionella odlare, akvarieaffärer som odlar själva eller från privatpersoner. Alternativt efterfråga lokalt odlade akvariefiskar i djuraffären.

    Jag har nu haft akvarier i 5-6 år och mina skäl till att köpa fisk som är odlad här:

    De är födda i fångenskap och akvarievärlden är naturlig för dem. De har inte fått antibiotika och andra starkt kemiska preparat för att klara långa resor. De har ofta bara flyttat en gång och finner sig snabbt till rätta. Mina har växt till sig bra och inte fått sjukdomar, kanske för att det faktiskt är en och samma person som haft koll på dem. Ingen har dött. I storodlingar utomlands är det inte samma koll utan mer massproduktion/ massinfångande och många dör redan under transporten. När du köper fisk som är odlad här köper du fisk som kan försöka sig i akvariemiljö (även om vissa kräver mer specifika villkor än andra), hos oss har det mesta förökat sig vilket är kul!

    Dessutom är det roligt att möta andra fiskentusiaster när man handlar. Du får oftast mer för samma pengar.


    Jag har inte köpt så många fiskar från vanliga djuraffärer och de jag köpt har tyvärr inte blivit så långlivade. Levt 1-2 år max. Undantag några som jag köpt i Södermalms akvarieaffär men de var också lokalproducerade. :-)

    Andra har säkert andra tankar om detta.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Det är en svår fråga tycker jag och som vanligt finns det för och nackdelar med allt.

    Genom att inte köpa från sin lokala djuraffär gör man att de än mindre blir intresserade av fisk och akvaristik. På sikt tror jag det drabbar oss själva när utbudet minskar. Och säga vad man vill om djuraffärer, men när man behöver något så är det ett sätt att få tag i något på studs och slippa vänta på paket i posten.

    När det gäller viltfångat så är det ju en än mer komplex fråga. Fördelen med det är att det skapar inkomstmöjligheter för en lokalbefolkning i fattiga länder. Dessutom ger det naturen ett ekonomiskt värde som blir värt att bevara och kan vara en kraft mot tex skogsbolag.

    Så jag tror mer på att ställa krav på den lokala affären och vara beredd att betala MER för att få bra fisk. Trycka på att man vill ha lokalodlad eller viltfångad fisk och inte massproducerad från Asien. Dessutom tror jag på att handla hos specialaffärer. Där betalar man ofta lite mer, men det är mycket kunskapen man betalar för.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Ursprungligen postat av HWH
      När det gäller viltfångat så är det ju en än mer komplex fråga. Fördelen med det är att det skapar inkomstmöjligheter för en lokalbefolkning i fattiga länder. Dessutom ger det naturen ett ekonomiskt värde som blir värt att bevara och kan vara en kraft mot tex skogsbolag.

      Så jag tror mer på att ställa krav på den lokala affären och vara beredd att betala MER för att få bra fisk. Trycka på att man vill ha lokalodlad eller viltfångad fisk och inte massproducerad från Asien. Dessutom tror jag på att handla hos specialaffärer. Där betalar man ofta lite mer, men det är mycket kunskapen man betalar för.
      +1
      Finns ju ingen ultimat lösning (ännu), man får nog helt enkelt överväga fördelar/nackdelar.
      Köper själv mest viltfångat, mest för att stödja akvariefiskindustrin då så många habitat blir förstörda då de tex görs om till odlingar eller inplanteras matfisk i, men också då jag föredrar "naturformer". Är det odlade så brukar jag nog försöka hitta sv. odlade, men finns en hel del fiskar som inte odlas i sverige så vitt jag vet, utan mest i stora dammar i asien.

      Har själv inte haft några större problem med fisk köpt i zooaffär, men så har jag handlat alltid köpt fisk i, eller beställt via, samma affär med. De har dock lagt ner fiskdelen för ett tag sen, så får se hur det går nästa gång det behövs fisk.

      Förresten finns det en intressant artikel om vf kardinaltetrors betydelse här om nån vill läsa; http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=6176
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Ursprungligen postat av HWH
        Det är en svår fråga tycker jag och som vanligt finns det för och nackdelar med allt.

