Okända fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Okända fiskar?

    Jag har köpt mitt kar med fisk och allt, försöker art bestämma dessa men vet bara att det är några ciklider! Detta är egentligen inte fisk jag hade valt själv, samtidigt är det roligt att ha fisk av lite storlek när karet körs igång och jag ska lära mig. Tänkte låta dessa fiskar hjälpa till med att få igång bakterieflora, växter mm.
    Min handlare ger mig rådet att göra mig av med fiskarna och starta mitt kar med det jag verkligen vill ha. Hen menar att det är lätt att fylla upp med det man inte tänkt sig och sedan är det svårt att bara byta alla invånare. De fiskar jag fått med, är aggresiva och går inte med varken malar eller räkor, som blir slukade med en gång. Vill ju ha något annat i karet som städar!
    Hjälp mig!
    Kör jag igång och få det att funka eller ska jag lämna fisken till honom och börja på noll? Hur gör jag lättast för att se vilka fiskar det handlar om? Letar på beskrivningarna här men svårt att se exakt.
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Lägg ut en bild på de du har så kan säkert vi komma fram till vad för sort du har
    Så ser vi vad du kan och kan ha ihop med dessa.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Lägg ut bilder på fiskarna så kommer du garanterat få svar på vilken art det är. Det finns många kunniga på fisksorter här.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Jag ska göra det, har lånat ut min kamera och reder bara inte ut att få över iphone bilder. Svårt att fota fiskarna i karet de tillfälligt bor i. Bildbevis kommer!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Lämna inte bort några fiskar än. Vänta tills du får svar på vad det är för sorter så att du iaf vet vad du byter bort för något.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Ja, du har rätt. Hur som helst måste de i akvariet för att inte må dåligt. Vilken fin bild du har, ser ut som om han vill säga nåt!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Tack.. en metallpansarmal. H*n.. vet inte vem av dom det är.. säger säkert "Ge mig mat".. hehehe
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Två Malawi ciklider, en hane och en hona. Rejält stora! Nu får jag höra att dessa fiskar inte ör så trevliga om man vill ha yngel och växter, ganska stridiga mot varandra? Ingen fisk om man vill ha " ett vackert" akvarium. Några åsikter om detta? Hade inte planerat för dessa fosterfiskar men samtidigt ett värde att få så stora fiskar med en gång!
                Nu var det sådär med att ha kakan och äta den, alla dessa val!!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #9
                  Malawiciklider är trevliga fiskar, men det kräver rätt akvarium, med rätt inredning, rätt vatten och framförallt rätt sällskap. Malawiciklider är trevliga på det sättet att det finns i många väckra färger och färgkombinationer. Personligen tycker jag Malawi är lätta och straightforward fisk, det viktiga är att få balans i ett Malawikar, det är ingen fisk för den som gillar att ändra om bland beståndet i tid och otid, ett bra Malawiakvarium mognar fram.

                  EK

                  EDIT: Det går utmärkt att ha växter i ett Malawiakvarium, rätt växter som förankras på rätt sätt.
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Två Malawi ciklider, en hane och en hona. Rejält stora! Nu får jag höra att dessa fiskar inte ör så trevliga om man vill ha yngel och växter, ganska stridiga mot varandra? Ingen fisk om man vill ha " ett vackert" akvarium. Några åsikter om detta? Hade inte planerat för dessa fosterfiskar men samtidigt ett värde att få så stora fiskar med en gång!
                    Nu var det sådär med att ha kakan och äta den, alla dessa val!!
                    De flesta fiskar äter yngel...stora som små.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Ursprungligen postat av Juni
                      Två Malawi ciklider, en hane och en hona. Rejält stora! Nu får jag höra att dessa fiskar inte ör så trevliga om man vill ha yngel och växter, ganska stridiga mot varandra? Ingen fisk om man vill ha " ett vackert" akvarium. Några åsikter om detta? Hade inte planerat för dessa fosterfiskar men samtidigt ett värde att få så stora fiskar med en gång!
                      Nu var det sådär med att ha kakan och äta den, alla dessa val!!
                      Det beror på vad man menar med ett "vackert" akvarium. Det kan vara vackert på många olika sätt.
                      Om du är osäker på om du ska behålla dessa eller inte så vänta lite med det beslutet. Du kanske tänker om när du lärt känna dina fosterfiskar och vill behålla dom.
                      Senast redigerad av MonkanS; 13 February 2014, 17:47.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • henrikl
                        • November 2012
                        • 639

                        #12
                        Det ska bli kul och få se en bild på dina monsterfiskar...
                        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Risken är att ni bara ser en skugga av mig på den bilden. Vågar inte gå så nära att fisken kommer med på fotot är faktiskt lite rädd för "mansfot "som jag kallar hen. Eftersom alla akvarie handlare(hela två) vill att jag ska lämna firrarna till dem, börjar jag undra om de är ekonomiskt värdefulla?! Förslag på hur jag ska förankra växter på rätt sätt? Har fin sand.
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Finns många olika Malawiarter, så det vore ju helt klart intressant att se vad det är för typer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...