Behöver tips på fisk och inredning (Skulle köpa hundben, kom hem med 112L akvarium)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nickr
    • January 2014
    • 27

    Behöver tips på fisk och inredning (Skulle köpa hundben, kom hem med 112L akvarium)

    Tjena, vart lite mycket på djuraffären och råkade komma hem med ett 112L akvarium med Slimline röd gnejs bakgrund och svart grus. Skulle behöva lite tips på inredning och fisk, jag är inte obekväm med tanken att använda co2 i framtiden heller. Det är inte mitt första kar, men det var 12 år sen sist..

    Är sugen på att ha körsbärsräkor, någon stimfisk (ca 20st? rödmunstetra?) och kanske någon barb. Hur är det med dvärgciklider, gräver dessa?
    Jag är sugen på att ha "gräs", typ 'baby tears' men har hört det kan vara knepigt. Finns det någon annan växt som är liknande?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Baby tears, är det samma sak som HC?
    Jag prövar den i ett litet CO2-kar nu, och den verkar sprida sig fint utmed botten, även om ljuset inte är det starkaste!

    SA-dvärgciklider gräver inte.

    Kommentar

    • Kvarnvik
      • February 2014
      • 113

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Baby tears, är det samma sak som HC?
      Jag prövar den i ett litet CO2-kar nu, och den verkar sprida sig fint utmed botten, även om ljuset inte är det starkaste!

      SA-dvärgciklider gräver inte.
      Vad är HC?

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Hemianthus callitrichoides. En jättefin marktäckare!

        Kommentar

        • nickr
          • January 2014
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Baby tears, är det samma sak som HC?
          Jag prövar den i ett litet CO2-kar nu, och den verkar sprida sig fint utmed botten, även om ljuset inte är det starkaste!

          SA-dvärgciklider gräver inte.
          Det verkar vara samma
          Funkar det fint att skicka växter? Såg att min lokala butik inte hade mycket att erbjuda i växtväg tyvärr.

          Skulle dvärgciklider passa bra ihop med några räkor och ett stim tetror? När blir det för mycket fisk?
          Senast redigerad av nickr; 19 February 2014, 21:22.

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Tror Cuban kan bli svår utan Co2? Men kan ju vara värt ett försök, den är iaf väldigt läcker precis som woods säger.
            Tycker du ska börja med ett dvärgciklid par och sen ta det lugnt två veckor. Funkar allt bra då så kan du lägga till lite mer fisk.
            Kör du på små dvärgciklider typ fjärilar är det nog lugnt, finns en risk att typ apistos etc käkar upp små körsbärsräkor :P
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • nickr
              • January 2014
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av Fissure
              Tror Cuban kan bli svår utan Co2? Men kan ju vara värt ett försök, den är iaf väldigt läcker precis som woods säger.
              Tycker du ska börja med ett dvärgciklid par och sen ta det lugnt två veckor. Funkar allt bra då så kan du lägga till lite mer fisk.
              Kör du på små dvärgciklider typ fjärilar är det nog lugnt, finns en risk att typ apistos etc käkar upp små körsbärsräkor :P
              Jo jag har kikat lite åt det hållet och det verkar fina. Men dom gräver inte då som andra ciklider? Tänkte om man har mindre växter så de inte rycker upp rötterna..

              Kommentar

              • nickr
                • January 2014
                • 27

                #8
                Okej nu har jag kapat lite i BTN bakgrunden, men blev tvungen att beställa ett raster - väldigt irriterande...
                Funderar på en blandning mellan;
                Bacopa
                HC "cuba" alt något hårgräs
                Anaubis.
                Är det lugnt att beställa/köpa dessa på tradera då jag tror handlaren hade ingen utav dessa hemma? Tänkte nu när det är vinter.

                Kommentar

                Arbetssätt...