        Genom att inte köpa från sin lokala djuraffär gör man att de än mindre blir intresserade av fisk och akvaristik. På sikt tror jag det drabbar oss själva när utbudet minskar. Och säga vad man vill om djuraffärer, men när man behöver något så är det ett sätt att få tag i något på studs och slippa vänta på paket i posten.

        När det gäller viltfångat så är det ju en än mer komplex fråga. Fördelen med det är att det skapar inkomstmöjligheter för en lokalbefolkning i fattiga länder. Dessutom ger det naturen ett ekonomiskt värde som blir värt att bevara och kan vara en kraft mot tex skogsbolag.

        Så jag tror mer på att ställa krav på den lokala affären och vara beredd att betala MER för att få bra fisk. Trycka på att man vill ha lokalodlad eller viltfångad fisk och inte massproducerad från Asien. Dessutom tror jag på att handla hos specialaffärer. Där betalar man ofta lite mer, men det är mycket kunskapen man betalar för.
        +1

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Helena är klokast i Norge. Helt klart. Håller med om varje stavelse.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Jag måste bara skriva en liten sak till då målet med denna tråd, som jag förstått det, är att nå till nybörjare. Och hjälpa att bättre lyckas med att hålla fisken frisk och välmående.

            Jag tror inte alls det är skillnad på viltfångad och odlad fisk när det gäller förmågan att trivas i ett akvarium. Jag tror inte att det är var fiskarna råkats födas som styr om de trivs i en glaslåda eller inte. Jag tror trivsel (och i förlängningen hälsa och livslängd) kommer av hur det ser ut i glaslådan. Jag kan bara se på mig själv. När jag startade mitt första akvarium handlade det om vad jag ville ha. Sakta sakta håller jag på att lära mig det som här på Zoopet kallas Bryzelltänket, efter Mats Bryzell. Utan att det finns någon fast definition på det så går det ut på att sätta fiskens behov först. det handlar alltså helt enkelt om vad fisken vill ha. Att sträva efter att ge fiskarna ett fullvärdigt liv i en så optimal miljö som möjligt och sedan som människa acceptera och framförallt uppskatta resultatet. Han bevisar om och om igen med sina kar hur det inte bara blir bra för fiskarna, utan också att det blir otroligt vackert.

            Jag tror faktiskt att fiskarna i ett sådant kar har det bättre i fångenskap än i det vilda. De får utöva alla sina naturliga beteenden. Då är det en ren glädje att vara akvarist.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kan undra om det ordet funkar i Wordfeud, "bryzelltänket"?
              Skämt åsido, kloka ord från Helena, är du verkligen Norska?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kan undra om det ordet funkar i Wordfeud, "bryzelltänket"?
                Skämt åsido, kloka ord från Helena, är du verkligen Norska?
                Nej Anders hon är svensk...förstår du väl

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Nej Anders hon är svensk...förstår du väl

                  //Inger
                  Ja, jag menar väl det...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Men Helena bor i vårt vackra grannland....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Ursprungligen postat av HWH
                      Jag måste bara skriva en liten sak till då målet med denna tråd, som jag förstått det, är att nå till nybörjare. Och hjälpa att bättre lyckas med att hålla fisken frisk och välmående.

                      Jag tror inte alls det är skillnad på viltfångad och odlad fisk när det gäller förmågan att trivas i ett akvarium. Jag tror inte att det är var fiskarna råkats födas som styr om de trivs i en glaslåda eller inte. Jag tror trivsel (och i förlängningen hälsa och livslängd) kommer av hur det ser ut i glaslådan. Jag kan bara se på mig själv. När jag startade mitt första akvarium handlade det om vad jag ville ha. Sakta sakta håller jag på att lära mig det som här på Zoopet kallas Bryzelltänket, efter Mats Bryzell. Utan att det finns någon fast definition på det så går det ut på att sätta fiskens behov först. det handlar alltså helt enkelt om vad fisken vill ha. Att sträva efter att ge fiskarna ett fullvärdigt liv i en så optimal miljö som möjligt och sedan som människa acceptera och framförallt uppskatta resultatet. Han bevisar om och om igen med sina kar hur det inte bara blir bra för fiskarna, utan också att det blir otroligt vackert.

                      Jag tror faktiskt att fiskarna i ett sådant kar har det bättre i fångenskap än i det vilda. De får utöva alla sina naturliga beteenden. Då är det en ren glädje att vara akvarist.
                      Mycket klokt sagt!
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Kan undra om det ordet funkar i Wordfeud, "bryzelltänket"?
                      Skämt åsido, kloka ord från Helena, är du verkligen Norska?
                      Nää, det går inte..
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Men Helena bor i vårt vackra grannland....
                      jaha, de som är så duktiga i längdskidor nu förlåt kunde inte låta bli en fredags kväll
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Frågan är ju intressant, vad är bäst, odlat eller vildfångat? Det finns inget enkelt svar på den frågan, den som påstår att något alltid är bäst ur alla synpunkter har inte funderat igenom saken ordentligt.

                        En sak är djurskyddet. Långa transporter är inget som man skall utsätta djur för i onödan, även om dödligheten numera ofta är liten så är det ändå knappast trevligt för djuren att vara packade lång tid. Att sen inhemska transporter kan ta väl så lång tid gör ju inte saken bättre, långa tider är inte bra oavsett var transporten sker. När det gäller odlat i andra länder är det också ofta så att djurskyddet i odlingen ligger på en helt annan nivå än vad vi skulle acceptera här och lämnar åtskilligt övrigt att önska. Fast om vi accepterar att hälften av den mat vi äter är producerad utomlands under förhållanden som sällan skulle tillåtas enligt våra regler så kanske det inte är så mycket att bråka om hur fiskarna har det heller?


                        Att odlade djur fungerar bättre i fångenskap KAN vara sant. Ibland. Just när det gäller fiskar har jag inga exempel men när det gäller vissa ormar som t ex smaragdboa så är vildfångade att kasta pengar i sjön på nåt som det är osannolikt att det kommer att överleva medan odlat kan fungera bra. Det finns en viss logik i det, de djur som överlever och trivs och får ungar i fångenskap kommer att utgöra grund för ett bestånd som har egenskaper som gör att de fungerar med de förhållanden som vi erbjuder dem. På såna svåra djur blir det en hård gallring och det som blir kvar är det som har förutsättningar att fungera.


                        Å andra sidan är det där inte bara positivt. Vissa djur är inte alls svåra och får mängder av ungar i fångenskap, det är ju inte ovanligt när det gäller fisk. Utan den hårda gallring som sker i naturen så kommer även de mindre livskraftiga att överleva och efterhand får vi ett bestånd med minskad vitalitet. Det är rakt inte ovanligt att se att vildfångade fiskar är i bättre skick än odlade, det är inte utan anledning som man ibland kan se att vildfångade fiskar säljs till långt högre pris än odlade.


                        För att göra saken snäppet värre så är det inte nog med att vi gallrar för lite, när vi väljer gör vi det allt för ofta utifrån tveksamma kriterier. Odlade fiskar är ofta av utvalda färgvarianter och så långt är det kanske inte så illa men man nöjer sig inte med det utan det avlas på ballong, slöj osv, somligt av de varianterna vill jag klassa som rent djurplågeri. För min del är valet mellan en bubbelögonsguldfisk och en ruda rätt ur sjön självklart, rudan vinner med hästlängder.


                        En annan fråga som är intressant är miljöaspekten. Det känns ju då som det borde vara ett bra val att föredra närodlat framför sådant som fraktats långt med flyg. Faktum är att det inte alls behöver vara sant, odling i Sverige förbrukar så mycket energi i form av uppvärmning, vatten, foder, belysning osv att det enligt de som räknat på saken är ett klart bättre val sett till resurser att köpa vildfångat. Producerat utomlands kan ligga nånstans emellan, det krävs ju inte så mycket av värme och ljus för att odla fisk i en bassäng i Asien.


                        Förhållanden i ursprungsländerna är också intressanta. Får de en möjlighet att sälja fiskar till akvariemarknaden så får de ett värde som är långt högre än när det gäller fiske för mat och det som har ett högt värde är man rädd om. Jag vill kanske inte gå riktigt så långt som parollen "rädda ett rev, köp en vildfångad fisk" men det går inte att bortse från att det ligger något i det. Vill vi bevara naturmiljöer så är det effektivaste sättet att se till att lokal befolkning ser ett värde i dem. Försiktig och uthållig fångst kan ibland vara ett bra sätt att ge inkomster och incitament till att bevara.


                        Det finns också en annan moralisk aspekt på saken, vem äger egentligen resursen som de här arterna som vi håller i akvarier utgör? Det finns de som anser att de egentligen hör till ursprungsländerna och att det är en form av snyltning att odla dem på annat håll. Faktum är att det lagts seriösa förslag om att förbjuda odling utanför ursprungsländerna för att se till att intäkter av genetiska resurser hamnar där som de egentligen hör hemma.

                        När det gäller det legala så finns det arter som har olika former av skydd, det skall naturligtvis respekteras. Bortsett från det så är det tillåtet med vildfångad fisk medan det är förbjudet för annat t ex reptiler när det gäller privat hållning. Det förbudet är egentligen skäligen verkningslöst, djuren tas in till andra europeiska länder och kan sen enkelt tas till Sverige och ingen kan visa varifrån de ursprungligen kommer. Det förekommer förslag om att förbjuda vildfångad fisk också och det är nåt som vi bör kämpa mot, det leder inte till nåt vettigt.


                        Så slutsatsen? Ibland går det att säga att just för det här djuret så är det bättre med just det här ursprunget. Men generellt är det omöjligt att säga nåt som alltid är sant, det beror för mycket på hur man väger olika saker mot varann och det är inte alltid lätt att få klara fakta heller. Fast jag har ju en klar ide om hur man hanterar saken, man väljer gärna närfiskat och har korta transporter och lär sig en del om den intressanta miljö vi faktiskt har runt knuten. Sen kan driftskostnaden i form av kylning tala emot den varianten, återigen så finns det inget som är enkelt och självklart.



                        Sen kan jag inte låta bli. Klokast i Norge? Tja det sa väl inte mycket, åtminstone när vi är inne på det där med husdjur och regler så är norrmän stolligare än det mesta. Det räcker väl med att säga att hon är klok och så är det bra så?
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Fantastiskt inlägg som vanligt. Mycket lärorikt.

                          Detta med moralen i att odla på genetiskt material som kan komma fattiga länder till godo är verkligen en intressant vinkling.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Uli
                            • December 2008
                            • 51

                            #14
                            TAck för alla tankar om detta. De breddar mitt kunnande. Hade gärna hittat tråden när jag var helt ny!

                            Fattigdom, miljön och fiskars väl och ve kommer in. Fint.


                            För mig är detta med att fånga in djur fortfarande lite problematiskt. Efter att ha levt med ett djurparksälskande barn har jag försonats med djurparker. Att djur vars natur är att gå långt kan få leva på en liten yta för att vi ska kunna se dem. Om de är vildfångade tycker jag det är helt oacceptabelt. Kanske är det dubbelmoral?

                            Kan inte riktigt se att det skulle vara annorlunda för en fisk än ett större djur...

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Man får se till vad djurparks-djur ger oss människor.
                              Jag tror att det är viktigt för oss att kunna se vad det finns för djur på andra sidan av vår planet.
                              Det måste va bästa sättet att väcka intresset och engagemang hos folk för att rädda hotade djurarter.

                              Om du aldrig har sett en livs levande tiger i verkligheten, hur ska du då kunna få känslan för hur majestätiskt och vackert djur det är. Det är inte samma sak att se en dokumentär på tv, eller bilder i en bok.

                              Tycka vad man vill om djurparker men vi människor behöver dom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...